مطالعه تطبیقی دیدگاه حکیم ابو نصر فارابی و جان هنری نیومن در خصوص علوم | ||
پژوهشهای آموزش و یادگیری | ||
مقاله 8، دوره 13، شماره 1 - شماره پیاپی 23، شهریور 1395، صفحه 105-116 اصل مقاله (731.54 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/tlr.2016.13.1.105 | ||
نویسنده | ||
محمدحسن میرزامحمدی* | ||
دانشگاه شاهد | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تطبیق دیدگاه فارابی و نیومن در خصوص علوم و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی (تحلیل تطبیقی) انجام شده است. بر این اساس در ابتدا اندیشههای دو متفکر بهصورت کلی معرفی، آنگاه سؤالهای پژوهش، صورتبندی و ارائه شده است. یافتهها نشان میدهد که بهطورکلی میتوان دیدگاه دو متفکر به علوم را پیوسته و مرتبط و شامل سه نگاه کل گرا / وحدتگرا، جزءگرا / تخصصی گرا و ارزشگرا دانست. دیدگاه فارابی و نیومن، از جهات داشتن دیدگاه تخصصی در خصوص علوم، داشتن نگاه کلی به علوم، داشتن نگاه جزئی / تخصصی به علوم، داشتن نگاه ارزشی به علوم، اعتقاد به پذیرش دین مبتنی بر استدلال عقلانی و داشتن نگاه واحد به هدف علوم، دارای اشتراک است همچنین، دیدگاه این دو از جهات وسعت و گستره پرداختن به علوم، در نظر گرفتن ملاکهای فضیلت علوم و کاربردی بودن نگاه به علوم، دارای افتراق است. بر اساس این یافتهها، در بخش پایانی مقاله، الگوی مناسب آموزش علوم در نظام آموزشی (دانشگاه) پیشنهاد شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فارابی؛ نیومن؛ آموزش و پرورش آزاد؛ علوم؛ مطالعه تطبیقی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 426 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 420 |