بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با خودکارآمدی اجتماعی در بین دانش آموزان دوزبانه و عوامل اجتماعی مرتبط با آن (مورد مطالعه: دانش آموزان سال آخر دبیرستانهای شهر شاهیندژ در آذربایجان غربی) | ||
پژوهشهای آموزش و یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 19، شماره 1 - شماره پیاپی 35، خرداد 1401، صفحه 1-12 اصل مقاله (962.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/tlr.2023.16862.1339 | ||
نویسندگان | ||
فتانه حاجیلو* 1؛ فاطمه گلابی2؛ طوبی خدامرادی3 | ||
1استادیار جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز | ||
2دانشیار جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز | ||
3دانشآموخته کارشناسی ارشد پژوهش اجتماعی گروه علوم اجتماعی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با خودکارآمدی تحصیلی و خودکارآمدی اجتماعی دانش آموزان انجام شده است. روش: پژوهش از نوع پژوهش های کمی و به صورت پیمایش میدانی انجام یافته است. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشآموزان مشغول به تحصیل سال پایان مقطع دبیرستان شهر شاهیندژ در سال تحصیلی 1400-1399 هستند که از میان آنها 272 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری بررسی شدهاند. داده های تحقیق با استفاده از ابزار پرسشنامه حاوی سوالات استاندارد و با تکنیک مصاحبه جمع آوری شده اند برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS 21 استفاده شده و فرضیه های تحقیق براساس آزمون های متناسب با سطح سنجش متغیرها بررسی شده است. نتایج: یافته ها نشان می دهند خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان بیش از اندازه متوسط معیار بکار رفته برای سنجش آن است و همبستگی آن با متغیرخودکارآمدی اجتماعی معناداراست. همچنین براساس نتایج، خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان برحسب جنس آنها متفاوت و برای دختران بیش از پسران است. نتایج آزمون رگرسیون نشان می دهد دو مولفه کوشش و بافت، از سازنده های خودکارآمدی تحصیلی قریب 65 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تا تبیین می نمایند. بحث و نتیجه گیری: با توجه به وجود رابطه معنادار بین خودکارآمدی تحصیلی و خودکارآمدی اجتماعی دانش آموزان با فراهم کردن بستر مناسب کوشش دانش آموزان، میتوان خودکارآمدی اجتماعی آنها را تقویت نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی تحصیلی؛ خودکارآمدی اجتماعی؛ نظریه شناختی؛ تعامل اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 525 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 647 |