تدوین مدل مضامین مرتبط با شایستگی آموزشی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای از دیدگاه خبرگان | ||
پژوهشهای آموزش و یادگیری | ||
مقاله 10، دوره 19، شماره 2 - شماره پیاپی 36، خرداد 1401، صفحه 139-159 اصل مقاله (942.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/tlr.2023.16272.1267 | ||
نویسندگان | ||
محمدهادی عزیزلی1؛ نادر شهامت* 2؛ عباداله احمدی2؛ رضا زارعی2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران. | ||
2استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدل شایستگی آموزشی در دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای بود. این پژوهش به شیوۀ کیفی و با استفاده از رویکرد تحلیل مضمون انجام شد. روش جمع آوری داده ها شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته با مشارکت کنندگان و مطالعه ی اسناد بالا دستی مربوطه بود. انتخاب افراد به روش نمونهگیری هدفمند با ملاک حداقل 15 سال تخصص آموزش و پژوهش و آشنایی با آموزش فنی و حرفه ای و داشتن رشته تحصیلی مرتبط با مشارکت ٢٢ نفر از صاحبنظران و خبرگان تا مرحله اشباع نظری صورت گرفت. فرایند تجزیه و تحلیل داده ها ، با بهره گیری از روش آتراید- استرلینگ و در سه مرحله خرد کردن متن و کدگذاری نقل قول ها، اکتشاف شبکه مضامین از متن، یکپارچه کردن اکتشاف ها و ارائه الگوی پژوهش انجام گردید. شبکه مضامین، بر اساس روندی مشخص، مضامین پایه (کدها و نکات کلیدی متن)، مضامین سازمان دهنده (مضامین به دست آمده از ترکیب و تلخیص مضامین پایه) و مضامین فراگیر (مضامین عالی دربرگیرنده اصول حاکم بر متن به مثابه کل) را نظام مند می کند. اعتباریابی در طول تحلیل داده ها انجام گردید و همگرایی آن ها تایید شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل شایستگی آموزشی دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای شامل 17مؤلفه و 3 بعد (عوامل راهبردی شایستگی، شایستگی فنی، شایستگی غیر فنی) می باشد. ضمنا مشارکت کنندگان بیشتر به ابعاد شایستگی فنی و شایستگی غیر فنی اشاره کردند، اما در اسنادبالادستی به ابعاد عوامل راهبردی شایستگی بیشتر پرداخته شده بود. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی آموزشی؛ عوامل راهبردی شایستگی؛ شایستگی فنی؛ شایستگی غیر فنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 528 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 277 |