واکاوی شاخصهای سنجش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی | ||
پژوهش نامه علم سنجی | ||
مقاله 4، دوره 5، (شماره ا، بهار و تابستان) - شماره پیاپی 9، فروردین 1398، صفحه 47-66 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/rsci.2018.639 | ||
نویسندگان | ||
طیبه شهمیرزادی1؛ نجلا حریری* 2؛ فاطمه فهیم نیا3؛ فهیمه باب الحوائجی4؛ داریوش مطلبی5 | ||
1دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات، تهران | ||
2استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران | ||
3دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران | ||
4دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران | ||
5استادیارگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام شهرری، تهران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر باهدف واکاوی شاخصهای سنجش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس تحلیل اسناد بالادستی و مقالات فارسی و غیرفارسی در حوزه فعالیت پژوهشی سازمان صورت پذیرفت. روششناسی: در مرحله اول از روش فراترکیب استفاده شد. از 108 سند مرتبط با موضوع پژوهش، درنهایت 26 سند مورد تحلیل قرار گرفت. برای بررسی و اصلاح شاخصهای بهدستآمده در طی فراترکیب نیز از روش پیمایشی و نظرسنجی از خبرگان با تکنیک دلفی استفاده شد. بدین ترتیب روش پژوهش حاضر، آمیخته از نوع چند زاویه نگری است. یافتهها: در کل 8 معیار اصلی مشتمل بر پژوهش و فناوری، تولید محصولات فناورانه، مدیریت ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی، آموزش، ترویج، سرمایه انسانی، منابع مالی و زیرساختی با 242 شاخص برای ارزیابی علم و فناوری سازمان به تائید خبرگان حوزه رسید. نتیجهگیری: علاوه بر شاخصهای مرسوم در اسناد بالادستی، شاخصهای علم و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بهدستآمده از مراحل فراترکیب و دلفی مشتمل بر دو معیار اختصاصی «تولیدات حاصل از پژوهشهای فناورانه و مدیریت ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی» به تائید بالای خبرگان رسیده و میتواند بهعنوان شاخصهای ارزیابی علم و فناوری کشاورزی به شمار رود. | ||
کلیدواژهها | ||
دلفی؛ سازمان تحقیقات؛ آموزش و ترویج کشاورزی؛ شاخصهای سنجش و ارزیابی؛ شاخصهای علم؛ فناوری و نوآوری؛ فراترکیب | ||
مراجع | ||
آمارنامه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (1395). تهران. سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی. بازیابی شده در 20 اسفند 1395 از آدرس اینترنتی: http://heyat.areeo.ac.ir/HomePage.aspx?TabID=20473&Site=heyat.areeo.ac&Lang=fa-IR اسپرایین، فرشته. (1393). پیشنهاد نحوه ارزیابی علم و فناوری در حوزه اقتصاد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شاهد. انصافی، ریحانه، غریبی، حسین، علیدوستی، سیروس (1394). دانش ایران (مشارکت ایرانیان در دانش جهان، سال 2013). تهران: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران. بهمنآبادی، علیرضا و زارع، رسول (1394). سـازمان تحقیقـات، آمـوزش و ترویـج کشـاورزی درگذر زمـان. تهران. معاونت ترویج، نشر آموزش کشاورزی. جامعه خبری تحلیلی الف. بخش اقتصادی (1395). سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در یک نگاه. بازیابی شده در 20 اسفند 1395 از آدرس اینترنتی: http://alef.ir/vdccesq002bq1m8.ala2.html?431764 جدول اصلاحات پیشنهادی بند 9 و 10 جدول 3-2 آییننامه ارتقاء مرتبه اعضای هیئتعلمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (1395). تهران: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی. حنفیزاده، پیام، خدابخشی، محسن، حنفیزاده، محمدرضا (1386). استخراج شاخصهای اصلی اندازهگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات: ایجاد یک مجموعه یکپارچه غنی از شاخصهای اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 2 (5)، 1-33. دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (بیتا). فهرست اولیه شاخصهای ارزیابی اقدامات. بازیابی شده در 3 مرداد 1395 از آدرس اینترنتی: http://www.atf.gov.ir/fa/peigiri/fehrestavalie رضایی، مینا، نورزی چاکلی، عبدالرضا (1393). شناسایی و اعتبارسنجی شاخصهای ارزیابی بهرهوری پژوهشی پژوهشگران ایران. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 30(1)، 3- 39. ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی (1394). تحولات شاخصهای علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران (1391-1380). تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه. سند تحول راهبردی علم و فناوری کشور (1388). تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. بازیابی شده در 8 مرداد 1395 از آدرس اینترنتی: https://strategic.iut.ac.ir/sites/strategic/files/ufiles/t_Sanade%20Tahavol%20%28%2088-6-28%20%29.pdf سند چشمانداز بیستساله جمهوری اسلامی ایران (1383). بازیابی شده 8 مرداد 1395 از آدرس اینترنتی: http://rc.majlis.ir/fa/law/show/132295. شاخصهای آماری حوزه علم و فناوری (1388). تهران: موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. شاخصهای نظام پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری کشور به انضمام نهادهای متولی (1395). تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری. شورای عالی انقلاب فرهنگی (1381). شاخصهای ارزیابی علم و فناوری. بازیابی شده 8 مرداد 1395 از آدرس اینترنتی: http://rc.majlis.ir/fa/law/show/101084 علیزاده، پریسا (1383). سنجش علم و فناوری (1): نظام سنجش علم و فناوری در ایران، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوریهای نوین مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، تهران. قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (1389). مصوب مجلس شورای اسلامی ایران. بازیابی شده در 20 اسفند 1395 از آدرس اینترنتی:http://rc.majlis.ir/fa/law/show/790196 طباطبائیان، سید حبیبالله، پاکزاد بناب، مهدی (1385). بررسی سیستمهای سنجش نوآوری و توانمندی فناوری: بررسی وضعیت توانمندی فناوری ایران و 69 کشور دنیا. سیاست علم و فناوری، 2(4)، 77-92. کلانتری، نادیا (1394). طراحی مدل ارزشیابی نظام علم، فناوری و نوآوری در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران. پایاننامه دکتری. دانشگاه تربیت مدرس. محور عملکردی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (1395). موضوع مصوبه شماره 44642/ت 27701 ه- مورخ 28/10/81 هیات محترم وزیران کشور. تهران: وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی. نامداریان، لیلا، کلانتری، نادیا، علیدوستی، سیروس (1396). ارزیابی علم، فناوری و نوآوری: مروری بر شاخصها و سازمانهای فعال این حوزه. تهران: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران: چاپار. نقشه جامع علمی کشور. (1389). تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی. بازیابی شده 8 مرداد 1395 از آدرس اینترنتی: http://nj.farhanggoelm.ir نقشه جامع علمی بخش کشاورزی (1391). مصوب شورای راهبری بخش کشاورزی. تهران: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی. نما جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان (1395). تهران: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران. بازیابی شده در 16 دی 1395 از آدرس اینترنتی: http://nema.irandoc.ac.ir نوروزی چاکلی، عبدالرضا، حسنزاده، محمد، نورمحمدی، حمزه علی (1388). سنجش علم، فناوری و نوآوری: مفاهیم و شاخصهای بینالمللی، تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور. هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شورای انقلاب فرهنگی (1380، 1382، 1384، 1386). ارزیابی علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران. تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی. AGRICULTURAL SCIENCE AND TECHNOLOGY INDICATORS (2014). International Food Policy Research Institute (IFPRI). Retrieved March 13, 2017. https://www.asti.cgiar.org/astisurvey. Chernovich, E. Fridlyanova, K.& Ditkovsky, S. et al. (2015). Science and Technology Indicators in the Russian. National Research University Higher School of Economics. Moscow: HSE. Current Status on Science and Technology in ASEAN Countries (2015). Center for Research and Development Strategy, Japan Science and Technology Agency. https://www.jst.go.jp/crds/pdf/en/CRDS-FY2014-OR-02_EN.pdf EuroStat (2016). European Commission Statistics website. Retrieved April 4, 2017.http://europa.eu/eurostat. European Union (2010). Science, technology and innovation in Europe. Luxamborg: European Union. European Union (2013). Science, technology and innovation in Europe, 2013 edition. Luxamborg: Publication office of the European Union. National Science Board (2014). Science and Engineering Indicators 2014. Arlington VA: NationSl Science Foundation (NSB 14-01) OECD (2015). Main science and technology indicators (MSTI): List of indicators- electronic edition [Online]. Retrieved April 4, 2017. http://www.oecd.org/science/inno/msti.htm Rafols, I., Molas-Gallart, J., Woolley, R. (2015). Science and Technology Indicators In & For the Peripheries. A Research Agenda. In Albert Ali Salah, Yasar Tonta, Alkim Almila Akdag Salah, Cassidy R. Sugimoto, Umut Al, editors, Proceedings of ISSI 2015 Istanbul: 15th International Society of Scientometrics and Informetrics Conference, Istanbul, Turkey. RAND (2001). Science and technology collaboration: Building capability in developing countrieS (No. RAND/MR-1357.0-WB). RAND CORP SANTA MONICA CA Sandelowski, M. and Barroso, J. (2007). Toward a Meta synthesis of qualitative findings on motherhood in HIV-positive women. Research in Nursing & Health, 26 (2): 153-170. Sibeoni, J., Massimiliano Orri, M., Valentin, M., Colin, S., Pradere, J., Revah-Levy, A. (2017). Metasynthesis of the Views about Treatment of Anorexia Nervosa in Adolescents: Perspectives of Adolescents, Parents, and Professionals. PLOS ONE, January 5, 1-21. Thakur, R.R. (2009). SCIENCE AND TECHNOLOGY INDICATORS IN EPSCoR STATES A POLICY GEOGRAPHY. ProQuest. The World Bank (2016). The World Bank data and Indicators for Science and technology. Retrieved April 8, 2017. http://data.worldbank.org/indicator. UNESCO (2015). Science,technology and innovation - UIS.Stat - Unesco UN. (2003). New Indicators for Science, Technology and Innovation in the Knowledge- Based Society, Economic and Social Commission for Western Asia. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,752 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,596 |