مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجانی و تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر کارکردهای اجرایی، ادراک سربار بودن و احساس تنهایی در دانشآموزان دارای افسردگی اساسی | ||
روانشناسی بالینی و شخصیت | ||
مقاله 1، دوره 23، شماره 2 - شماره پیاپی 45، مهر 1404، صفحه 1-14 اصل مقاله (778.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/cpap.2025.19843.1637 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا نوروزی همایون1؛ علی نصیری* 2؛ اسماعیل صدری دمیرچی3؛ محمد نریمانی4؛ مهسا رزمی5 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3استادگروه مشاوره، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
4استاد گروه روانشناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی ، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
5کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: افسردگی اساسی یکی از اختلالات روانشناختی شایع است که میتواند علاوهبر کاهش عملکرد تحصیلی، بر جنبههای مهم زندگی دانشآموزان نیز تأثیر منفی بگذارد. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی «آموزش تنظیم شناختی - هیجانی» (CERT) و «تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای» (tDCS) بر کارکردهای اجرایی، ادراک سربار بودن و احساس تنهایی در دانشآموزان مبتلا به افسردگی اساسی در شهر اردبیل انجام شد. روش: این پژوهش یک مطالعه نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. در این مطالعه، ۴۵دانشآموز مبتلا به افسردگی اساسی که از مراکز مشاوره روانشناسی معرفی شده بودند، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. سپس بهطور تصادفی در دو گروه مداخله (آموزش تنظیم شناختی هیجانی و تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای) و یک گروه گواه تقسیم شدند. برای گردآوری دادهها از ابزارهای زیر استفاده شد: پرسشنامه کارکرد اجرایی کولیج (CEFI)؛ پرسشنامه نیازهای بینفردی (INQ) و فرم کوتاه مقیاس احساس تنهایی اجتماعی - عاطفی (SELSA-S) . دادهها پس از گردآوری با استفاده از تحلیل کوواریانس عاملی و آزمون تعقیبی توکی تجزیهوتحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد که آموزش تنظیم شناختی هیجانی تأثیر معناداری بر هر سه متغیر مورد بررسی داشت: کارکردهای اجرایی(P<0.001, η²=0.888)، ادراک سربار بودن (P<0.001, η²=0.776) و احساس تنهایی(P<0.001, η²=0.858) . در مقایل تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای تنها برکارکردهای اجرایی تأثیر داشت و بر دو متغیز دیگر (ادراک سربار بودن و احساس تنهایی) تأثیر معناداری نشان نداد. بحث و نتیجهگیری: آموزش تنظیم شناختی هیجانی تأثیر مثبت و معنادارتری نسبت به تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر کارکردهای اجرایی داشت، در خالی که تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر ادراک سربار بودن و احساس تنهایی تأثیر معناداری نداشت. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تنظیم شناختی هیجانی؛ تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای؛ کارکردهای اجرایی؛ ادراک سربار بودن؛ احساس تنهایی | ||
مراجع | ||
1.Organization WH. WHO handbook for guideline development: World Health Organization; 2014.
4.Souza, PBd., de Araujo Borba, L., Castro de Jesus, L., Valverde, A. P., Gil-Mohapel. J., Rodrigues, A. L. S. Major Depressive Disorder and Gut Microbiota: Role of Physical Exercise. International journal of molecular sciences. 2023; 24(23): 16870. https://doi.org/10.3390/ijms242316870
5.Ali, M., Ullah, I., Diwan, M. N., Aamir. A., Awan, H. A., Waris Durrani, A., et al. Zuranolone and its role in treating major depressive disorder: a narrative review. Hormone Molecular Biology and Clinical Investigation, 2023; 44(2): 229-36. https://doi.org/10.1515/hmbci-2022-0042
6.Noroozi Homayoon, M., Heidari Raziabad, N., Sadri Damirchi, E., Jafari Moradlo, M. Designing and Validating a Model for Coping with Depression in Second-Year High School Students. Psychological Models and Methods, 2024; 14(54): 82-61. 10.30495/jpmm.2024.32628.3877 [In Persian]
7.Zhao, R., Xu, C., Shi, G., Li, C., Shao, S., Shangguan, F., et al. Connection of social anxiety to impaired pattern of cognitive control and underlying motivational deficiencies: Evidence from event‐related potentials. Psychophysiology, 2024: e14598. https://doi.org/10.1111/psyp.14598
8.Amini, D., Almasi, M., Noroozi Homayoon, M. Effectiveness of sensory-motor integration exercises and computerized cognitive rehabilitation on executive functions (working memory, response inhibition and cognitive flexibility) in children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Empowering Exceptional Children, 2022; 13(2): 95-79. https://doi.org/10.22034/ceciranj.2022.318579.1619 [In Persian]
9.Almasi, M., Noroozi Homayoon, M., Rezaei sharif, A. The Effectiveness of Neurofeedback Therapy and Transcranial Direct Current Stimulation in Cognitive Dominance of Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder. Neuropsychology, 2021; 7(25): 111-30. https://clpsy.journals.pnu.ac.ir/article_8146_7765089bf2bf01038917caa7786ac325.pdf 10.30473/clpsy.2021.59266.1603 [In Persian]
10.Zelazo, P. D., Morris, I. F., Qu, L., Kesek, A. C. Hot executive function: Emotion and the development of cognitive control, 2024. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0000406-004
11.Lieberman, A., Gai, A. R., Rogers, M. L., Jobes, D. A., Rudd, M. D., Chalker, S. A., et al. Targeting perceived burdensomeness to reduce suicide risk. Behavior therapy, 2023; 54(4): 696-707.
12.Rainbow, C/, Baldwin, P., Hosking, W., Gill, P., Blashki, G., Shand, F. Psychological distress and suicidal ideation in Australian online help-seekers: The mediating role of perceived burdensomeness. Archives of suicide research. 2023; 27(2): 439-52. https://doi.org/10.1080/13811118.2021.2020191
13.Zhang, Y., Li, X., Bi, Y., Kan, Y., Liu, H., Liu, L., et al. Effects of family function, depression, and self-perceived burden on loneliness in patients with type 2 diabetes mellitus: a serial multiple mediation model. BMC psychiatry, 2023; 23(1): 636. https://doi.org/10.1186/s12888-023-05122-y
14.Lee, H. J. Cultural nuances of thwarted belongingness and perceived burdensomeness linked to Asian American suicidality, 2024. https://hdl.handle.net/2097/44278
15.Haehner, P., Würtz, F., Kritzler, S., Kunna, M., Luhmann, M., Woud, M. L. The relationship between the perception of major life events and depression: A systematic scoping review and meta-analysis. Journal of Affective Disorders. 2024. https://doi.org/10.1016/j.jad.2024.01.042
16.Fabijanić, S., Batinić, L., Vrselja, I. Students’ Loneliness: The Role of Social Relations in the Online and Offline Life. Psihologijske teme. 2024; 33(1): 155-70. https://doi.org/10.31820/pt.33.1.8
17.Yang, Y. Loneliness and Fulfillment of Basic Psychological Needs of International Post-graduate Students in the UK: University of Bristol; 2022.
18.Yang, M., Wei, W., Ren, L., Pu, Z., Zhang, Y., Li, Y., et al. How loneliness linked to anxiety and depression: a network analysis based on Chinese university students. BMC public health, 2023; 23(1): 2499. https://doi.org/10.1186/s12889-023-17435-4
19.Perera, M., Tham, J., Azam, S. F. Factors Associated with Depression Among Undergraduates: A Review of Existing Literature, 2023. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-3376213/v1
20.Xiao, M-Q., Liu, X-T., Huang, Q-X., He, S-Q. The effect of loneliness on depression in young people: a multiple mediated effects model. European Review for Medical & Pharmacological Sciences, 2023; 27(18). https://doi.org/10.26355/eurrev_202309_33786
21.Jentsch, V. L., Wolf, O. T. The bidirectional interplay between stress and cognitive emotion regulation. Psychoneuroendocrinology, 2024; 160: 106719. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2023.106719
22.Xue, M., Cong, B., Ye, Y. Cognitive emotion regulation for improved mental health: A chain mediation study of Chinese high school students. Frontiers in Psychology, 2023; 13: 1041969. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1041969
23.Mohseni, S., Barzegar, M., Rezaei, A., Baghooli, H. Causal Model of Aggression based on Personality Traits, Early Maladaptive Schema and Aggression: Mediating Role of Emotion Regulation Strategies. Clinical Psychology and Personality, 2024; 22(2): 103-20. https://cpap.shahed.ac.ir/article_4318_5e4b3ba50ab999dd730d590bd551bd6d.pdf 10.22070/cpap.2024.16250.1229 [In Persian]
24.Kosonogov V, Ntoumanis I, Hajiyeva G, Jaaskelainen I. Emotion regulation: a study of electroencephalographic correlates. Genes & Cells, 2023; 18(4): 618-21. https://doi.org/10.17816/gc623335
25.Noroozi Homayoon, M., Akhavi Samarein, Z., Sadeghi, M., Hatami Nejad, M., Jafari Moradlo, M. Comparing the efficacy of emotion-focused therapy and transcranial direct current stimulation on impulsivity, emotional regulation, and suicidal ideation in young people with borderline personality disorder. Journal of Research in Psychopathology. 2024. https://jrp.uma.ac.ir/article_2930.html [In Persian]
26.Bardel, G., Gross, A. T., Neacsiu, C. B. The neural circuitry of emotional regulation: evidence from multimodal imaging. BrainBridge: Neuroscience and Biomedical Engineering, 2024; 1(1): 27-41. https://doi.org/10.35335/pwa46w25
27.Keha, E., Naftalovich, H., Shahaf, A., Kalanthroff, E. Control your emotions: evidence for a shared mechanism of cognitive and emotional control. Cognition and Emotion. 2024: 1-13. https://doi.org/10.1080/02699931.2024.2326902
28.Denny, B. T., Lopez, R. B., Wu-Chung, E. L., Dicker, E. E., Goodson, P. N., Fan, J., et al. Training in cognitive reappraisal normalizes whole-brain indices of emotion regulation in borderline personality disorder. Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging, 2024; 9(8): 819-26. https://doi.org/10.1016/j.bpsc.2024.03.007
29.Nilawati, S., Amri, S., Hasanah, N., Saodah, S., Juliati, J., Sapnita, S. Unraveling emotional regulation through multimodal neuroimaging techniques. BrainBridge: Neuroscience and Biomedical Engineering, 2024; 1(1): 1-26. https://doi.org/10.35335/a0cfda08
30.Kaplan, G., Mikulincer, M., Ginzburg, K., Ohry, A., Solomon, Z. To reappraise or not to reappraise? Emotion regulation strategies moderate the association of loneliness during COVID-19 with depression and anxiety. Anxiety, Stress, & Coping, 2024; 37(3): 305-17. https://doi.org/10.1080/10615806.2023.2296935
31.Susanti, N., Silalahi, E. S. Advancing our understanding of emotional regulation with multimodal neuroimaging. BrainBridge: Neuroscience and Biomedical Engineering, 2024; 1(1): 68-83. https://doi.org/10.35335/82weyp94
32.Soldini, A., Vogelmann, U., Aust, S., Goerigk, S., Plewnia, C., Fallgatter, A., et al. Neurocognitive function as outcome and predictor for prefrontal transcranial direct current stimulation in major depressive disorder: an analysis from the DepressionDC trial. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience. 2024: 1-10. https://doi.org/10.1007/s00406-024-01759-2
33.Hu, R., Li, J., Lu, Y., Luo, H., Zhang, Y., Wang, X., et al. The effect of transcranial direct current stimulation (tDCS) on cognitive function recovery in patients with depression following electroconvulsive therapy (ECT): protocol for a randomized controlled trial. BMC psychiatry, 2024; 24(1): 130. https://doi.org/10.1186/s12888-024-05567-9
34.Jog, M. A., Anderson, C. , Kubicki, A., Boucher, M., Leaver, A., Hellemann, G., et al. Transcranial direct current stimulation (tDCS) in depression induces structural plasticity. Scientific reports, 2023; 13(1): 2841. https://doi.org/10.1038/s41598-023-29792-6
35.Kong, S., Chen, Y., Huang, H., Yang, W., Lyu, D., Wang, F., et al. Efficacy of transcranial direct current stimulation for treating anhedonia in patients with depression: A randomized, double-blind, sham-controlled clinical trial. Journal of Affective Disorders, 2024; 350: 264-73. https://doi.org/10.1016/j.jad.2024.01.041
36.Fehring, D. J., Yokoo, S., Abe, H., Buckley, M. J., Miyamoto, K., Jaberzadeh, S., et al. Direct current stimulation modulates prefrontal cell activity and behaviour without inducing seizure-like firing. Brain. 2024; 147(11): 3751-63. https://doi.org/10.1093/brain/awae273
37.Usman, J. S., Wong, T. W-L, Ng, S. S. M. Effects of transcranial direct current stimulation on dual-task performance in older and young adults: a systematic review and meta-analysis. Archives of Gerontology and Geriatrics Plus, 2024: 100047. https://doi.org/10.1016/j.aggp.2024.100047
38.Uchida, T., Matsuzawa, D., Shiohama, T., Fujii, K., Shiina, A., Naka, M., et al. Positive Effect of Transcranial Direct Current Stimulation on Visual Verbal Working Memory in Patients with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Open Journal of Psychiatry. 2024; 14(4): 334-46. https://doi.org/10.4236/ojpsych.2024.144019
39.Duffy, M. J., Feltman, K. A., Kelley, A. M., Mackie, R. Limitations associated with transcranial direct current stimulation for enhancement: considerations of performance tradeoffs in active-duty Soldiers. Frontiers in Human Neuroscience, 2024; 18:1444450. https://doi.org/10.3389/fnhum.2024.1444450
40.Ma, Q., Pang, Y. The emotional mechanism underlying the adverse effect of social exclusion on working memory performance: A tDCS study. Plos one, 2023; 18(4): e0284262. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0284262
41.Khan, F., Anto Johnson, P., Christy Johnson, J., Singh, J., Mardon, A. Sickness, Social Isolation, and a Solution: A Brief Exploration of COVID-19 Related Depression and Transcranial Direct Current Stimulation. Canadian Journal of Medicine, 2022; 4(1): 26-31. https://doi.org/10.33844/cjm.2022.6018
42.Alizadeh, H., Zahedipour, M. Executive Functions in Children With and Without Developmental Coordination Disorder. Advances in Cognitive Sciences, 2004; 6(3): 49-56. http://icssjournal.ir/article-1-91-en.html
43.Hill, R. M., Pettit, J. W. Perceived burdensomeness and suicide‐related behaviors in clinical samples: Current evidence and future directions. Journal of clinical psychology, 2014; 70(7): 631-43. https://doi.org/10.1002/jclp.22071
44.Hawkins,. K A., Hames, J. L., Ribeiro, J. D., Silva, C., Joiner, T. E., Cougle, J. R. An examination of the relationship between anger and suicide risk through the lens of the interpersonal theory of suicide. Journal of Psychiatric Research, 2014; 50: 59-65. https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2013.12.005
45.Teo, D. C., Suárez, L., Oei, T. P. Validation of the interpersonal needs questionnaire of young male adults in Singapore. PLoS One, 2018; 13(6): e0198839. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0198839
46.Ahmadboukani, S., Ghamari, H., Kiani, A. R., Rezaeisharif, A. Testing Thwarted Belongingness and Perceived Burdensomeness in Suicidal Ideation and Behavior in Students: Investigating the Moderating Role of Hopelessness: A Descriptive Study. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 2021; 20(5): 519-38. http://journal.rums.ac.ir/article-1-5876-en.html https://doi.org/10.52547/jrums.20.5.519 [In Persian]
47.Zarnaghash, m., Gholamrezaie, S., Sadeghi, M. Developing a Model of Loneliness based on of Spiritual Well-being Depression and Life Satisfaction of Girl’s Spouses. Psychological Models and Methods, 2017; 7(26): 35-54. https://jpmm.marvdasht.iau.ir/article_2285_de2e6e17a15b1b3a9e1c6f396383677d.pdf [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 410 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 270 |