اعتباریابی مدل داده بنیاد استعدادیابی دانشآموزان مستعد شغل معلمی | ||
پژوهشهای آموزش و یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 19، شماره 2 - شماره پیاپی 36، خرداد 1401، صفحه 68-85 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/tlr.2023.16925.1344 | ||
نویسندگان | ||
محمد عبدالعلی پور1؛ پیمان یارمحمدزاده* 2؛ ابوالفضل قاسم زاده علیشاهی2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی مرند، ایران. | ||
2دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی مدل داده بنیاد استعدادیابی دانشآموزان مستعد شغل معلمی انجام شد. این مطالعه به روش ترکیبی (کیفی و کمی) انجام شد. در بخش کیفی از روش داده بنیاد و در بخش کمی از روش الگویابی معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی این پژوهش شامل کلیه خبرگان تعلیم و تربیت ایران بود که به روش نمونهگیری هدفمند از نوع قضاوتی انتخاب گردیدند و دادههای گردآوری شده از آنها به روش مصاحبه در نفر 19ام به اشباع نظری رسید. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل 2600 نفر از کادر اجرایی و آموزشی مدارس همراه با اساتید دانشگاه فرهنگیان بود که طبق جدول مورگان 335 نفر حجم نمونه برآورد گردید. نمونهگیری به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انجام شد. ابزار پژوهش در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. سوالات و گویه های پرسش نامه با استفاده از ادبیات تحقیق و نتایج حاصل از مطالعه کیفی تدوین گردید. به منظور تایید روایی و پایایی پرسشنامه و همچنین تایید اعتبار مدل از الگوریتم پی ال اس (PLS) پیروی شده است. مدل یابی PLS در دو مرحله صورت میپذیرد. در مرحلهاول، مدل اندازهگیری (مدل بیرونی) از طریق تحلیلهای روایی و پایایی(ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی) و تحلیل عاملی تأییدی بررسی می شوند، در مرحله دوم، به بررسی مدل ساختاری پژوهش(مدل درونی) پرداخته شد. دادهها به نرمافزار SmartPLS مورد تحلیل قرار گرفت.نتایج حاکی از آن بود که شرایط علی، شرایط زمینهای، عوامل مداخلهگر و پیامدها در مدل استعدادیابی دانشآموزان مستعد دارای اعتبار بوده و مورد تایید می باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
شغل معلمی؛ مدل استعدادیابی؛ دوره متوسطه دوم؛ داده بنیاد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 437 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 251 |