شناسایی و ارزیابی شاخصهای علم، فناوری و نوآوری در حوزه سیاستگذاری از منظر خبرگان | ||
| پژوهش نامه علم سنجی | ||
| مقاله 12، دوره 11، (شماره 1، بهار و تابستان ) - شماره پیاپی 21، فروردین 1404، صفحه 261-280 اصل مقاله (854.98 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/rsci.2024.17963.1676 | ||
| نویسنده | ||
| اسماعیل شیرعلی* | ||
| دانشیار گروه تاریخ و علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ولایت، ایرانشهر، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و ارزیابی شاخصهای علم، فناوری و نوآوری در حوزة سیاستگذاری انجامشده است. روششناسی: این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت نیز اکتشافی-توصیفی است که بهصورت دلفی انجام شد. در مرحلة اول برای شناسایی شاخصها از روش کتابخانهای و مرور منابع مختلف استفاده شد، سپس در مرحلة دوم بهمنظور ارزیابی وضعیت شاخصها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. جامعة آماری پژوهش، خبرگان حوزة علمسنجی بودند که با نمونهگیری گلوله برفی تعداد 15 نفر از آنها انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تی تک نمونهای استفاده شد. یافتهها: یافتهها حاکی از استخراج و شناسایی 115 شاخص در 10 طبقه شامل طبقه انتشارات علمی و استنادات، اقتصاد، زیرساخت انرژی، معدن و فناوری سبز، توسعة سرمایه انسانی، آموزشوپرورش، فناوری اطلاعات و ارتباطات، امور مالی و پیچیدگی بازار، حکمرانی، خروجی (تولیدات) خلاقانه، مؤسسات و نهادها، نیروی کار تحقیق و سرمایهگذاری تحقیق و توسعه است. تمامی 115 شاخص از منظر خبرگان دارای مطلوبیت و مناسبت با طبقه خود بودند. نتیجهگیری: شناسایی شاخصهای علم، فناوری و نوآوری گامی مهم و تعیینکننده در سیاستگذاریهای مربوطه است و شاخصها کمک میکنند تا ظرفیتهای کشور در حوزههای مرتبط برای توسعة علمی شناسایی و آسیبشناسی شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سیاستگذاری علم؛ شاخصهای علم؛ فناوری و نوآوری؛ کارکرد توصیفی؛ کارکرد تشخیصی | ||
| مراجع | ||
|
پاک نیت، م.، و نوروزی، ن. (1395). بررسی شاخصهای تأثیرگذار بر روند پیشرفت علم و فناوری. رهیافت، 26(61)، 25-48. https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13584.html?lang=fa
رضاقلی لالانی، ز.، نوروزی چاکلی، ع.، اباذری، ز.، و سپهر، ف. (1400). شناسایی و تبیین ساختار و رویکرد موجود در شاخصهای ارزیابی علم و فناوری حوزه مهندسی در ایران و کشورهای منتخب. پژوهشنامه علمسنجی، 7(14)، 173-196. https://doi.org/10.22070/rsci.2021.13453.1452
زارع احمدآبادی، ح.، صفاری دربرزی، ع.، عندلیب اردکانی، د.، سلامی، ر.، و مالکی نژاد، پ. (1400). طراحی مدل نقشه شناخت فازی عوامل مؤثر بر سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری در منطقه ویژه علم و فناوری استان یزد. بهبود مدیریت، 15(1)، 149-179. https://doi.org/10.22034/jmi.2021.266124.2461
قاضینوری، س.، و فرازکیش، م. (1397). الگوی ارزیابی ملی علم، فناوری و نوآوری بر اساس شاخصهای کارایی، اثربخشی و سودمندی. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 8(27): 205-229.
مرادی پور، ح.، حاجیانی، الف.، و خلیفه سلطانی، ح. (1396). رهیافتی به پیامدهای سیاست گذاری علم و فناوری در ایران بر اساس تحلیل اسناد بالادستی. پژوهش در نظامهای آموزشی، ۱۱(۳۷)، ص. ۱۵۱-۱۷۸.
Allard, G. (2015). Science and technology capacity in Africa: a new index. Journal of African Studies and Development, 7(6), 137-147.
Bell, S., Bauler, T., & Sebastien, L. (2011). A Synthesis of the Findings of the POINT Project. Organisme financeur EU.
Boaz, A., & Ashby, D. (2003). Fit for purpose?: assessing research quality for evidence based policy and practice (Vol. 11). London: ESRC UK Centre for Evidence Based Policy and Practice. https://www.researchgate.net/publication/251774136_Fit_for_Purpose_Assessing_Research_Quality_for_Evidence_Based_Policy_and_Practice
Boshoff, N., & Mouton, J. (2003). Science policy indicators. Human resources development review 2003: Education, employment and skills in South Africa.
Blankley, W., & Kahn, M. (2005). The history of research and experimental development measurement in South Africa and some current perspectives: science policy. South African Journal of Science, 101(3-4), 151-156. http://hdl.handle.net/20.500.11910/9196
Dutta, S., Escalona Reynoso, R., Wunsch-Vincent, S., Rivera León, L., & Hardman, C. (2019). Creating Healthy Lives–The Future of Medical Innovation. Global innovation index, 41-58. https://www.wipo.int/documents/d/global-innovation-index/docs-en-2019-wipo_pub_gii_2019-chapter1b.pdf
Felt, U., Fouché, R., Miller, C., & Smith-Doerr, L. (2017). Doing, Exploring, and Reflecting on Methods. The Handbook of Science and Technology Studies, 27-30.
Freeman, C., & Soete, L. (2009). Developing science, technology and innovation indicators: What we can learn from the past. Research Policy, 38(4), 583-589.
Ghazinoory, S., & Farazkish, M. (2018). A modal for STI national evaluation based efficiency, effectiveness, and Utility index. Strategic Studies of Public Policy, 8(27), 205-229.
https://sspp.iranjournals.ir/article_30761.html?lang=en [In Persian].
Godin, B. (2002). Outline for a history of science measurement. Science, technology, & human values, 27(1), 3-27. https://www.jstor.org/stable/690273
Gudmundssson, H., Morse, S., Bauler, S., & T. L. Markku. (2009, June). The use and influence of indicators–a conceptual framework for research. In Knowledge, Technologies and changing institutions.
https://difusion.ulb.ac.be/vufind/Record/ULB-DIPOT:oai:dipot.ulb.ac.be:2013/223989/Details
Hall, B. H., & Jaffe, A. B. (2018). Measuring science, technology, and innovation: A review. Annals of Science and Technology Policy, 2(1), 1-74.
http://dx.doi.org/10.1561/110.00000005
Hezri, A. A., & Hasan, M. N. (2004). Management framework for sustainable development indicators in the State of Selangor, Malaysia. Ecological indicators, 4(4), 287-304.
Okoli, C., & Pawlowski, S. D. (2004). The Delphi method as a research tool: an example, design considerations and applications. Information & management, 42(1), 15-29.
Kang, D., Jang, W., Kim, Y., & Jeon, J. (2019). Comparing national innovation system among the USA, Japan, and Finland to improve Korean deliberation organization for national science and technology policy. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 5(4), 82. https://doi.org/10.3390/joitmc5040082
Lundvall, B. Å., Borrás, S., Fagerberg, J., & Mowery, D. C. (2005). The Oxford handbook of innovation. In Science, technology and innovation policy. (pp. 599-631). Oxford, UK: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199286805.003.0022
Lundvall, B. Å. (2010). (ed.). National systems of innovation: Toward a theory of innovation and interactive learning. Anthem press. London, UK.
Manyuchi, A. E., & Mugabe, J. O. (2017). The production and use of indicators in science, technology and innovation policy-making in Africa: Lessons from Malawi and South Africa. Journal of Science and Technology Policy Management, 9(1), 21-41.
Manyuchi, A. E. (2018). Conceptualizing and institutions facilitating the use of innovation indicators in South Africa’s science, technology, and innovation policymaking. African Journal of Science, Technology, Innovation and Development, 10(4), 483-492.
https://doi.org/10.1080/20421338.2018.1475542
Manyuchi, A. E., & Mugabe, J. O. (2017). The production and use of indicators in science, technology and innovation policy-making in Africa: Lessons from Malawi and South Africa. Journal of Science and Technology Policy Management, 9(1), 21-41.
Martin, B. R. (2012). The evolution of science policy and innovation studies. Research policy, 41(7), 1219-1239. https://doi.org/10.1016/j.respol.2012.03.012
Moradipour, H., Hajiani, E., & Khalifeh Soltani, H. (2017). Approach to the Results of Science and Technology Policy in Iran, Based on the Analysis of Upstream Documents. Journal of Research in Educational Systems, 11(37), 151-178.
https://doi.org/10.22034/jiera.2017.57770 [In Persian].
Okamura, A., & Nishijo, K. (2020). Constructing vision-driven indicators to enhance the interaction between science and society. Scientometrics, 125(2), 1575-1589.
OECD (1992). Technology and the Economy, The Key Relationships. OECD, Paris. P 328.
https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1068/c120257
Ozkaya, G., Timor, M., & Erdin, C. (2021). Science, technology, and innovation policy indicators and comparisons of countries through a hybrid model of data mining and MCDM methods. Sustainability, 13(2), p 694. https://doi.org/10.3390/su13020694
Pakiyat, M., Norouzi, N. (2015). A Study on Indices Affecting the Progress of Science and Technology in Iran and the Countries of Central and Eastern Asia. Rahyaft, 26(61), 25-48. https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13584.html?lang=en [in Persian].
Rezagholi Lalani, Z., Noroozi Chakoli, A., Abazari, Z., & Sepehr, F. (2021). Identifying and exploring the structure and approach in the indicators of science and technology evaluation in engineering in Iran and selected countries. Scientometrics Research Journal, 7(14), 173-196. https://doi.org/10.22070/rsci.2021.13453.1452 [In Persian].
Sawahel, W. (2014). African innovation outlook II, new science indicators. University World News, (325). https://www.nepad.org/publication/african-innovation-outlook-ii
Sliogeriene, J., Turskis, Z., & Streimikiene, D. (2013). Analysis and choice of energy generation technologies: The multiple criteria assessment on the case study of Lithuania. Energy Procedia, 32, 11-20. https://doi.org/10.1016/j.egypro.2013.05.003
Sun, Y., & Cao, C. (2020). The dynamics of the studies of China’s science, technology and innovation (STI): A bibliometric analysis of an emerging field. Scientometrics, 124(2), 1335-1365. https://doi.org/10.1007/s11192-020-03500-x
Tijssen, R., & Hollanders, H. (2006). Using science and technology indicators to support knowledgebased economies. UNU-MERIT, No. 11.
UNCTAD (2010). Science, technology and innovation indicators for policymaking in developing countries: an overview of experiences and lessons learned. Ad Hoc Expert Group Meeting on Science, Technology and Innovation Indicators, Geneva (20-22 January).
Van Heerden, J., & Mulumba, M. (2023). Science, Technology and Innovation (STI): Its Role in South Africa’s Development Outcomes and STI Diplomacy. In: Ittekkot, V., & Baweja, J.K. (eds), Science, Technology and Innovation Diplomacy in Developing Countries. Research for Development (pp. 141-154). Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-19-6802-0_9
Walsh, P. P., Murphy, E., & Horan, D. (2020). The role of science, technology and innovation in the UN 2030 agenda. Technological Forecasting and Social Change, 154, p. 119957. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.119957
Zare Ahmadabadi, H., Saffari Darberazi, A., Andalib Ardakani, D., Salami, S. R., & Malekinejad, P. (2021). Designing a Fuzzy Cognition Map Model of Factors Affecting Science, Technology and Innovation Policy-Making in Yazd Science and Technology Corridor. Journal of Improvement Management, 15(1), 149-179.
https://doi.org/10.22034/jmi.2021.266124.2461 [In Persian]. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 959 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,193 |
||
