اثربخشی روش آموزش معکوس در کارگاههای طراحی بر مهارت خودتنظیمی، خودکارامدی تحصیلی و تفکر طراحی | ||
پژوهشهای آموزش و یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 20، شماره 1 - شماره پیاپی 37، آذر 1402، صفحه 38-51 اصل مقاله (825.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/tlr.2023.17111.1358 | ||
نویسنده | ||
فرهاد کاروان* | ||
استادیار، گروه معماری، دانشکده هنرومعماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: آموزش معکوس یکی از راهبردهای نوین آموزش شناختی است که میتواند بر تواناییهای شناختی تأثیر داشته باشد. مطالعهی حاضر با هدف بررسی تأثیر روش آموزش معکوس در کارگاههای طراحی بر مهارت خودتنظیمی، خودکارامدی تحصیلی و تفکر طراحی دانشجویان معماری انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد همدان بود. دانشجویان بطور تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل هر گروه 15 نفر تقسیم شدند. گروه آزمایشی، آموزش معکوس دریافت کردند. ابزارهای اصلی جهت جمعآوری اطلاعات در این پژوهش شامل پرسشنامههای خودتنظیمی ریان و کانیل (1989)، خودکارامدی تحصیلی جینک و مورگان (1999) و تفکر طراحی دوسی و همکاران(2018) بود. جهت تحلیل دادهها از آزمون کلموگراف اسمیرونف و آزمون لون برای محاسبه پیشفرضها و از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و دومتغیره MANCOVA استفاده شد. نتایج: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش معکوس در کارگاههای طراحی بر مهارت خودتنظیمی، خودکارامدی تحصیلی و تفکر طراحی دانشجویان معماری تأثیر داشته است. با محاسبه مجذور اتا، میزان تأثیر این آموزش بر مهارت خودتنظیمی (54 درصد)، بر خودکارآمدی تحصیلی ( 51 درصد) و بر تفکر طراحی ( 73 درصد) بهدست آمد که میتواند باعث افزایش مهارتهای مربوطه شود. بحث و نتیجهگیری: روش آموزش معکوس مبتنی بر کارگاههای طراحی، باعث افزایش خودکارامدی تحصیلی و مهارت خودتنظیمی و تفکر طراحی میشود. افزایش خودکارآمدی تحصیلی منجر به توانمندی باور دانشجو درباره ادراک خود از شایستگیها و تواناییهایش برای فهمیدن یا انجام دادن تکالیف میشود. همچنین این روش آموزشی به افزایش فعالیت دانشجو در کارگاه طراحی و خودتنظیمی او کمک می کند .و از آنجایی که افزایش تواناییهای ذهنی و تفکر طراحی دانشجو در مهارتهای عملی مرتبط با تکالیف یعنی طراحی نشان داده میشود؛ لذا برنامههای دانشگاهها باید به گونهای تنظیم شوند که در برنامهریزیهای آموزشی و برنامه درسی از روشهای فعال تدریس استفاده شود که بهجای ذخیرهسازی دادهها، فراگیران بتواند در فرایند آموزش مشارکت کنند | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معکوس؛ تفکر طراحی؛ خودکارامدی تحصیلی؛ کارگاه طراحی؛ مهارت خودتنظیمی | ||
مراجع | ||
1 -Wittich CM, Agrawal A, Wang AT, Halvorsen AJ, Mandrekar JN, Chaudhry S, et al. Flipped classrooms in graduate medical education: a national survey of residency program directors. Academic medicine, 2018 Mar;93(3):471-477.
2- Akçayır G, Akçayır M. The flipped classroom: A review of its advantages and challenges. Computers & Education 2018 November; 126, 334-345.
3- Bergmann J, Sams A. Flip your classroom: Reach every student in every class every day. USA: International Society for Technology in Education; 2012.
4- Lee J, Beatty S, Hoffman F, Mcdermott B. Traditional instruction reformed with flipped classroom techniques. University of Calgary. Available on: Traditional instruction reformed with c-Rodriguez JEE. (2015). A massively flipped class instruction for a large enrollment course and designing. Implementing active. Reference services learning information literacy, 2015 4:(1): 44.
5- Rasheed R A, Kamsin A, & Abdullah NA. Challenges in the online component of blended learning: A systematic review. Computers & Education, 2020 January; 144, 103701.
6- Rodriguez JEE. A massively flipped class instruction for a large enrollment course and designing. Implementing active. Reference services learning information literacy. 2015; 4:(1): 44.
7- Travis R. Student perceptions toward flipped learning: New methods to increase interaction and active learning in economic. International Review of Economics Education. Elsevier, 2014; 17(C): 74-84.
8- Chen Hsieh JS, Wu WCV, & Marek MW. Using the flipped classroom to enhance EFL learning. Computer Assisted Language Learning, 2016; 1-25.
9- Mehring J. Present Research on the Flipped Classroom and Potential Tools for the EFL Classroom, Computers in the Schools, 2016; 33(1): 1-10
10- Reeve J. How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of Educational Psychology, 2013; 105(3): – 579 595.: 10.1037/ 0032690
11- See S, Conry J. Flip my class A faculty development. Demonstration of a flipped class. Currents in pharmacy teaching and learning. 2014; 6(4): 585-588.lassroom techniques- ARROW-high-quality.
12- Song Y, & Kapur M. How to Flip the Classroom – “Productive Failure or Traditional Flipped Classroom” Pedagogical Design? Educational Technology & Society, 2017; 20(1): 292-305.
13- Estes MD, Ingram R, & Liu, JC. A review of flipped classroom research, practice, and technologies. International HETL Review, 2014; 4(7): 1-8.
14- Limueco J, & Prudente M. Flipped Classroom Enhances Student’s Metacognitive Awareness. IC4E. Association for Computing Machinery ACM ISBN. 2019; 34(9): 267-281.
15- Pickering JD, Roberts DJH. Flipped classroom or an active lecture? Clin Anat, 2018; 31:118-21
16- Mei L, Zhou L, & Fan F. Construction of Seamless Flipped Learning Mode under the Open University Visio. Association for Computing Machinery. 2019; 5(3):166-162. DOI: https://doi.org/10.1145/3338147.3338167.
17- Soliman AM. Appropriate teaching and learning strategies for the architectural design processing pedagogic design Studios. Southeast University: Frontiers of Architectural Research. 2017 June; 6(2): 204-217.
18- Stock KL, Bucar B, & Vokoun J. Walking in another’s shoes: Enhancing experiential learning through design thinking. Management Teaching Review, 2018; 3(3): 221-228.
19- Buchanan R. Wicked problems in design thinking. Design issues, 1992; 8(2): 5-21.
20- Vande Zande R. Design education supports social responsibility and the economy. Arts Education Policy Review, 2011; 112(1): 26-34.
21- Thoring K, Mueller RM, Giegler S, & Badke-Schaub P. From bauhaus to design thinking and beyond: A comparison of two design educationalschools. 2020; 1815 – 1824
22- Borge M, Toprani D, Yan S, & Xia Y. Embedded design: engaging students as active participants in the learning of human-centered design practices. Computer Science Education, 2020; 30(1): 47-71.
23- Guaman-Quintanilla S, Chiluiza K, Everaert P, & Valcke M. Mapping impact of Design Thinking in teamwork, problem-solving and creativity. In Proceedings of the Design Society: DESIGN Conference. Cambridge University Press. 2020; 1715-1724.
24- Deaner K, & McCreery-Kellert H. Cultivating peace through design thinking: problem solving with past foundation. Childhood Education, 2018; 94(1): 26-31.
25- ابوالحسنی، زهرا؛ دهقانی، مرضیه؛ جوادی پور، محمد؛ صالحی، کیوان؛ محمدحسنی، نسرین. «طراحی الگوی اجرای برنامه درسی کار و فناوری مبتنی برتفکر طراحی در دوره اول متوسطه». پژوهش های آموزش و یادگیری، 1400، 18(1)، پیاپی 33، 52 -32.
26- Cross N. Design Thinking: Understanding How Designers Think and Work. Berg, Oxford; 2011.
27- Dunne D, & Martin R. Design thinking and how it will change management education: An interview and discussion. Academy of Management Learning & Education, 2006; 5(4): 512-523.
28- Power M. A study of self-regulated learning in landscape architecture design studios, doctor of philosophy in environmental design and planning; 2004.
29- Yelgeç N, & Dağyar M. A structural equation modelling of middle school students’ metacognitive awareness, self-efficacy beliefs and foreign language learning anxiety. International Journal of Contemporary Educational Research. 2020; 7(1):127-148.
30- Bandura A. An agentic perspective on positive psychology. In S.J. Lopez (Ed). The science of human flourishing. New York: Praeger; 2007.
31- آرامی، زهرا؛ منشئی، غلامرضا؛ عابدی، احمد؛ شریفی، طیبه. «مقایسه باورهای انگیزشی، مهارتهای فراشناختی و یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان تیزهوش و عادی شهر اصفهان». رویکردهای نوین آموزشی، 1395، 11(2): 59-70.
32- Zimmerman B, j. Developing self – fulfilling cycle of academic regulation: an analysis sample of exemplary instructional model. In D, H, schunk and B. J. zimmerman (Eds.). Self – regulated learning: from teaching to self – reflective practice (pp. 1-19). New York: Guilford; 2004.
33- Linen brink EA, & Pintrich PR. motivation as enabler of academic success, school Psychology Review. 2002; 31(3).
34- Du Y. Study on Cultivating College Students' English Autonomous Learning Ability under the Flipped Classroom Model. English Language Teaching, 2020; 13(6): 13-19.
35- Lai C-L, & Hwang G-JA self-regulated flipped classroom approach to improving students' learning performance in a mathematics course. Computers & Education. 2016;100, 126–140.
36- Shyr WJ, & Chen CH. Designing a technology‐enhanced flipped learning system to facilitate students' self‐regulation and performance. Journal of Computer assisted learning, 2018; 34(1): 53-62.
37- Al-Abdullatif Ahlam Mohammed. Investigating self-regulated learning and academic achievement in a Learning environment: The case of K-12 flipped classroom, Cogent Education, 2020; 7:1, 1835145, DOI: 10.1080/2331186X.2020.1835145
38- Loksa D, Margulieux L, Becker BA, Craig M, Denny P, Pettit R, Prather J. Metacognition and Self-Regulation in Programming Education: Theories and Exemplars of Use. ACM Trans. Comput. Educ. 2022; 1946-6226,1-ART1.
39- El-Banna MM, Whitlow M, & McNelis AM. Flipping around the classroom: accelerated Bachelor of Science in Nursing students' satisfaction and achievement. Nurse education today, 2017; 56, 41-46.
40- Garaika G, Margahana HM, & Negara ST. Self-efficacy, self-personality and self-confidence on entrepreneurial intention: study on young enterprises. Journal of Entrepreneurship Education, 2019; 22(1): 1-12.
41- Begci, h. Unverent.D. Investigation the Relationship between Metacognitive Awareness of Reading Strategies and Self-Efficacy Perception in Reading Comprehension in Mother-tongue: Sample of 8th Graders. International Journal of Educational Methodology. 2020; 6(1): 83 - 98.
42- Akpuri, U. The Predictive Degree of Universityy Student Levels of Metacognitive and Need for Cognition on Their Academic Achivement. European Journal of Foreign Language Teaching. 2017; V2(2): 220-225.
43- Kundu A. Toward a framework for strengthening participants' self-efficacy in online education. Asian Association of Open Universities Journal: 2020.
44- Ayllón S, Alsina Á, & Colomer J. Teachers’ involvement and students’ self-efficacy: Keys to achievement in higher education. PloS one, 2019; 14(5), e0216865.
45- سعادت، سجاد؛ اصغری، فرهاد؛ جزایری، رضوانالسادات. «رابطه خودکارآمدی تحصیلی با استرس ادراک شده، راهبردهای مقابلهای و حمایتهای اجتماعی ادراک شده در دانشجویان دانشگاه گیلان». مجله آموزش در علوم پزشکی،1394، 15(12): 78- 67.
46-برسلانی نسرین؛ ابراهیمی علویکلایی، صدیقه؛ صادقی، جمال؛ محمدزاده، رجبعلی. «الگویابی خودکارآمدی تحصیلی بر اساس سیستمهای مغزی رفتاری با میانجیگری خلاقیت در دانشآموزان». مجله مطالعات روانشناسی تربیتی،1401، 19(46): 1-13.
47-Ardura D, & Galán A. The interplay of learning approaches and self-efficacy in secondary school students’ academic achievement in science. International Journal of Science Education, 2019; 41(13): 1723-1743.
48- Fatima S, Ali M, & Saad MI. The effect of students' conceptions of feedback on academic self-efficacy and self-regulation: evidence from higher education in Pakistan. Journal of Applied Research in Higher Education, 2021; 14 (1): 180-193.
49- Ocak G, Karafil B. A Scale Development Study to Determine the English Language Self Efficacy Beliefs of University Students. natolian Journal of Education ER, 2020; 5(8),95-115. DOI:10.29333/aje.2020.516a.
50- سیف، علیاکبر. روانشناسی پرورشی نوین؛ روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران؛ 1395.
51- Ryan RM, & Connell JP. Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains. Journal of Personality and Social, Psychology, 1989; 57(5): 749.
52- شفیعی سروستانی، مریم و عسکری، صفورا. «بررسی رابطه خود نظم دهی تحصیلی و اشتیاق در مدرسه دانشآموزان کلاس ششم شهر شیراز». آموزش پژوهی، 1398، 5(19)، 90- 74.
53- Jinks J, & Morgan V. Childrens perceived academic self-efficacy: An inventory scale. The Clearing House, 1999; 72(4): 224-230.
54- جمالی، مکیه.، نوروزی، آزیتا.، طهماسبی، رحیم. (1392). «عوامل مؤثر بر خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط آن با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر سال92- 1391». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 1392، 13(8): 629-641.
55- Dosi C, Rosati F, Vignoli M. Measuring Thinking Mindset. International design conference-design. 2018.
56- میرزایی، مهدی؛ نظرزاده، مسعود؛ نکوئیان، طاهره. «اثربخشی آموزش متقابل و چرخه تفکر بر خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان». پژوهشهای آموزش و یادگیری، 1399، 17(2): 99 -87.
57- Helgeson J. Flipping the English Classroom, Kappa Delta PiRecord, 2015; 51(2): 64-68.
58- McLean S, Attardi SM, Faden L, & Goldszmidt M. Flipped classrooms and student learning: not just surface gains, Advances in Physiology Education, 2016; 40(1): 47-55.
59- Rotellar C, & Cain J. Research, Perspectives, and Recommendations on Implementing the Flipped Classroom, American journal of pharmaceutical education, 2016; 80(2): 34.
60 - Thomas JS. & Philpot TA. An inverted teaching model for a mechanics of materials course, In Proceedings of the ASEE Annual Conference & Exposition. 2012. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 426 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 337 |