تبیین اخلاق جنسی از منظر فیلسوفان و مربیان مسلمان با تأکید بر دلالتهای تربیتی آن | ||
پژوهشهای آموزش و یادگیری | ||
مقاله 20، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 14، شهریور 1389، صفحه 333-360 اصل مقاله (509.22 K) | ||
نویسندگان | ||
مهدی سبحانی نژاد؛ محسن فرمهینی فراهانی؛ سید محمدرضا حسینی* ؛ کاظم منافی شرفآباد | ||
چکیده | ||
در پژوهش حاضر، اخلاق جنسی در سه محور؛ عمده ترین وجوه اخلاق جنسی از منظر فیلسوفان مسلمان (ابن سینا، خواجه نصیر الدین طوسی و علامه طباطبایی)، عمده ترین وجوه اخلاق جنسی از منظر مربیان مسلمان و تعاریف مرتبط با غریزه جنسی مورد بررسی قرار گرفته است. روش انجام پژوهش، تحلیل اسنادی بوده و به منظور گردآوری داده های لازم جهت پاسخگویی به سؤالهای پژوهش، کلیه اسناد و مدارک موجود و مرتبط با موضوع تبیین اخلاق جنسی از منظر فیلسوفان مسلمان (ابن سینا، خواجه نصیر الدین طوسی و علامه طباطبایی) و مربیان مسلمان (امام محمد غزالی و شهید مطهری) با تأکید بر دلالت های تربیتی آن، با استفاده از فرم گردآوری داده ها جمع آوری و به شیوه کیفی، تجزیه و تحلیل شده است. عمده ترین وجوه اخلاق جنسی از منظر فیلسوفان مسلمان (ابن سینا، خواجه نصیر الدین طوسی و علامه طباطبایی) در سه بخش؛ الف) حکمت های غریزه جنسی، ب) روش ها و پیشنهادات در خصوص غریزه جنسی و ج) مولفه هایی از غریزه جنسی تحلیل شدند همچنین وجوه اخلاق جنسی از منظر مربیان مسلمان (امام محمد غزالی و شهید مطهری) نیز در سه بخش؛ الف) حکمت های غریزه جنسی، ب) روش ها و پیشنهادات در خصوص غریزه جنسی و ج) مولفه هایی از غریزه جنسی تحلیل شدهاند و دلالت های تربیتی مأخوذ از تبیین اخلاق جنسی در سؤالهای اول و دوم پژوهش نیز جهت کاربرد در تعلیم و تربیت شامل؛ روش هایی چون: پیشگیری از انحرافات جنسی، کنترل غریزه جنسی، اهداف تربیت جنسی، محتوای تربیت جنسی، تربیت عاطفی، تربیت اجتماعی و غیره میباشند | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق جنسی؛ تربیت جنسی؛ فیلسوفان مسلمان؛ مربیان مسلمان؛ دلالت های تربیتی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 392 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 319 |