بررسی و تحلیل تفاوتهای بینرشتهای در ساختار ژانر علمی بخش «مقدمة» مقالات پژوهشی علوم انسانی | ||
| پژوهش نامه علم سنجی | ||
| مقاله 7، دوره 11، (شماره 1، بهار و تابستان ) - شماره پیاپی 21، فروردین 1404، صفحه 141-160 اصل مقاله (677.27 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/rsci.2024.18661.1708 | ||
| نویسندگان | ||
| رویا پیروی* 1؛ حسین قربانپور آرانی2؛ عباس زارعی3 | ||
| 1کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه کاشان، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه کاشان، ایران. | ||
| 3دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه کاشان، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف این پژوهش تحلیل ژانر علمی بخش مقدمة مقالات پژوهشی بر اساس مدل CARS سوئلز بهعنوان یک الگوی شناختهشده در علوم انسانی و نشان دادن تفاوتهای احتمالی بینرشتهای آن در این حوزه بود. روششناسی: این پژوهش به روش تلفیقی بر اساس الگوی CARS و بررسی تفاوتهای احتمالی بینرشتهای طراحی شد. دادههای متنی پژوهش، شامل مقدمة مقالات در سه حوزة متفاوت علوم انسانی بود که عبارتاند از: 1. علوم تربیتی و روانشناسی 2. ادبیات فارسی 3. مدیریت. در مجموع، 45 مقاله به روش تصادفی خوشهای از بین مقالات مورد تأیید وزارت علوم در دهة اخیر، بهعنوان نمونه انتخاب شد. این مقالات در بخش کیفی به روش تحلیل محتوا مبتنی بر کدگذاری گامها و زیر گامهای گفتمانی مدل CARS بررسی شد. سپس، با کمک مقیاس لیکرت، به هر گام بهعنوان یک متغیر امتیاز داده شد و میانگین امتیاز گامها در بخش کمّی برای هر مقاله محاسبه و با آزمون آماری کروسکال والیس بهصورت بینرشتهای مقایسه شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که رعایت زیر گامها در رشتههای منتخب بهطور محسوس و معناداری متفاوت است. مقالات رشتة مدیریت بیشترین انطباق را با گامها و زیر گامهای گفتمانی مدل CARS داشت. گام نخست (تعیین قلمرو پژوهش) و گام سوم (پر کردن خلأ پژوهش) بیشترین انطباق را در هر سه رشته داشت و گام دوم (تبیین خلأ پژوهش) کمترین انطباق مشاهدهشده در هر سه رشته بود. نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که یکی از الگوهای مقبول نگارش علمی در سطح بینالمللی در کشور ما بهخوبی رعایت نمیشود. این ناهمگونی بهویژه در بیان چرایی و لزوم انجام پژوهش مشهودتر بود. ازآنجاکه ژانر نوشتار علمی موجب افزایش قابلیت درک متن علمی توسط خوانندة متخصص میشود. این موضوع موجب افزایش احتمال استناد به مقاله و درنتیجه، افزایش رؤیت پذیری مقاله و استنادات بیشتر میشود؛ لذا نتایج بهدستآمدة این پژوهش در ارزیابی مشکل موجود کاربردی و قابلاجرا است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نگارش دانشگاهی؛ جامعة گفتمانی؛ تحلیل ژانر؛ مقدمة مقالات؛ مدل CARS | ||
| مراجع | ||
|
ابراهیمی، س.، ستاره، ف.، و حسین چاری، م. (1395). بررسی رابطه بین سنجههای رؤیت پذیری و ذخیره با شاخص استناد در نظام التمتریکس پلاس. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 31(3)، 693-693.
https://doi.org/10.35050/JIPM010.2016.011
کبری، ه.، غضنفری، م.، و حارثآبادی، م. (۱۳۹۳). تجزیهوتحلیل و مقایسه چکیده مقالات نوشتهشده توسط محققین ایرانی و خارجی در حوزه پرستاری و مامایی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. ۶(۳)، ۶۶۵-۶۷۴.
بهروزفر، ه.، و داورپناه، م. (۱۳۸۸). میزان رؤیت پذیری مقالههای مجلههای علمی ایرانی نمایه شده در مؤسسه اطلاعات علمی ISIدر مقایسه با مقالههای ایرانی چاپشده در مجلههای علمی بینالمللی خارجی مقاله. کتابداری و اطلاعرسانی، 12(3)، ۸۷-۱۱3. https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43596.html
حسرتی، م. (1384). نگارش دانشگاهی در دانشگاههای ایران: حلقه گمشده آموزش عالی. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 11(2-1)، 103-138. https://journal.irphe.ac.ir/article_702520.html
حیاتی، ز.، و علیجانی، ر. (۱۳۸۶). گزارشنویسی: آیین نگارش علمی مقالات، مجلات، همایشها و کنفرانسها. تهران: دانشگاه پیام نور. https://press.pnu.ac.ir/book_30042.html
زارع، ج.، و ناصری، ز. (1400). ساختار بلاغی مقدمه در مقالات مروری انگلیسی. زبان پژوهی، ۱۳(۴۱)، ۱۶۷-۱۸۸. https://zabanpazhuhi.alzahra.ac.ir/article_5419.html
زارعی، ع.، قربانپور، ح.، و مجد، مرضیه. (1399). ویژگیهای زبانشناختی نگارش دانشگاهی مبتنی بر کاوش در متن مقالات علمی [مقاله کنفرانسی]. ششمین همایش ملی پژوهشهای نوین در حوزه زبان و ادبیات ایران، تهران. https://civilica.com/doc/1041954
زندمقدم، ا.، و جنتی، س. (1394). گونة کلام و حرکت در چکیدهها: بررسی مقابلهای پایاننامههای دو رشتة آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان و آموزش زبان انگلیسی. علم زبان، 3(5)، 72-53.
طباطبایی لطفی، ع.، قاسمی، ط.، و طباطبایی، م. (۱۳۹۸). مقایسه مراحل در چکیدههای مقالات رشتههای علوم انسانی و پایه/پزشکی طبق مدل دادلی ایوانز. فصلنامة علمی زبان پژوهی دانشگاه الزهرا، ۱۱(۳۰)، ۲۰۳-۲۲۶.
فتوحی، م. (1391). سبکشناسی: نظریهها، رویکردها و روشها. تهران: سخن.
گلشائی، ر. (1398). تحلیلی پیکرهای از ساختار گفتمانی چکیدههای پایاننامههای فارسی در برخی رشتههای علوم انسانی، فنی مهندسی و علوم پایه. پژوهشهای زبانشناسی تطبیقی، 9(18)، 153-181.
موسوی، ا.، کیانی، غ.، اکبری، ر.، و غفارثمر، ر. (۱۳۹۵). سیر تکاملی آگاهی از ژانر رشته تخصصی با آموزش مهارتهای نگارش دانشگاهی: یک مطالعه موردی. جستارهای زبانی، ۷(۳)، ۱۷۱-۱۹۶.
نکوییزاده، م.، بوالی، م.، باقری، م. ص.، و رسایی، ا. (۱۳۹۹). تردید افکنی فراگفتمانی در مقالههای پژوهشی در زبانشناسی کاربردی: بررسی مقایسهای سوژانر «نتایج و بحث» در مقالههای نویسندگان غیر انگلیسیزبان و انگلیسیزبان. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، (۱۰) ۲، ۴۴۸-۴۶۹.
Afshar, H. S., Doosti, M., & Movassagh, H. (2018). A Genre Analysis of the Introduction Section of Applied Linguistics and Chemistry Research Articles. Iranian Journal of Applied Linguistics, 21(1). http://ijal.khu.ac.ir/article-1-2856-fa.html
Akbari, H., Ghazanfari, M., & Haresabadi, M. (2014). Analysis and comparison of research article abstracts published in Iranian and international journals in the field of nursing and midwifery. Journal of North Khorasan University of Medical Sciences, 6(3), 665-674. http://dx.doi.org/10.29252/jnkums.6.3.665 [In Persian].
Amirian, Z., Shayanfar, M., & Rezazadeh, M. (2021). Structural Equation Model of Teachers Mindsets, Self-Efficacy, and Emotional Experiences and Iranian EFL Learners' Willingness to Communicate and L2 Motivational Self System. Journal of English Language Teaching and Learning, 13(28), 1-17. https://doi.org/10.22034/elt.2021.48218.2448
Atai, M. R., & Habibie, P. (2009). Exploring Sub-disciplinary Variations and Generic Structure of Applied Linguistics Research Article Introductions Using CARS Model. Journal of English Language Pedagogy and Practice, 2(5), 26-51.
Behroozfar, H., Davarpanah, M. (2009). Visibility of articles in Iranian scientific journals indexed in the Institute for Scientific Information (ISI) compared to Iranian articles published in international and foreign scientific journals. Library and Information Sciences, 12(3), 87-113. https://lis.aqr-libjournal.ir/article_43596.html [In Persian].
Casanave, C. P. (2002). Writing games: Multicultural Case Studies of Academic Literacy Practices in Higher Education. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781410612366
Choe, H., & Hwang, B. H. (2014). A Genre Analysis of Introductions in Theses, Dissertations and Research Articles Based on Swales’ CARS Model. Korean Journal of Applied Linguistics, 30(1), 3-31. https://doi.org/10.17154/kjal.2014.03.30.1.3
Dobakhti, L., & Zohrabi, M. (2017). How do Writers Present Their Work in the Introduction Sections? A Genre-Based Investigation into Qualitative and Quantitative Research Articles. Issues in Language Teaching, 6(2), 181-207. https://doi.org/10.22054/ilt.2019.28068.254
Dudley-Evans, T. (1999). The Dissertation: A Case of Neglect? In P. Thompson (ED), Issues in E AP writing research and instruction, 28-36.
Ebrahimi, B., & Weisi, H. (2019). Genre Variation in the Introduction of Scientific Papers in Iranian and International Computer Science Journals. Issues in Language Teaching, 8(2), 51-82. https://doi.org/10.22054/ilt.2020.49119.453
Ebrahimy, S., Setareh, F., & HosseinChari, M. (2016). Assessing the relationship between the alternative metrics of visibility and social bookmarking with citation index in PLOS altmetrics. Iranian Journal of Information Processing and Management, 31(3), 845-864.
https://doi.org/10.35050/JIPM010.2016.011 [In Persian].
Fotoohi, M. (2013). Stylistics: Theories, Approaches and Methods [Sabk Shenasi]. Tehran: Sokhan. https://www.iranketab.ir/book/40265-sabk-shenasi [In Persian].
Golshaie, R. (2019). A corpus analysis of the discourse structure of persian theses abstracts in some disciplines of humanities, engineering, and basic sciences. Researches in Comparative Linguistics, 9(18), 153-181. https://doi.org/10.22084/rjhll.2019.18393.1908 [In Persian].
Hasrati, M. (2023). Academic Writing in Iranian University: The Lost Ring of the Chain, Research and Planning Quarterly in Higher Education, 11(1), 138-103.
https://journal.irphe.ac.ir/article_702520.html?lang=en [In Persian].
Hayati, Z., & Alijani, R. (2007). Report Writing: The Ritual of Scientific Writing for Articles, Journals, Conferences, and Symposiums. Tehran: Payam-e-Noor University. https://press.pnu.ac.ir/book_30042.html [In Persian].
Hopkins, A., & Dudley-Evans, T. (1988). A genre-based investigation of the discussion sections in articles and dissertations. English for Specific Purposes, 7(2), 113–121.
Hussain, N., Hussain, M. B., & Khan, M. A. (2022). Rethinking PhD Thesis Introductions from Higher Education Perspective: Using the CARS Model. ARCHIVES OF EDUCATIONAL STUDIES (ARES), 2(2), 184-204. https://ares.pk/ojs/index.php/ares/article/view/37
Hyland, K. (2002). Authority and invisibility: Authorial identity in academic writing. Journal of pragmatics, 34(8), 1091-1112. https://doi.org/10.1016/S0378-2166(02)00035-8
Hyland, K. (2004). Disciplinary Discourses, Michigan Classics Ed.: Social interactions in academic writing. University of Michigan Press. https://doi.org/10.3998/mpub.6719
Hyon, S. (1996). Genre in Three Traditions: Implications for ESL. TESOL Quarterly, 30(4), 693-722. https://doi.org/10.2307/3587930
Jernudd, B. H. (1993). Genre Analysis: English in Academic and Research Settings. John M. Swales. Cambridge: Cambridge University Press, 1990. P. 288. In Studies in Second Language Acquisition, 15(1), pp. 125–126. https://doi.org/10.1017/S0272263100011773
Kaplan, R., Cantor, S., Hagstrom, C., Kamhi-Stein, L. D., Shiotani, Y., & Zimmerman, C. B. (1994). On abstract writing. Text-interdisciplinary Journal for the Study of Discourse, 14(3), 401-426. https://doi.org/10.1515/text.1.1994.14.3.401
Khany, R., & Tazik, K. (2010). A Comparative Study of Introduction and Discussion Sections of Sub-disciplines of Applied Linguistics Research aAticles. Journal of Research in Applied Linguistics, 1(2), 97-122. https://rals.scu.ac.ir/article_10425.html
Malekzadeh, M. (2020). Genre Analysis of Article Abstract Sections Across Translation Studies and English Literature. Language Art, 5(1), 101-114. https://doi.org/10.22046/LA.2020.06
Martín, P. A. M. (2003-04). Genre and Discourse Community. ES: Revista de filología inglesa, (25), 153-166.
https://dialnet-unirioja-es.translate.goog/servlet/articulo?codigo=974492&_x_tr_sl=es&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=sc
Mousavi, S. I., Kiany, G., Akbari, R., & Ghafarsamar, R. (2016). The process of developing disciplinary genre awareness through training academic writing skills: A case study. Linguistic essays. 7(3), 171-196. https://lrr.modares.ac.ir/article-14-7532-en.html [In Persian].
Nekoueizadeh, M., Bavali, M., Bagheri, M. S., & Rassaei, E. (2020). Metadiscursive Hedging in Research Articles in Applied linguistics: A Comparative Study of Results and Discussion Subgenres written by Iranian Native English Writers. Journal of Foreign Language Research, (10) 2, 448-469. https://doi.org/10.22059/jflr.2019.286626.662 [In Persian].
Nwogu, K. N. (1997). The medical research Paper: Structure and functions. English for Specific Purposes, 16(2), 119–138. https://doi.org/10.1016/S0889-4906(97)85388-4
Paltridge, B. (2004). Academic writing. Language teaching, 37(2), 87-105.
Posteguillo, S. (1999). The schematic structure of computer science research articles. English for specific purposes, Cambridge University Press, 18(2), 139-160.
Qamariah, H., & Wahyuni, S. (2017). How a Research Article Introduction Structured? The Analysis of Swales Model (Cars) on English Research Article Introductions. Getsempena English Education Journal, 4(2), 136-146. https://ejournal.bbg.ac.id/geej/article/view/744
Salager-Meyer, F. (1992). A text-type and move analysis study of verb tense and modality distribution in medical English abstracts. English for specific purposes, 11(2), 93-113.
Samraj, B. (2002). Disciplinary variation in abstracts: The case of wildlife behaviour and conservation biology. In J. Flowerdew (ed.), Academic Discourse (pp. 40– 56). London: Pearson. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=1729692
Samraj, B. (2002b). Introductions in research articles: Variations across disciplines. English for Specific Purposes, 21(1), 1– 17. https://doi.org/10.1016/S0889-4906(00)00023-5
Sánchez, J. A. (2018). Applicability and variation of Swales' Cars model to applied linguistics article abstracts. Elia: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada, 18, 213-240.
Sánta, B. (2015). Introducing the Literary Critic: The CARS Model in the Introductions of Academic Papers in Literary Criticism. International Journal of English Language & Translation Studies, 3(2), 84-93. https://doi.org/10.5281/zenodo.34372
Schmitt, N. (2002). Writing. In N. Schmitt (Ed.), An introduction to applied linguistics. London: Arnold 252–266. https://doi.org/10.4324/9780203783733
Silva, T., & Matsuda, P. K. (2001). On second language writing. Routledge.
http://tesl-ej.org/wordpress/issues/volume5/ej19/ej19r8/
Swales, J. (1981). Aspects of Article Introductions. Issue 1 of Aston ESP research reports. University of Aston in Birmingha. https://books.google.com/books?id=Gok7NAAACAAJ
Swales, J. M. (2004). Research Genres: Explorations and Applications. Cambridge University Press. http://dx.doi.org/10.1017/CBO9781139524827
Swales, J. (2014). Create a research space (CARS) model of research introductions. Writing about writing: A college reader, 12-15. https://libguides.usc.edu/writingguide/CARS
Tabatabaee Lotf, S, A., Qasemi, T., & Tabatabee, M. S (2018). A Contrasive Move-Analysis Study of the Abstracts of Humanities and Hard/Medical Sciences Based on Dudley-Evans’ Model. ZABANPAZHUHI (Journal of Language Research), 11(30), 203-226.
Tardy, C. M., & Swales, J. M. (2014). Genre analysis. Pragmatics of discourse, 165-188. https://doi.org/10.1515/9783110214406-007
Thompson, D. K. (1993). Arguing for experimental ‘facts’ in science: A study of research article results sections in biochemistry. Written Communication, 10(1), 106-128.
Uymaz, E. (2017). An Investigation of the Similarities and Differences between English Literature and English Language Teaching Master’s Theses in Terms of Swales’ Cars Model. PEOPLE: International Journal of Social Sciences, 3(2), 552-562.
Yunick, S. (1997). Genres, registers and sociolinguistics. World Englishes, 16(3), 321-336. https://doi.org/10.1111/1467-971X.00067
Zand-Moghadam, A., & Jannati, S. (2016). A Contrasive Generic Analysis of Thesis Abstracts of TEFL and TPSOL. Language Science, 3(5), 72-53. https://doi.org/10.22054/ls.2016.7519 [In Persian].
Zare, J., & Naseri, Z. (2021). The Rhetorical Structure of Introductions in English Review Articles. Language Research, 13(41), 167-188.
https://zabanpazhuhi.alzahra.ac.ir/article_5419.html [In Persian].
Zarei, A., Ghorbanpour, H., & Majd, M. (2020). Linguistic Features of Academic Writing Based on Exploration in the Text of Scientific Articles [Conference presentation]. The Sixth National Conference on Modern Research in the Field of Iranian Language and Literature, Tehran. https://civilica.com/doc/1041954 [In Persian]. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,020 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 997 |
||
