پرورش تفکر خلاق دانشجویان مرحله بالینی دوره پزشکی عمومی با استفاده از سبک سناریونویسی | ||
دانشور پزشکی | ||
دوره 32، شماره 2 - شماره پیاپی 171، خرداد و تیر 1403، صفحه 73-85 اصل مقاله (291.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/daneshmed.2024.18842.1474 | ||
نویسندگان | ||
مهدی پناهی1؛ جعفر جهانی* 2؛ رحمت اله مرزوقی2؛ قاسم سلیمی2؛ رضا فروزانفر3 | ||
1دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران | ||
2گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران | ||
3گروه داخلی، بیمارستان شهید مصطفی خمینی(ره)، دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: پرورش تفکر خلاق در دانشجویان پزشکی امری بسیار حیاتی است، زیرا این دانشجویان در آینده به عنوان پزشکان و پژوهشگران در حوزه پزشکی فعالیت خواهند نمود. از این رو، استفاده از روشهایی مانند سناریونویسی بالینی به منظور تقویت و توسعه تفکر خلاق در دانشجویان پزشکی بسیار حائز اهمیت است. این مطالعه با هدف پرورش تفکر خلاق دانشجویان مرحله بالینی دوره پزشکی عمومی با استفاده از سبک سناریونویسی انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه تعداد 24 نفر از اعضای هیأت علمی بالینی دانشگاههای علوم پزشکی تهران، ایران، شهید بهشتی، بقیهاله (عج)، ارتش و شاهد که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، برای شرکت در مطالعه دعوت شدند. ابزار گردآوری دادهها؛ سناریوهای طراحی شده توسط استادان بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد و سپس یافتههای به دست آمده مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج: در این مطالعه 24 استاد بالینی پزشکی وارد مطالعه شدند. در تحلیل سناریوهای گردآوری شده استادان بالینی بر اساس معیارهای تفکر خلاق گیلفورد، شواهد احصاء شده قابل توجهی در معیارهای سیالی و بسط به دست آمد ولی در معیارهای ابتکار و انعطاف پذیری، شواهد کمتری قابل احصاء بود. نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که استفاده از سبک سناریونویسی میتواند به پرورش تفکر خلاق دانشجویان پزشکی در مرحله بالینی کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر خلاق؛ دانشجویان؛ سناریونویسی؛ مرحله بالینی؛ پزشکی عمومی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 126 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 150 |