اثر درمان شناختی- رفتاری گروهی بر اضطراب اجتماعی دختران دانشآموز | ||
دانشور پزشکی | ||
مقاله 6، دوره 19، شماره 5 - شماره پیاپی 96، دی 1390، صفحه 47-56 اصل مقاله (194.34 K) | ||
نویسندگان | ||
زاهده رحمانیان* 1؛ بهرام میرزائیان2؛ رمضان حسن زاده2 | ||
1گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور جهرم، فارس، ایران | ||
2گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، مازندران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: از آنجا که آثار اجتماعی، فردی و روانی اضطراب اجتماعی به کارکرد تعداد زیادی از کودکان و نوجوانان صدمه می زند، در این پژوهش درصدد برآمدیم تا اثربخشی درمان شناختی-رفتاری گروهی را بر اضطراب اجتماعی دختران دانش آموز بررسی کنیم . مواد و روشها: روش پژوهشی حاضر از نوع آزمایشی میباشد. پس از اجرای آزمون اضطراب اجتماعی، مصاحبه بالینی بر اساس DSM-IV-TR انجام شد و 18 دانش آموز (9 نفر برای هر گروه)، انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (مداخله شناختی-رفتاری گروهی) و گروه گواه (بدون درمان) گماشته شدند. بعد از اتمام دوره 12 جلسهای (هر جلسه دو ساعت) درمان در گروه آزمایش، مجدداً آزمون اضطراب اجتماعی به عنوان پس آزمون، در هر دو گروه اجرا شد . نتایج: آزمون t نشان داد که با 99% اطمینان بین اضطراب اجتماعی در گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه تفاوت معناداری وجود داشت و با 95% اطمینان شرکت کنندگان توانستند پیامدهای درمان را تا یک ماه پیگیری حفظ نمایند . نتیجه گیری: درمان شناختی – رفتاری گروهی بر اضطراب اجتماعی دختران دانش آموز کلاس پنجم دبستان مؤثر است . | ||
کلیدواژهها | ||
درمان شناختی-رفتاری گروهی؛ اضطراب اجتماعی؛ دانشآموز | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 798 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 551 |