مطالعه پدیدارشناسانه چالشها و انتظارات دانشآموزان از مشاوران مدارس | ||
پژوهشهای آموزش و یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 20، شماره 1 - شماره پیاپی 37، آذر 1402، صفحه 1-14 اصل مقاله (690.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/tlr.2023.17818.1439 | ||
نویسنده | ||
محمدتقی رودی* | ||
دانشآموخته دکترای برنامهریزی درسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: مشاوره مدرسه یکی از ارکان مهم نظام آموزش و یادگیری در مدرسه است و چنانچه بتواند به خواسته ها و انتظارات دانشآموزان پاسخ دقیق و مطلوبی بدهد، میتواند نقش مهمی در رشد همهجانبه و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ایفا کند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی چالشها و انتظارات دانشآموزان از مشاوران مدرسه است. روش: به منظور دستیابی به هدف این پژوهش، از رویکرد پژوهش کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شدهاست. مشارکتکنندگان پژوهش 10 نفر از دانشآموزان دوره متوسطه دوم مدارس دولتی شهر تهران هستند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شدهاست و برای تحلیل اطلاعات نیز روش تحلیل محتوای کیفی متن مصاحبه مورد استفاده قرار گرفته است. یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش در رابطه با چالشهای مشاوره مدرسه مواردی چون عدم ارائه مشاورههای عملی، مشاوره مقطعی و غیر اثربخش، دانش و مهارت ناکافی در رابطه مسائل آموزشی، و توجه ناکافی به مسائل مرتبط با کنکور شناسایی شد. انتظارات و خواستهها نیز در دو بخش انتظارات “آموزشی” شامل: مهارت در اصلاح یا ارجاع مشکلات یادگیری، هماهنگی بین سبک یادگیری با سبک مطالعه، هماهنگی سبکهای مطالعه با موضوع درسی، برنامهریزی تحصیلی و حرفهای، ارتقای مهارتهای دانشآموزان برای موفقیت در آزمون، و ارائه راهحلهای کاربردی؛ و همچنین انتظارات “عمومی” شامل حمایت و پیگیری، ایجاد و حفظ انگیزه، آموزش شیوههای مدیریت هیجان ، و برقراری ارتباط اثربخش شناسایی شد. بحث و نتیجه گیری: مشاوره مدرسه باید با توجه به تغییر و تحولات جامعه و شناسایی دقیق چالشها و خواستههای دانشآموزان باز تعریف شود. مرتفع نمودن چالشهای مذکور و پاسخ مطلوب به انتظارات فراگیران موجب اثربخشی بیشتر مشاوره مدرسه خواهد شد و رضایت بیش از پیش دانشآموزان را در پی خواهد داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
مشاوره مدرسه؛ آموزش؛ پدیدارشناسی؛ برنامه درسی | ||
مراجع | ||
1- رنجبر، محمد؛ صادقی، احمد (1400)، بررسی تاثیر مدل مشاوره مدرسه مبتنی بر توانمندی ها بر رشد مسیر شغلی و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، دوره 17، شماره 2، 1400.
2- ایزدی، علی اصغر (1393)، مشاوره: تشکیلات راهنمایی و مشاوره در وزارت آموزش و پرورش، رشد آموزش مشاوره مدرسه، شماره 36، 6-4.
3- Gibson , R . L . Mitchell, M ., Basile,S .K. Counseling in the elementary school acomprihenseve approach Nathan Height. MA :Allyn and Bacon. 2011.
4- Gagnon, D; & Mattingly, M. Most U. S. school districts have low access to school counselors: Poor, diverse, and city school districts exhibit particularly high student-to-counselor ratios. Carsey School of Public Policy at the Scholars’ Repository. National Issue Brief #108. 2016.
5- گوهری مقدم، مریم. بررسی آگاهی دانشآموزان از ویژگیهای یک مشاور موفق، فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، دوره 4، شماره 3، 27-34، پاییز 1397.
6- رحمانی، سروگل؛ قلمکاریان، سید محمد (1400)، نقش مشاوران مدارس در مراقبت دانشآموزان دختر در برابر آسیبهای اجتماعی دبیرستانهای دخترانه نورآباد، دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی، سال چهارم- شماره 46، 56-67، اسفند 1400.
7- آج، آرمان؛ عین بیگی، افشین؛ جاهدی، حسین؛ جعفری، مجتبی (1394)، نقش مشاوران و کارکنان مدرسه در ارتقاء سطح تحصیلی دانشآموزان، کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی، مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما، تهران: ایران. ، 27 آبان 1394.
8- شیربگی، ناصر. (1393). تأثیر برنامه تدریس خصوصی تکمیلی و مشاوره تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی، رفتار کلاسی و عزتنفس دانشآموزان پایه اول دبیرستان. پژوهشهای آموزش و یادگیری. 11(1)، 86-71.
9- ابراهیمی، لقمان. شناسایی عوامل آسیب زای نقش مشاورهای مدیران مدارس و راهکارهای گسترش نقش مشاورهای آنها در فرایند آموزش و یادگیری: یک پژوهش کیفی، نشریه علمی پژوهشهای آموزش و یادگیری، دوره 16، شماره 1، پیاپی 29، صص: 163-147، بهار و تابستان 1398.
10- Shimoni, Aviva & Greenberger, Lori. (2014). School Counselors Deliver Information about School Counseling and their Work: What Professional Message is Conveyed?. Professional School Counseling. 2021; 18. 15-27. 10.5330/prsc.18.1.w068754861424n61.
11- Sackett, C. R; Farmer, L. B., & Moran, K. B. A Phenomenological Inquiry of High School Students' Meaningful Experiences with School Counselors. Journal of School Counseling, 2018; 16(19), n19.
12- Perusse, R; Goodnough, G. E; Donegan, J; & Jones, C. Perceptions of school counselors and school principals about the national standards for school counseling programs and the transforming school counseling initiative. Professional School Counseling, 2004; 7(3), 152-161.
13- Williams, J; Steen, S; Albert, T; Dely, B; Jacobs, B., Nagel, C. & Irick, A. Academically resilient, low-income students’ perspectives of how school counselors can meet their academic needs. Professional School Counseling, 2019; 19(1), 155-165.
14- Gachenia, Lucy & Mwenje, Margaret. Challenges Counselors face in effecting School Counselling Programs for Academic Achievement of Secondary Schools Students in Kiambu County, Kenya. 6. 10.35631/IJEPC.638003. 2021.
15- Vela-Gude, L., Cavazos Jr., J., Johnson, M. B., Fielding, C., Cavazos, A. G., Campos, L., Rodriguez, I. “My counselors were never there”: Perceptions from Latino college students. Professional School Counseling, 2009; 12(4), 272-279.
16- Solmonson, L. L; Roaten, G. K., Jones, D. G; & Albrecht, A. C. College Freshmen’s perceptions of high school counselors. Journal of Professional School Counseling: Practice Theory, and Research, 2014; 41(1), 2-16.
17- van Manen, M. Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. Albany, NY: State University of New York Press. 1990.
18- Shava, G., Hleza, S., Tlou, F., Shonhiwa, S., & Mathonsi, E. Qualitative content analysis. International Journal of Research and Innovation in Social Science (IJRISS), 5(7), 553–558.
19- مومنی راد، اکبر؛ علی آبادی، خدیجه؛ فردانش، هاشم؛ مزینی، ناصر. تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج، فصلنامه اندازه گیری تربیتی.. 22-187، (14)،4. 1392.
20- Kolb, D. A. Learning style and disciplinary differences. In A. M. Chickenberg (Ed).The Modern American College. 2004; (pp. 232-235). San Francisco: Jossey-Bass. 21- معروفی، یحیی؛ کرمی، زهره. سبک یادگیری به عنوان رویکردی برای هدایت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی، پژوهشهای تربیتی، شماره 30- بهار و تابستان 1394.
22- Carey, J. C., Dimmit, C., Hatch, T., Lapan, R. T., & Whiston, S. C. Report of the National Panel for Evidenced-Based School Counseling: Outcome research coding protocol and evaluation of student success skills and second step. Professional School Counseling, 2018; 11(3), 197-206. 23- Hatch, Trish. Professional Challenges in School Counseling: Organizational, Institutional and Political. Journal of School Counseling. 2008.
24- فلاح، عاطفه، احمدی، پروین، و رضازاده شیراز، فاطمه بیگم. (1394). شناسایی صلاحیت های حرفه ای مربیان دوره ی پیش دبستانی. پژوهش های آموزش و یادگیری، 22 (دوره جدید)(6)، 165-182. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 706 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 491 |