ارایه الگوی مدیریت مشارکتی مبتنی بر جمعسپاری در سازمانهای دولتی(مطالعه موردی: اداره آموزش و پرورش استان قزوین) | ||
پژوهشهای آموزش و یادگیری | ||
مقاله 11، دوره 19، شماره 2 - شماره پیاپی 36، خرداد 1401، صفحه 160-171 اصل مقاله (667.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/tlr.2023.17172.1366 | ||
نویسندگان | ||
احمد سرداری* ؛ علی اصغر رجبی | ||
آموزش و برورش | ||
چکیده | ||
چکیده هدف از انجام این مقاله، ارائهی الگوی مدیریت مشارکتی مبتنی بر جمعسپاری در سازمانهای دولتی به صورت مطالعهی موردی در اداره آموزش و پرورش استان قزوین میباشد. این تحقیق با رویکردی اکتشافی در پی پاسخ به این سؤال اساسی است ابعاد و مؤلفههای الگوی مدیریت مشارکتی مبتنی بر جمعسپاری در سازمانهای دولتی به صورت مطالعهی موردی در اداره آموزش و پرورش استان قزوین کداماند؟ بنابراین پس از تبیین مفاهیم پایه و مرور مبانی نظری، گزارشها و اسناد مرتبط، بررسی و راهنمای مصاحبه تهیه شد، سپس ضمن شناسایی هدفمند چهارده نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی متخصص و مرتبط که محقق را به اشباع نظری رساند، مصاحبه عمیق انجام پذیرفت و در پی آن مفاهیم، ابعاد و مؤلفههای الگوی ارزیابی از دیدگاه خبرگان حوزهی مرتبط با جمعسپاری و مدیریت مشارکتی با بهرهگیری از استراتژی تحلیل مضمون استخراج شد. با انجام تحلیل مضمون، در مجموع 135 کد توصیفی استخراج شد و از تحلیل آنها 39 کد تفسیری(مضمون سازماندهنده) به دست آمد و در آخر نیز با بررسی نهایی 3 کد رابطهای(مضامین فراگیر) حاصل شد. محقق با توجه به دغدغهها و چالشهای موجود در نظام آموزش و پرورش کشور در حوزهی فرآیند مشارکتپذیری معلمان و مدیران این مجموعه در تصمیمات کلان و با تلفیق دو مقوله با عناوین مدیریت مشارکتی و جمعسپاری، به دنبال ارائه الگویی شبکه ای و مفهومی مبتنی بر روش تحلیل مضمون با تأکید بر عوامل پیش برنده میباشد. کلمات کلیدی: مدیریت مشارکتی – جمعسپاری – آموزش و پرورش - معلمان – مدیران | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت مشارکتی؛ جمعسپاری؛ آموزش و پرورش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 233 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 229 |