شناسایی الگوهای نویسندگی، انگیزهها و موانع انتشار مقاله توسط اعضای هیئتعلمی گروههای علوم انسانی دانشگاه تبریز در نشریههای معتبر بینالمللی | ||
| پژوهش نامه علم سنجی | ||
| مقاله 13، دوره 11، (شماره 1، بهار و تابستان ) - شماره پیاپی 21، فروردین 1404، صفحه 281-304 اصل مقاله (716.65 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/rsci.2024.17988.1679 | ||
| نویسندگان | ||
| هاشم عطاپور1؛ سولماز زرداری* 2؛ فرشته جوادی3 | ||
| 1دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
| 2استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
| 3دانشجوی کارشناسی ارشد علمسنجی، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر به شناسایی الگوهای نویسندگی، انگیزهها و موانع انتشار مقاله توسط اعضای هیئتعلمی گروههای علوم انسانی دانشگاه تبریز در نشریههای معتبر بینالمللی میپردازد. روششناسی: این پژوهش بر اساس ماهیت داده از نوع کمّی، بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس نحوة گردآوری دادهها، توصیفی است که به روش پیمایشی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیئتعلمی گروههای علوم انسانی در دانشگاه تبریز به تعداد 130 نفر بود که به دلیل کم بودن تعداد جامعة آماری، همة آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پژوهش پرسشنامه بود که روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن با مقدار آلفای کرونباخ برابر با ۰.84 مورد تأیید قرار گرفت. یافتهها: یافتهها حاکی از آن بود که مهمترین موانع انتشار مقاله در نشریههای علمی بینالمللی، آشنا نبودن با اصول و روش پژوهش؛ مشغله زیاد؛ دشواری در هماهنگی بین نویسندگان همکار و سوگیری تعدادی داوران در مورد برخی از مقالهها است. از سویی، آموزش و برگزاری کارگاههای تخصصی توسط اساتید برتر کشوری برای انتشار مقاله در نشریههای بینالمللی، افزایش بودجه پژوهشی، حمایت مسئولان دانشگاه از پژوهش و سیاستگذاری و تدوین راهبرد پژوهشی در دانشگاه را میتوان از مهمترین عوامل مؤثر برای افزایش انگیزه انتشار مقاله در نشریههای معتبر بینالمللی دانست. از مهمترین نیازمندیهای موردنظر اعضای هیئتعلمی گروههای علوم انسانی دانشگاه تبریز برای نگارش مقاله جهت انتشار در نشریههای معتبر بینالمللی میتوان به ترجمه و نگارش انگلیسی مقاله، مرور انتقادی و موشکافانه مقاله، مدیریت نظرات نویسندگان همکار و نوشتن پاسخ به داوران اشاره کرد. نتیجهگیری: آشنا کردن اعضای هیئتعلمی علوم انسانی با اصول نگارش مقاله برای انتشار نتایج در نشریههای معتبر بینالمللی، پشتیبانی مالی و سازمانی، پشتیبانی در نگارش مقاله به انگلیسی بهمنظور کاهش مشغلههای آموزشی اعضای هیئتعلمی گروههای علوم انسانی میتواند به ارتقای آنها ازنظر انتشار مقاله در نشریههای معتبر بینالمللی کمک کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| انتشار مقاله؛ انگیزه پژوهش؛ اعضای هیئتعلمی؛ نشریههای علمی بینالمللی؛ موانع پژوهش؛ دانشگاه تبریز؛ گروههای علوم انسانی | ||
| مراجع | ||
|
ابراهیمزاده، ف.، ناصریان، ج.، قربانی، م.، و الماسی، الف. (۱۳۹۵). بررسی موانع پژوهش از دیدگاه اساتید دانشگاه علوم پزشکی لرستان و ارتباط آن با عملکرد پژوهشی ایشان. فصلنامه یافتهها، ۱۸(۱)، ۲۸-۴۱.
ابراهیمی پور، م.، و میرحسینی، م. (1385). عوامل موثر بر چاپ مقالات علمی در نشریات علمی پژوهشی (داخلی و خارجی) از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت، ۷(۱)، ۱۲۹-۱۴۸. https://doi.org/10.22067/fe.v7i1.2016
حاجی صلاحی، الف.، سلطانی، ر.، و شریفی راد، غ. (۱۳۹۳). بررسی موانع انجام پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله علمی و پژوهشی تحقیقات نظام سلامت، ۱۰(۱)، ۹۸-۱۰۵.
حری، ع. (۱۳88). آیین نگارش علمی. تهران: نهاد کتابخانههای عمومی کشور.
حسینی شاوون، الف.، و حسینعلی، ج. (۱۳۹۱). شناسایی موانع انجام فعالیتهای پژوهشی از منظر اعضای هیأت علمی دانشگاه تبریز. سیاست علم و فناوری، 5(2)، ۴۹-۶5. https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12858.html
حمدیپور، الف.، زوارقی، ر.، و ثباتحق، الف. (۱۴۰۱). تحلیل الگوهای انتشاراتی حوزههای علوم انسانی و اجتماعی ۵۰ کشور پیشرو در مقایسه با کل تولیدات علمی آنها در وبگاه علوم. پژوهشنامه علمسنجی، ۸(۱)، ۹۷-۱۲۲.
https://doi.org/10.22070/rsci.2020.5750.1422
رجبی، ر.، فهیمیفر، س.، کریمیزاده اردکانی، م.، و رجبی، ف. (۱۴۰۰). بررسی جایگاه تولید علم در مراکز، گروهها و دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی کشور. نشریه مدیریت ورزشی، ۱۳(۳)، ۱۰۱۷-۱۰۴۶.
زمانیمقدم، الف.، تقیپور، ع.، اجتهادی، م.، و محمدی، ج. (۱۳۹۸). بررسی عوامل مؤثر بر ارتقای کیفی تولید علم و پژوهش در دانشگاههای آزاد سنندج و کرمانشاه. دانششناسی، ۱۲(۴۶)، ۲۴-۳۷.
https://qje.ntb.iau.ir/article_677342.html
سرمد، ز.، بازرگان، ع.، و حجازی، الف. (۱۳۷۶). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه.
سمیعی، الف. (۱۳78). نگارش و ویرایش. تهران، سمت. https://samt.ac.ir/fa/book/147/%D9%
صفدری، ر.، قاضی سعیدی، م.، احتشام، ح.، روبیاتی، م.، و ضیایی، ن. (۱۳۹۵). موانع پژوهش در علوم پزشکی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال ۱۳۹۱، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. ۱۵(۶)، ۵15-۵26. http://journal.rums.ac.ir/article-1-3026-fa.html
طباطبایی، ح. ر.، و فاضلزاده، الف. (۱۳۸۸). رعایت اصول صحیح مقالهنویسی در مقالات چاپشده توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی سالهای ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶. اپیدمیولوژی ایران، ۵(۲)، ۲۸-۳۴. https://irje.tums.ac.ir/article-1-114-fa.html
ظهور، ع.، و فکری، ع. (۱۳۸۲). موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی ایران. پایش، ۲(۲)، ۱۱۹-۱۲۶. https://payeshjournal.ir/article-1-843-fa.html
کورکی، م.، محبوب، ح.، و شیخ، ن. (۱۳۸۶). بررسی عوامل مؤثر بر عدم گرایش به نگارش مقالات علمی از دیدگاه اعضا هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان. پزشکی بالینی ابنسینا، ۱۴(۴)، ۵۹-۶۳. http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-403-fa.html
مرادی مقدم، ح. (۱۳۹۷). بررسی وضعیت تولید علم ایران در نمایه استنادی علوم پس از انقلاب اسلامی (۱۹۸۰-۲۰۱۶) و عملکرد آن در عرصه علم جهانی. پژوهشنامه علمسنجی. ۴(۷)، ۱۷-۳۶.
https://doi.org/10.22070/rsci.2017.557
منصوریان، ی. (۱۳۹۶). مبانی نگارش علمی. تهران: نشر کتابدار. https://agahbookshop.com/17707
میرفردی، الف. (۱۳۹۴). چالشها و فرصتهای تولید علم و نظریهپردازی در حوزه علمی جامعهشناسی در ایران. سیاستهای راهبردی و کلان، ۳(۹)، ۱-۲۰. https://www.jmsp.ir/article_9664.html
میری غفارزاده، ش.، نظری، ح.، و متذکر، م. (۱۳۹۱). بررسی موانع مؤثر بر فعالیتهای تحقیقاتی از دیدگاه اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال ۸۹. پرستاری و مامایی. ۱۰(۶)، ۸58-866..
Alsayed, N., Eldeek, B., Tayeb, S., Ayuob, N., & Al-Harbi, A. (2012). Research practices and publication obstacles among interns at King Abdulaziz University Hospital, Jeddah, Saudi Arabia, 2011–2012. The Journal of the Egyptian Public Health Association, 87(3 & 4), 64-70. https://doi.org/10.1097/01.EPX.0000417978.44502.61
Algadheeb, N. A., & Almeqren, M. A. (2014). Obstacles to scientific research in light of a number of variables. Journal of International Education Research, 10(2), 101-110.
https://doi.org/10.19030/jier.v10i2.8512
Duracinsky, M., Lalanne, C., Rous, L., Dara, A. F., Baudoin, L., Pellet, C., Descamps, A., Péretz, F., & Chassany, O. (2017). Barriers to publishing in biomedical journals perceived by a sample of French researchers: results of the DIAzePAM study. BMC medical research methodology, 17(1), 1-10. https://doi.org/10.1186/s12874-017-0371-z
DeVellis, R. F., & Thorpe, C. T. (2021). Scale development: Theory and applications. Sage publications. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=3500258
Ebrahimzadeh, F., Nasseryan, J., Ghorbani, M., & Almasi, A. (2016). The assessment of barriers to research from the viewpoint of faculty members of Lorestan University of Medical Sciences and relationship to research performance of them. Yafte, 18(1), 28-41.
http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2212-fa.html [In Persian].
Ghaemitalab, M., & Mirhoseini, Z. (2007). Investigation of the Affective Factors in Publishing of Articles in Scientific Journals (Local and Foreign) in the View of Ferdowsi University Faculty. Foundations of Education, 07(1), 129- 148. https://doi.org/10.22067/fe.v7i1.2016 [In Persian].
Hajsalehi, E., Soltani, R., & Sharifirad Gh. (2014). Research barriers from the viewpoint of faculty members Isfahan University of Medical Sciences. Journal of Health System Research, 10(1), 98-105. http://hsr.mui.ac.ir/article-1-680-fa.html [In Persian].
Hamdipour, A., Zavaraqi, R., & Sabatehagh, A. (2022). Publication Patterns Analysis of the Humanities and Social Sciences in the Top 50 Countries in Comparison with the Total Publications of These Countries on the Web of Science Database. Scientometrics Research Journal, 8(1), 97-122. https://doi.org/10.22070/rsci.2020.5750.1422 [In Persian].
Hatamleh, H. M. (2016). Obstacles of Scientific Research with Faculty of University of Jadara from Their Point of View. Journal of Education and Practice, 7(33), 32-47.
Haynes, B., & Haines, A. (1998). Barriers and bridges to evidence based clinical practice. BMJ, 317(7153), 273-276. https://doi.org/10.1136/bmj.317.7153.273
Horri, A. (2006). The Conduct of Scientific writing. Tehran: Iran Public Libraries Foundation. https://lib.ut.ac.ir/site/catalogue/674419 [In Persian].
Hosseiny Shavoun, A., & Jahed, H. (2012). The Viewpoint of faculty members on research obstacles at Tabriz University. Journal of Science and Technology Policy, 5(2), 49-65.
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_12858.html?lang=en [In Persian].
Koorki, M., Mahjub, H., & Sheikh, N. (2008). Study of the Academic Members Attitude about Main Factors of Not Approaching to Scientific Writing in Hamadan University of Medical Sciences. Avicenna Journal of Clinical Medicine, 14(4), 59-63.
http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-403-en.html [In Persian].
Lund, B. D., Wang, T., Shamsi, A., Abdullahi, J., Awojobi, E. A., Borgohain, D. J... & Yusuf, A. O. (2021). Barriers to scholarly publishing among library and information science researchers: International perspectives. Information Development, 39(2), 376-389.
Mansourian, Y. (2017). Basics of Scientific Writing. Tehran, nashreketabdar.
https://agahbookshop.com/17707 [In Persian].
Mirfardi, A. (2015). An analysis on Challenges and Opportunities of Science Production and Theorizing in Sociology in Iran. Quarterly Journal of the Macro and Strategic Policies, 3(9), 1-20. https://www.jmsp.ir/article_9664.html?lang=en [In Persian].
Miri Ghaffarzadeh, S. H., Nazari, H., & Motazakker, M. (2013). Obstacles to Research Activtties: A Survey of Faculty Member’s View at Urmia University of Medical Sciences in 2010. Nursing and Midwifery Journal, 10(6), 858-846.
https://eprints.umsu.ac.ir/id/eprint/4375/ [In Persian].
Moradi Moghaddam, H. (2018). Studying the Status of Scientific Production of Iran in Science Citation Index after the Islamic Revolution (1980-2016) and its Global Performance. Scientometrics Research Journal, 4(7), 17-36. https://doi.org/10.22070/rsci.2017.557
[In Persian].
Murray, R. (2007). Writing for Academic Journals. Maidenhead. Open University Press. https://www.google.com/books/edition/Writing_For_Academic_Journals/pfPfAAAAQBAJ?hl=en&gbpv=1
Okoduwa, S. I., Abe, J. O., Samuel, B. I., Chris, A. O., Oladimeji, R. A., Idowu, O. O., & Okoduwa, U. J. (2018). Attitudes, Perceptions, and Barriers to Research and Publishing among Research and Teaching Staff in a Nigerian Research Institute. Frontiers in Research Metrics and Analytics, Volume 3. https://doi.org/10.3389/frma.2018.00026
Omer, R. A. (2015). International Scientific Publication in ISI Journals: Chances and Obstacles. World Journal of Education, 5(6), 81-90. https://eric.ed.gov/?id=EJ1158572
Purwanto, A. (2021). Basic barriers to publishing research in High-Impact Journals. International Journal of Social and Management Studies, 2(2), 91-104.
https://www.ijosmas.org/index.php/ijosmas/article/view/20
Rajabi, R., FahimiFar, S., Karimizadeh Ardakani, M., & Rajabi, F. (2021). Investigating the status of science production in institute, department and faculties of physical education and sports sciences in the country. Sports Management Journal, 13(3), 1017-1046.
https://jsm.ut.ac.ir/article_84472.html?lang=en [In Persian].
Safdari, R., Ghazisaeidi, M., Ehtesham, H., Robiaty, M., & Ziaee, N. (2016) Barriers to Research in Medical Sciences from the Viewpoints of Faculty Members of Birjand University of Medical Sciences in 2012. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 15(6), 515-526. http://journal.rums.ac.ir/article-1-3026-en.html [In Persian].
Samiee, A. (2008). Writing and editing. Ninth edition. Tehran: SAMT.
https://samt.ac.ir/fa/book/147/%D9% [In Persian].
Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hijazi, E. (1997). Research methods in behavioral sciences, Tehran: Agah Publications. https://agahbookshop.com/%D8%B1 [In Persian].
Tabatabaee, H. R., & Fazalzadeh, O. (2008) Assessing the Principle of Scientific Writing in Published Articles in Shiraz University of Medical Sciences, Iran. Journal of Epidemiology, 5(2), 28-34. https://irje.tums.ac.ir/article-1-114-en.html [In Persian].
Sezer Yamanel, R. G., Kumru, P., Kayataş Eser, S., & Celayir, A. (2021). Barriers to writing research papers and getting them published, as perceived by Turkish physicians–a cross sectional study. European Science Editing, 47, p e69596.
https://ese.arphahub.com/article/69596/download/pdf/
Zamani, A., Taghipour, A., Ejtehadi, M., & Mohammade, J. (2019). The Factors Influencing the Quality Enhancement of Scientific Research in Azad Universities of Sanandaj and Kermansha. Journal of knowledge Studies, 12(46), 24-37.
https://sanad.iau.ir/en/Journal/qje/Article/677342?jid=677342 [In Persian].
Zohoor, A., & Fekri, A. R. (2003) Research barriers: a study of academic staff of the Iran University of Medical Sciences. Payesh, 2(2), 119-126. https://payeshjournal.ir/article-1-843-en.html [In Persian]. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 794 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 558 |
||
