تحلیل و تدوین شاخصهای ارزیابی کیفیت مقالات علمیـ پژوهشی هنر مبتنی بر نظریه هنجارها و ضدهنجارهای علم | ||
پژوهش نامه علم سنجی | ||
مقاله 2، دوره 6، (شماره ا، بهار و تابستان) - شماره پیاپی 11، فروردین 1399، صفحه 1-20 اصل مقاله (850.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/rsci.2018.628 | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا حسنی1؛ محسن مراثی* 2؛ حمزه علی نورمحمدی3 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد | ||
2استادیار گروه آموزشی پژوهش هنر، دانشگاه شاهد | ||
3دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی ، دانشگاه شاهد | ||
چکیده | ||
هدف: کاربرگهای ارزیابی مجلات علمی، مهمترین ابزار ارزیابی کیفیت مقالات علمی هستند. هدف از این مطالعه، توصیف عینی و کیفی شاخصهای کاربرگهای ارزیابی مجلات علمیـپژوهشی هنر، شناسایی کاستیهای آنها در مقایسه با هنجارها و ضدهنجارهای علم و تدوین کاربرگ جدید است. روششناسی: روش این مطالعه تلفیقی (qual) QUN و بهصورت ترکیبی از پیمایش و تحلیل محتواست. برمبنای شیوه تمامشماری، نمونهها شامل: 1) 9 کاربرگ ارزیابی مجلات علمیـپژوهشی هنر و 2) 14 نفر از متخصصین حوزههای علمسنجی و هنر بودند. گردآوری اطلاعات به دو صورت کتابخانهای، مراجعه به پایگاههای استنادی مجلات و مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. بهمنظور استخراج وضعیت موجودِ شاخصها از سیاهه وارسی محقق ساخته، نرمافزار Excel و پرسشنامه بهعنوان ابزار پژوهش استفاده شد. دادهها به کمک روش آمار توصیفی، برحسب درصد توزیع فراوانی و رسم جدول و نمودار تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان میدهند، از مجموع 53 شاخص موجود، شاخص «استفاده از منابع معتبر کافی و جدید (داخلی و خارجی)» با 78/77 درصد بیشترین و 26 شاخص دیگر، با 11/11 درصد، کمترین درصد فراوانی را دارا میباشند. همچنین، این شاخصها از مجموع 7 هنجار علم مرتن، با 6 هنجار و به میزان کمتر از 1[8 درصد انطباق داشته و با هیچیک از ضدهنجارهای علم انطباقی را نشان نمیدهند. نتیجهگیری: نتایج بهدستآمده، حاکی از پراکندگی و توزیع نامتوازن مؤلفهها و شاخصهای ارزیابی در این کاربرگها و نیز، عدم انطباق آنها بر الزامات نهادی علم بوده و بازنگری در آنها را ضروری نشان میدهد. درنهایت، کاربرگ ارزیابی جدید، با 10 مؤلفه و 44 شاخص تدوین شد. | ||
کلیدواژهها | ||
کاربرگهای ارزیابی؛ مجلات علمیی- پژوهشی هنر؛ هنجارهای علم مرتن؛ ضدهنجارهای علم میتروف | ||
مراجع | ||
ارشاد، فرهنگ، قارانی، معصومه، میرزایی، سید آیتالله. (1384). تحلیل اسناد داوری مقالههای مجله جامعهشناسی ایران، مجله جامعهشناسی ایران، دوره ششم، شماره 4، ص ص. 33-3. افشاری، معصومه؛ مهرام، بهروز؛ نوغانی، محسن. (1392). بررسی و تدوین شاخصهای ارزیابی کیفیت مقالههای علمیـپژوهشی در حوزه علوم انسانی مبتنی بر نظریه هنجارهای علم مرتن، فصلنامه علمیـپژوهشی سیاست علم و فناوری، سال ششم، شماره 1، ص ص. 66-49. ارسطورپور، شعله، (1391)، فرمهای داوری مقالات در پیایندهای علمی و مسائل مرتبط، کلیات، کتاب ماه اطلاعات، ارتباطات و دانششناسی، سال پانزدهم، شمارۀ نهم، 26-31. پاشنگ، محمدرضا؛ نورمحمدی، حمزهعلی؛ نوروزی چاکلی، عبدالرضا. (1394). تحلیل سرانه نشریات علوم پزشکی ایران و انطباق آن با تعداد پژوهشگران این حوزه. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 49 (4)، ص ص. 15-1 ربانی، علی؛ ربانی، رسول؛ همتی، رضا؛ قاضی طباطبایی، محمود؛ ودادهیر، ابوعلی. (1390). شیوههای جدید تولید دانش و علمورزی ...، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال ششم، شماره 1، ص ص. 24-12. قانعیراد، محمدامین و قاضیپور، فریده. (1381). عوامل هنجاری و سازمانی مؤثر بر میزان بهرهوری اعضای هیئت علمی، فصلنامه پژوهش، شماره 4، ص ص. 167-206. نوروزی چاکلی، عبدالرضا، نورمحمدی، حمزهعلی، وزیری، اسماعیل، اعتمادی فرد، علی (1386)، تولید علم در ایران در سالهای 2005 و 2006، بر اساس آمار مؤسسۀ اطلاعات علمی (آی.اس.آی)، فصلنامه کتاب، شماره 71، ص ص. 90-71. Bucchi, M. (2004). Science in Society. London: Rutledge. Cannavo, L. (1997). Sociological Models of Science Knowledge. International Sociology 12(4): 475-496. European commission, (2008). European Educational Research Quality Indicator (EERQI), Project No. 217549. Fabes, R.A; Martin, C.L; Hanish; L.D. and Updegraff, K.A. (2000). Criteria for Evaluating the Significance of Developmental Research in the Twenty-First Century: Force and Counterforce, Child Development, 71(1), pp. 212-221. Goldin, I.; & Ashley, K. (2010). Elicting Informative Feedback in Peer Review: Importance of Problem-Specific Scaffolding. "Learning by Reviewing through Peer Feedback Refinement." Proceedings of the Workshop on Computer-Supported Peer Review in Education, 10th International Conference on Intelligent Tutoring Systems. Pittsburgh, USA. Retrieved 16-7-2012 from: http://www.cspred.org/proceedings/2-cspred2010_submission_7.pdf. Hames, I. (2007). Peer Review and Manuscript Management in Scientific Journals: Guidelines for Good Practice. Malden: Blackwell Publishing. Merton RK. (1973). the Sociology of Science: Theoretical and Empirical Investigations. Chicago: University of Chicago Press. Mitriff, I.I, (1974). “Norms and counter-norms in a select group of Apollo moon Scientists-Case study of ambivalence of scientists”, American Sociological Review, 39, pp. 579-595. Steinke, A. (2003). Peer Review Forms: Getting the Best from Your Reviewers. Science Editor, Vol. 26(5): 158. Quality Criteria for Assessment of Education Research in Different Contexts. (2009). Teaching and Learning Research Program. No. 80. Retrieved 16-7-2012 from: http://www.tlrp.org/pub/documents/Oancea%20 RB%2080%20FINAL.pdf. Resnik, DB. (1998). the Ethics of Science: An Introduction. London: Rutledge. Rockwell, S. (2005). Ethics of Peer Review: A Guide for Manuscript Reviewers. Retrieved.16.7.2012.from:http//medicine.yale.edu/therapeuticradiology/Images/Ethica_Issues_in_Peer_Review_tcm307-34211.pdf. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,853 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,273 |