بررسی دیدگاه دانشجویان و اساتید دروس معارف اسلامی دانشگاهها نسبت به وضعیت آموزشی در دوران کرونا | ||
پژوهشهای آموزش و یادگیری | ||
مقاله 12، دوره 18، شماره 1 - شماره پیاپی 33، اردیبهشت 1400، صفحه 177-187 اصل مقاله (646.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/tlr.2022.15526.1191 | ||
نویسندگان | ||
نیره قوی* 1؛ راحله محرمی2 | ||
1استادیار پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی | ||
2. دانشجوی دکترای مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده فارابی، دانشگاه تهران. | ||
چکیده | ||
پژوهش با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان و اساتید دروس معارف اسلامی نسبت به وضعیت آموزش عالی در دوران کرونا انجام شده است. پژوهش حاضر با روش پیمایشی مبتنی بر تکنیک توصیفی- تحلیلی انجام شده است. حجم نمونه 354 نفر از اساتید و 384 نفر از دانشجویان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونه از جامعه آماری اساتید و دانشجویان دروس معارف اسلامی در دانشگاههای سطح کشوری انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارSpss22 صورت گرفته است. یافتههای پژوهش مبتنی بر تحلیل دادهها شامل؛ 1) دیدگاه اساتید و دانشجویان نسبت به روش آموزشی آنلاین مثبت میباشد و برای آموزش در ترمهای آتی نیز آموزش به شکل مجازی را ترجیح میدهند. 2) سخت بودن تعامل بین اساتید و دانشجویان عمده مشکل آموزش مجازی در دوران کرونایی بر اساس دیدگاه اساتید میباشد، همچنین دانشجویان قطعی اینترنت را اصلیترین مشکل خویش در دوران کرونایی میدانند. 3) ارزیابی دانشجویان از دورههای برگزار شده توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری مثبت میباشد، البته قابل تأمل است که بر اساس دیدگاه اساتید، دورههای برگزار شده توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری مثبت ارزیابی نشده است. 4) بین نوع دانشگاه و روش انتخابی برای تدریس توسط اساتید گروه معارف اسلامی ارتباط وجود دارد. باتوجه به اینکه وارد پیکهای جدید کرونایی با آمار مبتلایان بالایی میشویم، از یافتههای پژوهش میتوان در تعیین راهبردهای کاربردی آموزش دروس معارف اسلامی در ترمهای آتی دوران کرونایی و شرایط مشابه دوران کرونایی در آینده استفاده کنیم. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ دروس معارف اسلامی؛ آموزش مجازی؛ کرونا | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 433 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 404 |