ترسیم ساختار مفهومی حوزة دانش کارآفرینی در ایران: تحلیل هم واژگانی | ||
| پژوهش نامه علم سنجی | ||
| مقاله 10، دوره 11، (شماره 1، بهار و تابستان ) - شماره پیاپی 21، فروردین 1404، صفحه 213-234 اصل مقاله (730.77 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/rsci.2024.18889.1721 | ||
| نویسندگان | ||
| حمید احمدی* 1؛ مهدی حسین پور2 | ||
| 1استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
| 2استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه رازی. کرمانشاه. ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف پژوهش حاضر ترسیم و تحلیل ساختار مفهومی دانش حوزة کارآفرینی در ایران است. روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی است و با استفاده از فنون علمسنجی (تحلیل همواژگانی، خوشهبندی اطلاعات و تحلیل شبکة مفهومی) انجامشده است. جامعة پژوهش شامل تمام مقالههای حوزة کارآفرینی در مجلات داخلی از سال 1373 تا مهرماه 1402 است. ابزارهای پژوهش شامل نرمافزارهای حوزة علمسنجی مانند راور ماتریس، یوسی.آی.نت، نتدراو، ووس ویوور است. یافتهها: یافتهها حاکی از آن است در دو دهة اخیر پژوهشهای این حوزه رشد چشمگیری داشته است و پژوهشگران زیادی در تولیدات علمی آن نقش داشتهاند. نتایج مربوط به تحلیل همواژگانی نشان داد بیش از 3 هزار مفهوم در حوزة پژوهشهای کارآفرینی در ایران مطرحشده و مفاهیم «کارآفرینی سازمانی»، «آموزش کارآفرینی» و «نوآوری» بیشترین فراوانی را در بین کلیة مفاهیم داشته است. همچنین زوجهای مفهومی «کارآفرینی سازمانی- فرهنگسازمانی»، «کارآفرینی سازمانی- نوآوری»، «کارآفرینی سازمانی- مدیریت دانش»، «نوآوری- خلاقیت» و «کارآفرینی روستایی- توسعة روستایی» بیشترین همرخدادی را داشتهاند. علاوه بر آن، 30 مفهوم مانند «ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ اجتماعی، ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ گرایی و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ دانشگاهی...» بهعنوان مفاهیم نوظهور در پژوهشهای این حوزه در دهة اخیر شناسایی شدند. نتایج خوشهبندی نشان داد دانش این حوزه در ایران از 7 خوشه اصلی تشکیل میشود. تجزیهوتحلیل نقشههای مفهومی حاکی از آن است مفاهیم این حوزه روابط مفهومی زیادی با هم دارند و تراکم شبکه برابر با عدد 2671.0 بوده که شبکة نسبتاً متراکمی است. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش تصویر کلانی از مباحث مطرحشده در پژوهشهای این حوزه را ارائه داد. بهطور خاص؛ مفاهیم و خوشههای دانش کارآفرینی در ایران بر اساس مقالات این حوزه با آنچه در سطح جهانی هست، فاصله چندانی ندارد و پژوهشگران ایرانی نیز حوزههای مستعد کارآفرینی را در پژوهشهای خود موردتوجه قرار دادهاند. همچنین با توجه به عدد تراکم شبکه، مفاهیم در ارتباط قابل قبولی با هم هستند و در پژوهشهای کارآفرینی نوعی همگرایی مفهومی وجود دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کارآفرینی؛ تحلیل همواژگانی؛ خوشهبندی؛ نقشههای مفهومی؛ علمسنجی | ||
| مراجع | ||
|
احمدی، ح.، و عصاره، ف. (1396). مروری بر کارکردهای تحلیل هم واژگانی. مجله مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 28(1)، 125-145. https://nastinfo.nlai.ir/article_1132.html
اکبری، م.، دلبری راغب، ف.، ذوالفقاری، ع.، کلانکی، ا.، و رازی، س. (1394). ترسیم نقشۀ دانش کارآفرینی ایران بر مبنای مقالات علمی و پژوهشی در ایران. مدیریت فرهنگسازمانی، 13(4)، 1091-1112.
https://doi.org/10.22059/jomc.2016.55429
بختیاری، م.، موسیخانی، م.، الوانی، م.، و حسینی، ر. (1398). بهکارگیری روش علمسنجی در راستای آمایش آموزش عالی برای توسعهی کارآفرینی دانشگاهی. مدیریت توسعه و تحول، 11(38)، 1-9.
حبیبی، ر.، مختار پور، ر.، و خاصه، ع. (1396). تحلیل سیر تکاملی پژوهشهای جهانی کارآفرینی با فنون علمسنجی. توسعه کارآفرینی، 10(4)، 575-594. https://journals.ut.ac.ir/article_66376.html
خاصه، ع.، و حبیبی، ر. (1397). ترسیم دو دهۀ پژوهش جهانی در حوزۀ کارآفرینی: تحلیل علمسنجی. مدیریت اطلاعات و دانش شناسی، 5(2)، 63-78. https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_5208.html
سهیلی، ف.، خاصه، ع.، و کرانیان، پ. (1398). ترسیم ساختار فکری حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی ایران بر اساس تحلیل هم رخدادی واژگان. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 34 (98)، 1905-1938.
سهیلی، ف.، خاصه، ع.، رستمی، م.، و زارعان، م. (1402). ترسیم نقشه موضوعی مقالات حوزه تربیت اخلاقی نمایه شده در پایگاه وب آو ساینس طی سالهای 2000-2018. پژوهشنامه علمسنجی، 9(17)، 169-188.
صاحبی، ح.، رشادتجو، ح.، و ابویی اردکان، م. (1400). علمسنجی و تحلیل محتوی پژوهشها در حوزه کارآفرینی سازمانی از منظر کارآفرینی فردی و گروهی در سازمان. مدیریت فردا، 20(66)، 313-328.
عباسی، ح.، حسینینیا، غ.، و داوری، ع. (1400). نگاشت مفهومی رفتار کارآفرینانه کارکنان در سازمانهای دولتی (رویکرد علمسنجی). پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 13(26)، 193-220.
عربیون، ا.، عبدالله زاده، غ.، و شریفزاده، م. ش. (1394). تحلیل محتوای پژوهشهای کارآفرینی در ایران. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 7(2)، 79 -104. https://hrmj.ihu.ac.ir/article_14275.html?lang=fa
غفرانی، ن.، حسینی، ر.، و موسی خانی، م. (1401). علمسنجی مدرسه کارآفرین مبتنی بر توسعه نگرش کارآفرینانه. مدیریت توسعه و تحول، 14(51)، 19-25. https://sanad.iau.ir/Journal/jdem/Article/949440
مصلح شیرازی، ع. ن.، و پوستور، ع. (1385). کارآفرینی و امکانسنجی طرحهای سرمایهگذاری صنعتی. تهران: دانشگاه تهران، مرکز کارآفرینی. 466 ص. https://lib.ut.ac.ir/site/catalogue/736956
Abbasi, H., Hosseininia, G. H., & Davari, A. (2021). Conceptual Mapping of Employees’ Entrepreneurial Behavior in Government Organizations Using a Scientometric Approach. Journal of Executive Management, 13(26), 193-220.
https://doi.org/10.22080/jem.2021.19737.3333 [In Persian].
Ahmadi, H., & Osareh, F. (2016) Co-word Analysis Concept, Definition and Application. Librarianship And Information Organization Studies, 28(1), 125-145.
Akbari, M., Delbari Ragheb, F., Zolfaghari, A., Kalanki, A., & Razi, S. (2016). Designing Knowledge Map of Entrepreneurship in Iran based on Iran's Persian Scientific Researches. Organizational Culture Managing, 13(4), 1091-1112.
https://doi.org/10.22059/JOMC.2016.55429 [In Persian].
Aldrich, H. (2012). The Emergence of Entrepreneurship as an Academic Field: a Personal Essay on Institutional Entrepreneurship. Research Policy, 41(7), 1240– 1248.
Aparicio, G., Iturralde, T., & Maseda, A. (2019). Conceptual structure and perspectives on entrepreneurship education research: A bibliometric review. European research on management and business economics, 25(3), 105-113.
Arabiun, A., AbdollahZadeh, G., & Sharifzadeh, M. S. (2015). Content analysis of entrepreneurship research in Iran. Journal of Research in Human Resources Management, 7(2), 79-104. https://hrmj.ihu.ac.ir/article_14275.html?lang=en [In Persian].
Bakhtiyari, M., Moosakhani, M., Alvani, S. M., & Hosseini, S. R. (2019). Usage of Scientometric Method in Higher Education Regional Preparation For the Development of Entrepreneurial University. Journal of Development & Evolution Mnagement, 11(38), 1-9.
https://journals.iau.ir/article_669558.html [In Persian].
Chandra, Y. (2018). Mapping the evolution of entrepreneurship as a field of research (1990–2013): A scientometric analysis. PlOS One, 13(1), p e0190228.
Ortiz-de-Urbina-Criado, M., Nájera-Sánchez, J. J., & Mora-Valentín, E. M. (2018). A research agenda on open innovation and entrepreneurship: a co-word analysis. Administrative Sciences, 8(3), p 34. https://doi.org/10.3390/admsci8030034
Deveci, İ. (2022). Review of entrepreneurship education literature in educational contexts: Bibliometric analysis. Participatory Educational Research, 9(1), 214-232.
https://doi.org/10.17275/per.22.12.9.1
Dionisio, M. (2019). The evolution of social entrepreneurship research: a bibliometric analysis. Social Enterprise Journal, 15(1), 22-45.
https://doi.org/10.1108/SEJ-05-2018-0042
Fellnhofer, K. (2019). Toward a taxonomy of entrepreneurship education research literature: A bibliometric mapping and visualization. Educational Research Review, 27, 28-55.
Fernandes, C., Ferreira, J. J., Veiga, P. M., Kraus, S., & Dabić, M. (2022). Digital entrepreneurship platforms: Mapping the field and looking towards a holistic approach. Technology in Society, 70, p 101979.
Ghofrani, N., Hosseini, R., & Musa Khani, M. (2022). Scientometrics of entrepreneur school based on the development of entrepreneurial attitude. Journal of Development evolution Management, 14 (51), 19-25 https://sanad.iau.ir/Journal/jdem/Article/949440 [In Persian].
Habibi, R., Mokhtarpour, R., & Khasseh, A. A. (2018). Analysis of Evolutionary Trends in Global Entrepreneurship Research using Scientometric Techniques. Journal of Entrepreneurship Development, 10(4), 575-594. https://journals.ut.ac.ir/article_66376.html
[In Persian].
Khasseh, A. A., & Habibi, R. (2018). Mapping two decades of world research in entrepreneurship: A scientometric analysis. Digital and Smart Libraries Researches, 5(2), 63-78. https://lib.journals.pnu.ac.ir/article_5208.html?lang=en [In Persian].
Landström, H., Harirchi, G., & Åström, F. (2012). Entrepreneurship: Exploring the knowledge base. Research policy, 41 (7), 1154-1181. https://doi.org/10.1016/j.respol.2012.03.009
Maditati, D. R., Munim, Z. H., Schramm, H. J., & Kummer, S. (2018). A review of green supply chain management: From bibliometric analysis to a conceptual framework and future research directions. Resources, Conservation and Recycling, 139, 150-162.
https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2018.08.004
Mosleh Shirazi, A. N., & Poostvar, A. (2005). Entrepreneurship and feasibility of industrial investment plans. Tehran: Tehran University, Entrepreneurship Center. 466 p.
https://lib.ut.ac.ir/site/catalogue/736956 [In Persian].
Nichols, M. D., & Petzold, A. M. (2021). A crisis of authority in scientific discourse. Cultural Studies of Science Education, 16, 643-650.
Sahebi, H., Rashadtjoo, H., & Aboie Ardakan, M. (2020). Scientometrics and content analysis of research in the field of organizational entrepreneurship from the perspective of individual and group entrepreneurship in the organization. Modiriat-E Farad Journal, 20 (66), 313-328. http://jiu.ir/en/Article/26870 [In Persian].
Secundo, G., Rippa, P., & Cerchione, R. (2020). Digital Academic Entrepreneurship: A structured literature review and avenue for a research agenda. Technological forecasting and social change, 157, p 120118. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2020.120118
Soheili, F., Khasseh, A., & Koranian, P. (2019). Mapping Intellectual Structure of Knowledge and Information Science in Iran based on Co-word Analysis. Iranian Journal of Information Processing & Management, 34(16), 1938-1905.
https://jipm.irandoc.ac.ir/article_699570.html?lang=en [In Persian].
Soheili, F., Khasseh, A., Rostami, M., & Zarean, M. J. (2023). Thematic Map of Moral Education Studies Indexed in Web of Science 2000_2018. Scientometrics Research Journal, 9(17), 169-188. https://doi.org/10.22070/rsci.2021.5818.1433 [In Persian].
Sreenivasan, A., & Suresh, M. (2023). Exploring the contribution of sustainable entrepreneurship towards sustainable development goals: A bibliometric analysis. Green Technologies and Sustainability, 1(3), p 100038.
Tan Luc, P., Xuan Lan, P., Nhat Hanh Le, A., & Thanh Trang, B. ( 2020). A Co-Citation and Co-Word Analysis of Social Entrepreneurship Research," Journal of Social Entrepreneurship, 13(3), 324-339. https://doi.org/10.1080/19420676.2020.1782971
Teixeira, A. A. (2011). Mapping the (in) visible college (s) in the field of entrepreneurship. Scientometrics, 89(1), 1-36. https://link.springer.com/article/10.1007/s11192-011-0445-3
Van Eck, N. J., & Waltman, L. (2010). Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. scientometrics, 84(2), 523-538.
Van Eck, N. J., & Waltman, L. (2017). Citation-based clustering of publications using CitNetExplorer and VOSviewer. Scientometrics, 111, 1053-1070.
Wu, Y., Wang, Z., & Lu, Y. (2023). Mapping the evolution of entrepreneurial research themes in China: a combination analysis of co-word and critical event. Asia Pacific Journal of Management, 40(3), 1133-1167. https://doi.org/10.1007/s10490-022-09815-y | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,312 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 539 |
||
