بررسی تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر هیجانهای تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی | ||
پژوهشهای آموزش و یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 19، شماره 2 - شماره پیاپی 36، خرداد 1401، صفحه 47-55 اصل مقاله (605.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/tlr.2023.16595.1307 | ||
نویسندگان | ||
حافظ پادروند* 1؛ مسلم قبادیان2؛ پروانه نظرپور صمصامی3؛ کبری عالی پور1 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان | ||
2عضو هیت علمی دانشگاه فرهنگیان | ||
3گروه آموزش و پرورش ابتدایی، واحد مسجد سلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجد سلیمان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر هیجانهای تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی انجام شد. روش این پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی ناحیه یک شهر خرمآباد در سال تحصیلی ۴۰۱- ۱۴۰۰تشکیل دادند. از میان جامعه آماری تعداد ۳۲ دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب، و در ادامه به روش تصادفی در قالب دو گروه آزمایش (۱۶ نفر) و کنترل (۱۶ نفر) گمارش شدند. بهمنظور جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه هیجان تحصیلی پکران، گوئتز و پری (۲۰۰۵)، مقیاس سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانیزاده (۱۳۹۱) و آموزش فلسفه برای کودکان استفاده شد. آموزش فلسفه برای کودکان به مدت ۱۲ جلسه ۶۰ دقیقهای برای گروه آزمایش ارائه شد. برای تجزیهوتحلیل آماری دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش فلسفه برای کودکان در بهبود هیجان-های مثبت تحصیلی، کاهش هیجانهای منفی و افزایش سرزندگی تحصیلی دانشآموزان اثربخش است (۰۱/۰P<). با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میگردد، جهت بهبود هیجانهای مثبت، کاهش هیجانهای منفی و افزایش سرزندگی تحصیلی، رویکرد آموزشی فلسفه برای کودکان برای دانش آموزان ارائه گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش فلسفه برای کودکان؛ هیجانهای تحصیلی؛ سرزندگی تحصیلی؛ دانشآموزان پسر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 437 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 403 |