بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر اینفوگرافیک در یادگیری درس شیمی دانشآموزان پایه یازدهم | ||
پژوهشهای آموزش و یادگیری | ||
مقاله 8، دوره 20، شماره 2 - شماره پیاپی 38، اسفند 1402، صفحه 108-118 اصل مقاله (880.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/tlr.2024.17670.1421 | ||
نویسندگان | ||
بهناز عسگری1؛ وحید امانی* 2؛ دوست محمد سمیعی پاقله3؛ زکیه اکرمی4 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
3استادیار، گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
4گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: اغلب مفاهیم علمی که به حوزه شیمی تعلق دارند از نوع مفاهیم انتزاعی هستند. از اینرو دانشآموزان برای درک این مفاهیم نیاز به تصویرسازی ذهنی دارند. با توجه به اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت، در ارتباط با افزایش کیفیت آموزش و یادگیری دانشآموزان، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر اینفوگرافیک در یادگیری درس شیمی دانشآموزان پایه یازدهم صورت گرفته است. روش: تحقیق کاربردی حاضر به شیوه شبه آزمایشی بر روی دو گروه کنترل و آزمایش و بهصورت پیشآزمون و پسآزمون انجام شده است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان پایه یازدهم متوسطه منطقه چهاردانگه در استان تهران میباشد. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران برابر با 56 نفر برآورد شد که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. از نرم افزارهای Adobe Illustrator 2022 و Paint برای تهیه 30 اینفوگرافیک استفاده شد. انطباق موضوعات و مفاهیم اینفوگرافیکها با اهداف کتاب درسی توسط چهار نفر از اعضای هیأت علمی و پنج نفر از معلمان با تجربه شیمی تأیید گردید. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون محققساخته حاوی 20 سؤال در حیطههای دانش، فهمیدن و تحلیل است. روایی سؤالات آزمون با استفاده از نظرات گروه صاحبنظران تأیید شد. میزان پایایی سؤالات آزمون با روش کودرریچاردسون معادل 73/0 بهدست آمد. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار IBM SPSS Statistics 26 در سطح معناداری 05/0>P تحلیل شدند. نتایج: یافتهها نشان میدهد بعد از اجرای تدریس به شیوه اینفوگرافیک میانگین نمرات دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش معنادار داشته است. همچنین میانگین نمرات حیطههای دانش، فهمیدن و تحلیل دانشآموزان گروه آزمایش قبل و بعد از اجرای تدریس به شیوه اینفوگرافیک بیشتر شده است. بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد تدریس به شیوه اینفوگرافیک میتواند سطح دانش، فهمیدن و تحلیل دانشآموزان در درس شیمی را بالا ببرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اینفوگرافیک؛ شیمی؛ سطوح یادگیری بلوم؛ دانشآموزان پایه یازدهم | ||
مراجع | ||
1- خزاعی، مریم، عمیدیان، معصومه، خراشادی زاده، مهناز. نقض آزمایش در یادگیری مفاهیم شیمی. نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، دانشگاه زنجان. 1395.
2- بابادی عکاشه، زهرا. شریف، سید مصطفی. جمشیدیان، عبدالرسول. بررسی وضعیت موجود و مطلوب دستیابی به آرمان مشترک از دید مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش استان اصفهان. نشریه علمی پژوهشهای آموزش و یادگیری 1389. 45، 14-1.
3- قربانی، علیرضا. نقش فعالیتهای آزمایشگاهی و عملی در افزایش یادگیری مفاهیم درس علوم تجربی. شانزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران و ششمین کنفرانس آموزش فیزیک، لرستان. 1394.
4- Johnstone, A. H. Why is science difficult to learn? Things are seldom what they seem. Journal of Computer Assisted Learning. 1991. 7, 75-83.
5- Sylwester, R. How to explain a brain an educator's handbook of brain terms and cognitive processes? Skyhorse Publishing Company, Incorporated. 2015.
6- شفیع پور، محدثه. سرایلو، رقیه و شفیع پور، اردشیر. اینفوگرافیک (اطلاع نگاشت)، ابزاری جهت افزایش بهرهوری فرآیند یاددهی-یادگیری، دومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، دانشگاه تربت حیدریه. 1394.
7- سلیمی، مریم. بصریسازی محتوا در ارتباطات، گرافیک اطلاع رسان و آموزش، ماهنامه مدیریت ارتباطات. 1395. 81، 28-26.
8- Siricharoen, W. V., & Siricharoen, N. How Infographic should be evaluated? The 7th International Conference on Information Technology. 2015.
9- عمیق، مجید. دانشنامه اینفوگرافی، چاپ انتشارات پیام آزادی. 1396.
10- زمانی، بیبی عشرت و اسفیجانی، اعظم. کاربرد گرافیک در آموزش مفاهیم فیزیک در کتابهای درسی علوم مقطع ابتدایی کشورهای ایران، آمریکا و انگلستان بهمنظور پرورش روحیه جستجوگری در دانشآموزان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. 1385. 13، 118-95.
11- گلزاری، زینب. عزیزی، مرضیه. تأثیر آموزش مبتنی بر اینفوگرافیک بر میزان خلاقیت دانشآموزان. نشریه علمی پژوهشهای آموزش و یادگیری 1400. 18، 148-135.
12- بزرگینژاد، خدیجه و شهامت، نادر. کاربرد اینفوگرافها (اطلاع نگاشت) در مدارس، دومین همایش بینالمللی و چهارمین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران، دانشگاه تهران. 1396.
13- Yildirim, S. Infographics for Educational Purposes: Their Structure, Properties and Reader Approaches. The Turkish Online Journal of Educational Technology. 2016. 95, 98-110.
14- Bicen, H, & Beheshti, M. The Psychological Impact of Infographics in Education. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2017. 8, 99-108.
15- Damyanov, I., & Tsankov, N. The Role of Infographics for the Development of Skills for Cognitive Modeling in Education. International Journal of Emerging Technologies in Learning. 2018. 13, 82-92.
16- Gebre, E. Learning with Multiple Representations: Infographics as Cognitive Tools for Authentic Learning in Science Literacy. Canadian Journal of Learning and Technology. 2018. 44, 1-24.
17- Polowsky, P., & Steciuch, C. Interactive Infographics Improve Learning Outcomes in a Food Science Laboratory Exercise Environment. Journal of Career and Technical Education. 2020. 35, 1-16.
18- Basco, R. O. Effectiveness of science infographics in improving academic performance among sixth grade pupils of one laboratory school in the Philippines. Research in Pedagogy. 2020. 10, 313-323.
19- Grieger, K., & Leontyev, A. Student-Generated Infographics for Learning Green Chemistry and Developing Professional Skills. Journal of Chemical Education. 2021. 98, 2881-2891.
20- Al-Behadili1, Ali. H. S., & Jassim Al-Dayni, B. M. The Effectiveness of Using Infographics in Acquiring Chemical Concepts for Fifth Scientific-Grade Students. Journal of Positive School Psychology. 2022. 6, 3055-3068.
21- Keller, G. Statistics for Management and Economics, Abbreviated. Cengage Learning. 2015.
22- Levin, R. I. Statistics for Management. Pearson Education India. 2011.
23- Ameen Aldalalah, O. M. The Effectiveness of Infographic via Interactive Smart Board on enhancing Creative Thinking: A Cognitive Load Perspective. International Journal of Instruction. 2021. 14, 345-364.
24- Maaruf, S. Z., Mohammad, F. & Kamal, A. A. Scaffolding the Visual Arts Classroom with ‘I-GEP’ – Infographic on ‘Elements and Principles of Design’ for Secondary Schools. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development. 2022. 11, 558-569.
25- Alwadei, A. M., & Mohsen, M. A. Humanities and Social Sciences Communications. 2023. 10 (108), 1-11.
26- Jammeh Abdou, L., J, Karegeya, Claude., & Ladage S. Effectiveness of Smart Technologies in Chemistry Teaching and Learning of Grade Eleventh Students in the Gambia. 2022.
27- Aguilar, F. M., & Panoy, J. F. D. Infographic Material as Supplementary Learning Tool in Advancing Scientific Knowledge of Modular Distance Learners. International Journal of Science, Technology, Engineering and Mathematics. 2022. 2, 1-18.
28- Pangestu, T. I., & Sakti, A. W. Learning Color Theory in Elementary School Using Basic Infographic Media During the Covid-19 Pandemic. ASEAN Journal for Science Education. 2023. 2, 1-6. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 506 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 441 |