تحلیل شبکه اجتماعی همنویسندگی مقالات خارجی اعضای هیئت علمی رشته علوم تربیتی | ||
پژوهش نامه علم سنجی | ||
مقاله 4، دوره 4، (شماره 2، پاییز وزمستان) - شماره پیاپی 8، مهر 1397، صفحه 33-56 اصل مقاله (971.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/rsci.2017.563 | ||
نویسندگان | ||
حمید رضا نوچه ناسار* 1؛ غلامرضا شمس مورکانی2؛ محمد امین قانعی راد3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشیار گروه رهبری و توسعه آموزشی ،دانشگاه شهید بهشتی | ||
3استاد گروه علم و جامعه، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور | ||
چکیده | ||
هدف: شناسایی شبکه همتألیفی اعضای هیئت علمی رشته علوم تربیتی دانشگاههای دولتی شهر تهران روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کتابسنجی است. و به منظور مصورسازی از فن تحلیل شبکهای استفاده شده است. یافتهها: الگوی سه نویسندگی مهمترین الگوی همکاری در مقالههای مورد بررسی بوده است (30 درصد). شبکه همنویسندگی مقالات خارجی اعضای هیئت علمی رشته علوم تربیتی از تعداد 106 گره و 41 پیوند تشکیل شده است. نتیجهگیری: بررسی شاخصهای خرد نشان داد که به ترتیب افرادی چون عباس عباسپور، خسرو باقری، علی دلاور، حسن ملکی و اسماعیل زارعی با دارا بودن بیشترین میزان همکاری علمی با سایر نویسندگان، مشارکتپذیرترین افراد حاضر در شبکه بودهاند. شبکه مذکور با دارا بودن شاخص چگالی معادل (5.0 درصد) انسجام کمی دارد، لذا شبکه از انسجام کافی برخوردار نبود. | ||
کلیدواژهها | ||
اعضای هیئت علمی؛ شبکه همتألیفی؛ تحلیل شبکه اجتماعی؛ رشته علوم تربیتی | ||
مراجع | ||
اصنافی، امیررضا و امتی، الهه (1396). بررسی تولیدات علمی پژوهشگران ایرانی در حوزه خانوادهدرمانی. مجله علمسنجی کاسپین. جلد 3، شماره 2، صص: 15-7. بهروان، حسین (1383). بررسی عوامل مؤثر بر میزان تمایل اعضای هیئت علمی دانشگاه به اجرای طرحهای پژوهشی. مجله علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد. شماره 1،صص 148-121. حسنزاده، محمد؛ بقایی، سولماز (1388). جامعه علمی، روابط علمی و همتألیفی. رهیافت، شماره 44: 41- 37. حریری، نجلا و نیکزاد، مهسا (1390). شبکههای همتألیفی در مقالات ایرانی رشتههای کتابداری، روانشناسی، مدیریت و اقتصاد در پایگاه ISI بین سالهای 2000 تا 2009. علوم و فناوری اطلاعات، 26 (4)، 825-844. سهیلی، فرامرز؛ چشمه سهرابی، مظفر و آتشپیکر، سمیرا (1394). تحلیل شبکه همنویسندگی پژوهشگران حوزه علوم پزشکی ایران: مطالعهای با استفاده از تحلیل شبکههای اجتماعی. مجله علمسنجی کاسپین. سال 2، شماره 1، صص: 32-24. شارعپور، محمود و فاضلی، محمد (1386). جامعهشناسی علم و انجمنهای علمی در ایران. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دفتر برنامهریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی. عرفانمنش، محمدامین و بصیریان جهرمی، رضا (1392). شبکه همتألیفی مقالات منتشرشده در فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. شماره 94، صص 76- 96. عرفانمنش، محمدامین؛ ارشدی، هما (1394). شبکه همنویسندگی مؤسسات در مقالههای علم اطلاعات و دانششناسی ایران. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی. شماره 49، صفحات:79-99. قانعیراد، محمدامین (1385). وضعیت اجتماع علمی در رشته علوم اجتماعی. نامه علوم اجتماعی، شماره 27، صص 55-27. رحیمی، ماریه؛ فتاحی، رحمتالله (1387). بررسی وضعیت همکاری علمی اعضای هیئت علمی در چهار حوزه موضوعی در دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، جلد 11، شماره 2، صص: 120-95. ستارزاده، اصغر؛ گلینیمقدم، گلنسا و مؤمنی، عصمت (1395). تحلیل ساختار شبکه همکاریهای علمی پژوهشگران حوزه علوم پایه پزشکی ایران در نمایه استنادی علوم در بازه زمانی 1996 تا 2013. فصلنامه مطالعات دانششناسی. سال دوم، شماره 6: 2- 20. Abbasi, A., Hossain, L. & Leydesdorff, L. (2012). Betweenness centrality as a driver of preferential attachment in the evolution of research collaboration networks. Journal of Informetrics, 6 (3): 403-412. Cheng, M. Y, Hen, K. W, Tan, H. P, & Fok, K. F. (2013). Patterns of co-authorship and research collaboration in Malaysia. In Aslib Proceedings: New Information Perspectives (Vol. 65, No. 6, pp. 659-674). Emerald Group Publishing Limited. De Stefano, D., Giordano, G., & Vitale, M. (2011). Issues in the analysis of co-authorship networks. Quality & Quantity, 45(5), 1091–1107. doi:10.1007/s11135-011-9493-2. Gossart, C., & Özman, M. (2008). Co-authorship networks in social sciences: The case of Turkey. Scientometrics, 78(2), 323-345. He, B., Ding, Y. and Ni,Ch. (2010). Mining Enriched Contextual Information of Scientific Collaboration: A Meso Perspective. Journal of the American society for information science and technology, 62(5):831–845. Hoch, P.K. (1987). Migration and the Generation of New Scientific Idea. Minerva. Vol. 25, No. 3,pp: 209-237. Huang, M.H., Wu, L.L and Wu, Y.Ch. (2015). A study of research collaboration in the pre-web and post-web stages: a coauthorship analysis of the information systems discipline. Journal of the Association for information science and technology, 66(4):778–797. Melin, G. & Persson, O.(1996). studying research collaboration using co-authorships. Scientometrics,. Vol. 36, no. 3 ,363-377. Nikzad, Mahsa, Jamali, Hamid R., and Hariri, Nadjla (2011). “Patterns of iranian coauthorship networks in social sciences: A comparative study”. Library & Information Science Research, 33(4), 313-319. Salamati, P., & Soheili, F. (2016). Social network analysis of Iranian researchers in the field of violence. Chinese journal of traumatology, 19(5), 264-270. Ponds, R.(2009). The limits to internationalization of scientific research. Collaboration. J Technol Transf . 34:76–94. Watts, D. J. (1999). Small worlds: the dynamics of networks between order and randomness. Princeton university press. Wasonga, C. O., & Wanzare, Z. O. (2012). Re-thinking school-university collaboration: Agenda for the 21st century. Educational Research and Reviews, 7(11), 251 Weiping, Z. H. U., Liangshan, S. H. A. O., & Huang, Z. (2007). Social network analysis application in tacit knowledge management. In Intelligent Information Technology Application, Workshop on (pp. 294-297). IEEE. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,816 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,132 |