بررسی و تحلیل محتوای فیلم های آموزشی ارائه شده در بستر شبکه آموزشی دانش آموزان(شاد) بر اساس معیارهای ارزشیابی محتوایی | ||
پژوهشهای آموزش و یادگیری | ||
مقاله 11، دوره 20، شماره 2 - شماره پیاپی 38، اسفند 1402، صفحه 153-168 اصل مقاله (645.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/tlr.2024.17771.1433 | ||
نویسنده | ||
طلعت صباغ حسن زاده* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش ارزشیابی محتوای فیلمهای آموزشی شبکه شاد بر اساس معیارهای ارزشیابی محتوایی فیلم آموزشی میباشد. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه پژوهشی کلیه فیلمهای آموزشی درس فارسی ابتدایی (چهارم،پنجم وششم) در بخش محتوای رسمی شبکه شاد میباشد. با توجه به موضوع پژوهش نمونهگیری انجام نشد و همه جامعه آماری به روش تمام شمار مورد بررسی قرار گرفت. مقولههای کد گذاری شده مستخرج از سند معیارهای ارزشیابی فیلمهای آموزشی است که در قالب ده مؤلفه (هدفمندی، سطوح یادگیری، اعتبار علمی، تجارب یادگیری، راهبردهای یادگیری، ارتباط با مخاطب، خلاقیت هنری، اصول طراحی پیام، مستندسازی و ارزشهای فرهنگی) بررسی شد. دادههای به دست آمده از بررسی فیلمها با استفاده از جداول فراوانی، میانگین و روش آنتروپی شانون مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در فیلمهای آموزشی درس فارسی در بخش محتوای رسمی شبکه شاد معیارهای محتوایی سطوح یادگیری، هدفمندی، ارزشهای فرهنگی، اعتبار علمی و تجارب یادگیری به میزان زیاد رعایت شده است. هم چنین معیارهای محتوایی ارتباط با مخاطب، اصول طراحی و مستندسازی علمی و راهبردهای یادگیری به میزان متوسط رعایت شده است و به معیار محتوایی خلاقیت به میزان کمی توجه شده است. بر اساس روش آنتروپی شانون نیز مشخص گردید معیار محتوایی سطوح یادگیری با میزان بار اطلاعاتی9998/0 و ضریب اهمیت3344/0 دارای بیشترین میزان اهمیت و معیار محتوایی خلاقیت هنری با میزان بار اطلاعاتی 9715/0 و ضریب اهمیت32057/0کمترین میزان اهمیت را دارا ست. جهت تعیین ثبات و اعتباربخشی به یافتهها، از کدگذار دوم برای 50 درصد موارد استفاده شد که میزان توافق 92/0 مشاهده شد. از آنجا که توجه به معیارها وشاخصهای محتوایی جهت تولید فیلمهای آموزشی نقش مؤثری در بهبود یادگیری دارد، معلمان در تولید فیلمهای آموزشی خود به اغلب این معیارها توجه قابل قبولی داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ روش آنتروپی شانون؛ شبکه شاد؛ فیلمهای آموزشی؛ معیارهای ارزشیابی محتوایی | ||
مراجع | ||
1-Abusalim N, Rayyan M, Jarrah M, Sharab M. Institutional adoption of blended learning on a budget. The International Journal of Educational Management 2020; 34(7): 1213-1220.
2-Almaiah M.A, Al-Khasawneh A, Althunibat A. Exploring the critical challenges and factors influencing the E-learning system usage during COVID-19 pandemic. Education and Information Technologies 2020; 25(10): 5261.
3- عباسی ف، حجازی ا، حکیمزاده ر. تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی از فرصتها و چالشهای تدریس در شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد) یک مطالعه پدیدارشناسی. فصل نامه تدریس پژوهی 1399؛ 3(8): 27-38.
4-Cho M, Shen D. Self-regulation in online learning. Distance Educ 2013; 34(1): 290–301.
5- Lee R, Hoe Looi K, Faulkner M, Neale L. The moderating influence of environment factors in an extended community of inquiry model of e-learning. Asia Pacific Journal of Education 2021; 41(1): 15-28.
6- مخبریان م، نورانی م.ر. اصول تولید محتوای الکترونیکی در نرم افزارهای آموزشی. کنگره بین المللی توانمندسازی جامعه در حوزه علوم تربیتی: تهران 1395؛ 124-135.
7- کرمی ز، اسدیان س، یارمحمدزاده پ. تحلیل محتوای چندرسانههای آموزشی درس فیزیک با توجه به اصول چند رسانه ای، ساختار و محتوا. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی 1394؛ 5(4): 95-71.
8- ضرابیان ف. بررسی تأثیر محتوای الکترونیکی مبتنی بر اصول طراحی چند رسانهای بر یادگیری دروس ریاضی، علوم دانشآموزان ششم ابتدایی. مجله پژوهش های برنامه درسی 1397؛ 8(4): 40-48.
9- ولایتی ا. اصول تولید ویادگیری چند رسانهای. دهمین همایش ملی آموزش با رویکرد علوم شناختی:دانشگاه قزوین 1397؛ 175-182.
10- Tawafak R.M, Romli A.B, bin Abdullah Arshah R, Malik S.I. Framework design ofuniversity communication model (UCOM) to enhance continuous intentions in teaching andelearning process. Education and InformationTechnologies 2020; 25(2): 817-843.
11- شریفی ن. بررسی تأثیر نمایش فیلم بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی درس شیمی. دهمین کنفر انس آموزش شیمی: تهران 1397؛ 87-95.
12- Ilker K. Student Views on Learning Environments Enriched by Video Clips. Universal Journal of Educational Research 2016; 4(2): 359-369.
13- Lackmann S. The Influence of Video Format on Engagement and Performance in Online Learning. International Journal of Educational Methodology 2021; 11(25): 128-135.
14- Levin J.F, Anderson R, Tatham R, Black W. Factor analysis. Multivariate data analysis. NJ: Prentice-Hall 1998; 45(2):54-68.
15- Afify M. Effect of interactive video length within e-learning environment on cognitive achievement and retention of learning.Turkish Online Journal of Distance Education 2020; 21(4):68-89.
16-Sun Y, Chen T. Utilizing the technology acceptance model (TAM) to explore Students’ satisfaction with distance learning via Microsoft teams. Across-Strait Vocat. Educ 2021; 5(8):37-52.
17- قناعتی ر، حسن زاده م، واحدی م. تحلیل فیلمهای آموزشی دوره ابتدایی بر اساس اصول چند رسانهای مایر. سومین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی: تهران 1399؛ 111-135.
18-Afify M. Learning content design standard based on interaction dijital concepts maps in the light of meaning and constructivist learning theory. Journal of Technology and Science Education 2018; 28(5):46-58.
19- Bai B, Chao G, Wang C. The Relationship between Social Support, Self-Efficacy, and English Language Learning Achievement in Hong Kong. TESOL Q 2018; 53(15):200–221.
20- Kim S, Lee S, Lee K. An effect of information system quality of BRIS on perceived usefulness and User’s continuous use intention. Agribus. Inform Manag 201; 11(1): 16–24.
21- Huang C. In the face of the new crown epidemic, are you ready for distance learning? a study on distance learning and learning satisfaction Providence. University:Department of Tourism research project 2021.
22- Ahn T, Ryu S, Han I. The impact of web quality and playfulness on useracceptance of online retailing. Inf. Manag 2018; 44(11): 263–275.
23- Al-Aghbar M, Osman M, Al Musawi A. S. Contextualizing the Global Standards for Designing Online Courses: A Design-Based Research Approach for Developing Small Private Open Courses. International Journal of Educational Methodology 2021; 7(1): 1-13
24- Barari N, RezaeiZadeh M, Khorasani A, Alami F. Designing and validating educational standards for E-teaching in virtual learning environments (VLEs), based on revised Bloom’s taxonomy. Interactive Learning Environments 2020;8(13): 1-13.
25- Ahdalah O.A, Ziad W, Ohamed A. standards of multimedia graphic design in education. journal of education and practice 2021; 6(17): 102-110.
26- سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی. استانداردهای تولید محتوای آموزشی (بسته های تربیت و یادگیری). سازمان و آموزش 1399.
27- Afify M. An administrative perspective on the transition of in-person class to online learning for Chinese as a second language during coronavirus epidemic. J. Chinese Lang. Teach 2021; 18(28): 107–139.
28- Chen N. Research on success model of e-learnin information system-a study of refrigerant industry. Technl Vocat Educ 2018; 8(4): 53–70. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 493 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 139 |