شاخصهای ارزیابی علم، فناوری و نوآوری: مطالعه تطبیقی ایران، استرالیا و نیوزلند | ||
| پژوهش نامه علم سنجی | ||
| مقاله 4، دوره 11، (شماره 1، بهار و تابستان ) - شماره پیاپی 21، فروردین 1404، صفحه 49-74 اصل مقاله (797.77 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/rsci.2024.19609.1754 | ||
| نویسنده | ||
| لیلا نامداریان* | ||
| دانشیار، پژوهشکده جامعه و اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف: این مطالعه به بررسی نظامهای ارزیابی علم، فناوری و نوآوری (STI) در ایران، استرالیا و نیوزلند میپردازد. هدف اصلی آن شناسایی شاخصهای ارزیابی STI در این کشورها و ارائه آنها در قالب یک چارچوب موضوعی است. روششناسی: در این مطالعه، استرالیا و نیوزلند ازنظر پیشرو بودن در ارزیابی STI برای مطالعه تطبیقی با ایران انتخابشدهاند. سپس، از طریق مطالعات کتابخانهای و با بررسی اسناد و گزارشهای موجود، اطلاعات مربوط به شاخصهای ارزیابی STI در این کشورها جمعآوریشدهاند. درنهایت، با روش کیفی تحلیل موضوعی، حوزههای موضوعی شاخصهای ارزیابی STI در این کشورها، احصاء، طبقهبندی و توصیفشده است. یافتهها: یافتههای این پژوهش شامل بررسی شاخصهای ارزیابی STI مورداستفاده در کشورهای منتخب است. درمجموع 445 شاخص شناسایی و در شش دسته موضوعی اصلی (شامل شاخصهای انتشارات علمی، شاخصهای سرمایه انسانی، شاخصهای فناوری، شاخصهای بودجه، شاخصهای محیط نهادی و شاخصهای نوآوری) و 27 زیرمجموعه طبقهبندیشدند. این طبقهبندی امکان مقایسه و تجزیهوتحلیل نظاممند شاخصهای ارزیابی STI را فراهم میسازد. افزون بر این، تجزیهوتحلیل موضوعی شاخصهای ارزیابی STI، ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف رویکرد هر کشور به ارزیابی STI، عوامل زمینهای را که بر اثربخشی رویکرد ارزیابی آنها تأثیر میگذارد، برجسته میکند. نتیجهگیری: بررسی تطبیقی میان ایران، استرالیا و نیوزلند نشان میدهد نظامهای ارزیابی STI در هر کشور بر اساس ساختارهای اجتماعی و اقتصادی خاص خود، شامل مجموعهای از شاخصهای کمّی و کیفی است. این پژوهش از طریق تجزیهوتحلیل این شاخصها، به سیاستگذاران ایرانی پیشنهاد میدهد با الگوبرداری از کشورهای پیشرو به تقویت روشهای ارزیابی STI در سطح ملی بپردازند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| علم؛ فناوری و نوآوری؛ تحلیل تطبیقی؛ ایران؛ استرالیا؛ نیوزلند؛ شاخصهای ارزیابی | ||
| مراجع | ||
|
ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور. (1394). روند تحولات شاخصهای علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران (1391-1380)، تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی. https://sccr.ir/Files/6910.pdf
شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1389). نقشه جامع علمی کشور. تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی. https://dl3.takbook.com/pdf2/ebook7405[www.takbook.com].pdf
هیئت نظارت و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1382). ارزیابی علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران: اولین ارزیابی کلان. تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیئت نظارت و ارزیابی. https://ketabnak.com/reader/21319
Archibugi, D., & Filippetti, A. (2015). The handbook of global science, technology, and innovation, Wiley.
Australia’s Department of Industry, Innovation, and Science. (2017). Australian innovation system report-2017. https://www.industry.gov.au/publications/australian-innovation-system-report-2017
Australia’s Department of Industry, Science and Resources. (2022). Innovation Metrics Review. https://www.industry.gov.au/publications/innovation-metrics-review
Australia’s Office of the Chief Scientist. (2014). Benchmarking Australian science, technology, engineering and mathematics. https://www.chiefscientist.gov.au/2014/12/benchmarking-australian-science-technology-engineering-mathematics
Braun, V., & Clarke, V. (2008). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Board of Supervision and Assessment of Cultural and Scientific Affairs, the Supreme Council of Cultural Revolution. (2003). Assessment of Science and Technology in the Islamic Republic of Iran: The First Macro-Assessment. https://ketabnak.com/reader/21319 [In Persian].
Braun, V., & Clarke, V. (2019). Reflecting on reflexive thematic analysis. Qualitative research in sport, exercise and health, 11(4), 589-597.
https://doi.org/10.1080/2159676X.2019.1628806
Crespi, G., & Zuniga, P. (2012). Innovation and productivity: evidence from six Latin American countries. World development, 40(2), 273-290.
Callaghan Innovation. (2022). Callaghan Innovation Annual Report 2022.
Dodgson, M. (2013). The Oxford handbook of innovation management. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199694945.001.0001
Dutta, S., Lanvin, B., Rivera León, L., & Wunsch-Vincent, S. (Eds.). (2023). Global Innovation Index 2023: Innovation in the face of uncertainty. WIPO. wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo-pub-2000-2023-en-main-report-global-innovation-index-2023-16th-edition.pdf
Department of Education. (2023). Australian Curriculum: Mathematics and Science Focus. https://www.education.gov.au/australian-curriculum
Edquist, C. (2010). Systems of innovation perspectives and challenges. African Journal of Science, Technology, Innovation and Development, 2(3), 14-45.
Fathollah-Nejad, A. (2020). The Islamic Republic of Iran four decades on: The 2017/18 protests amid a triple crisis. Doha, Qatar: Brookings Doha Center, April, 9, 2019-2020. https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2020/04/The-Islamic-Republic-of-Iran-Four-Decades-On-English-Web.pdf
Fagerberg, J. (2018). Innovation, economic development and policy: Selected essays. Edward Elgar Publishing.
Fagerberg, J., Martin, B. R., & Andersen, E. S. (2013). Innovation studies: Evolution and future challenges. Oxford University Press.
Freeman, C., & Louçã, F. (2002). As time goes by: From the industrial revolutions to the information revolution. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/0199251053.001.0001
Freeman, C., & Soete, L. (2009). Developing science, technology and innovation indicators: What we can learn from the past. Research policy, 38(4), 583-589.
Freeman, C. (1987). Technology policy and economic performance: Lessons from Japan. Science Policy Research Unit University of Sussex and Pinter Publishers.
Godin, B. (2017). Models of innovation: The history of an idea. MIT press.
https://direct.mit.edu/books/monograph/2281/Models-of-InnovationThe-History-of-an-Idea
Godin, B. (2009). The making of science, technology and innovation policy: conceptual frameworks as narratives, 1945-2005.
Galindo-Rueda, F. (2019, July). Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation. In National Bureau of Statistics of China, OECD-NBS International Training Workshop on Innovation Statistics. Xi’an, China (pp. 16-18).
Godin, B. (2004). The obsession for competitiveness and its impact on statistics: The construction of high-technology indicators. Research Policy, 33(8), 1217-1229.
Grupp, H., & Schubert, T. (2010). Review and new evidence on composite innovation indicators for evaluating national performance. Research Policy, 39(1), 67-78.
Ghazanfari, R., & Aliahmadi, A. (2019). National innovation systems in Iran: challenges and approaches. International Journal of Industrial Engineering and Management Science, 6(1), 1-23. https://www.ijiems.com/article_86814_0f877b2cc198bb536c9326b8847c37de.pdf
Godin, B. (2020). The idea of technological innovation: a brief alternative history. Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.23987/sts.101367
Australian Government. IP Australia. (2023). Australian IP Report 2023.
Lundvall, B. A. (1992). National systems of innovation: Towards a theory of innovation and interactive learning. Francis Printer.
Lee, K. (2019). The art of economic catch-up: Barriers, detours and leapfrogging in innovation systems. Cambridge University Press. https://www.cambridge.org/core/books/art-of-economic-catchup/680D758F404C9CB321CFB7B5D4DD6D72
LaunchVic. (2023). Victoria welcomes eight new VC funds to back early-stage startups. https://launchvic.org/announcements/victoria-welcomes-eight-new-vc-funds-to-back-early-stage-startups/
Mowery, D. C., & Rosenberg, N. (2000). Paths of innovation: Technological change in 20th-century America. Cambridge University Press.
Nijkamp, P., & Siedschlag, I. (Eds.). (2011). Innovation, growth and competitiveness, Dynamic regions in the knowledge-based world economy. Springer Science & Business Media. https://doi.org/10.1007/978-3-642-14965-8
New Zealand’s Minster of Business, Innovation, and Employment. (2021). The Research, Science and Innovation Report — 2021. https://researchscienceinnovation.nz/
Nelson, R. R. (1982). An evolutionary theory of economic change. Harvard university press. https://archive.org/details/evolutionarytheo0000nels
OECD (2014). Measuring Innovation in Education: A New Perspective. Paris: OECD Publishing. https://www.oecd.org/en/publications.html
OECD. (2005). Oslo Manual: Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data. OECD Publishing. https://www.oecd.org/en/publications.html
OECD. (2017). OECD Science, Technology and Industry Scoreboard 2017. OECD Publishing. https://www.oecd.org/en/publications.html
OECD. (2021). Science, Technology and Innovation Outlook 2021. OECD Publishing.
https://doi.org/10.1787/75f79015-en
OECD. (2023). OECD science, technology and innovation outlook 2023: A global perspective. OECD Publishing. https://www.oecd.org/content/dam/
SCImago. (2021). SCImago Journal & Country Rank.
Smith, R. G. (2023). Public Sector Criminological Research: The Australian Institute of Criminology, 1972-2022. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-031-28356-7
Steering Committee for the Implementation of the Comprehensive scientific Map. (2015). Trends in the Development of Science and Technology Indicators in the Islamic Republic of Iran (2001–2012). Tehran: Supreme Council of the Cultural Revolution.
https://sccr.ir/Files/6910.pdf [In Persian].
Supreme Council of the Cultural Revolution. (2011) The Comprehensive scientific Map. Tehran: Supreme Council of the Cultural Revolution.
UNESCO. (2021). UNESCO Science Report: The Race Against Time for Smarter Development. UNESCO Publishing. https://www.unesco.org/reports/science/2021/en/download-report
WIPO. (2021). Global Innovation Index 2021: Tracking Innovation through the COVID-19 Crisis. World Intellectual Property Organization.
World Bank. (2021). Iran Economic Monitor: Adapting to the New Normal, a protracted pandemic and ongoing sunctions, Spring 2021. World Bank Group, Middle East and North Africa Region.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 967 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 634 |
||
