مطالعه پدیدارشناختی فقر و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان استان هرمزگان | ||
پژوهشهای آموزش و یادگیری | ||
مقاله 12، دوره 19، شماره 2 - شماره پیاپی 36، خرداد 1401، صفحه 172-181 اصل مقاله (662.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/tlr.2023.16397.1282 | ||
نویسندگان | ||
عبدالمناف نظری1؛ نادر سلیمانی* 2؛ حمید شفیع زاده2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. | ||
2دانشیار مدیریت آموزشی ، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی ، گرمسار ، ایران . | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، مطالعه پدیدارشناختی فقر و پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزان استان هرمزگان میباشد. روش: ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی میباشد. در این پژوهش با توجه به هدف مطالعه، شرکتکنندگان بر اساس نمونهگیری هدفمند از بین دانشآموزان و والدین آنها در استان هرمزگان بود که پدیده فقر خانوادگی و فقر آموزشی را تجربه نمودهاند (26 نفر). بهمنظور جمعآوری اطلاعات، از مصاحبه نیمهساختار یافته و عمیق استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل و استخراج کدهای پژوهش، از نرمافزار Max QDA نسخه Pro استفاده شد. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که فقر از دید دانشآموزان و والدین آنها در جنبههای پوشاک، لوازمالتحریر، هزینههای جانبی، تغذیه، سلامت، حملونقل، شغل و درآمد و مسکن، توصیف میشود. همچنین تحصیل و انتظار از تحصیل از دید والدین و دانشآموزان خانوادههای فقیر در جنبههای پیشرفت تحصیلی، وضعیت تحصیلی، آینده تحصیلی، مداخلهگر تحصیل، تسهیلکننده تحصیل، نوع آموزش و معلمان توصیف میشود. بحث و نتیجهگیری: با شناخت کامل جنههای فقر و پیشرفت تحصیلی از دید دانشآموزان و والدین فقیر میتوان تصمیمات مناسبی بهمنظور رفع فقر و کمک به پیشرفت تحصیلی دانشآموزان اتخاذ نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
فقر؛ تحصیل؛ انتظار از تحصیل؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 297 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 356 |