تحلیل آثار سفالین برگزیده دومین سالانه «کاربردیهای معناگرا» بر اساس معنویت فردی، اجتماعی و جهانی | ||
فصلنامه نگره | ||
دوره 19، شماره 70، تیر 1403، صفحه 183-197 اصل مقاله (776.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/negareh.2023.17551.3201 | ||
نویسنده | ||
ساحل عرفان منش* | ||
استادیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، | ||
چکیده | ||
معناگرایی ازجمله اصطلاحاتی است که در دهه 90، در جریان برگزاری سالانههای کاربردی در خانه هنرمندان برای هنرهای صناعی بهویژه هنر سفالگری استفاده شد. اصطلاح معناگرایی مبهم است و بیشتر محققان آن را به معنویتگرایی تعبیر کردهاند، بااینوجود کاربردیهای معناگرا اصطلاحی بود که درباره هنر سفال به کار رفت و مسئله این پژوهش واکاوی این اصطلاح بر اساس آثار تقدیر شده است. هدف از این پژوهش نقش معنا و کاربرد آن در آثار به نمایش درآمده در دومین سالانه کاربردهای معناگراست؛ بنابراین پژوهش پیشرو به دنبال پاسخ به این سؤالها است 1. با توجه به آثار برگزیده و تقدیر شده منظور از کاربردی معناگرا چیست؟ 2. معنای نهفته در آثار در ساحت معناگرایی چگونه قابل تبیین است؟ به لحاظ ارجاع معنا به معنویت و بر اساس دیدگاه کاندینسکی از عناصر نیاز درونی (فردی، اجتماعی، جهانی)، آثار برگزیده تحلیلشده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و نحوه جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی است و نمونههای موردمطالعه آثار تقدیر شده در سالانههای کاربردی است. یافتههای پژوهش نشان داد بیان رخدادها و واقعیتهای اجتماعی ازجمله موضوعاتی است که در بیشتر آثار تقدیر شده مشاهدهشده، بنابراین معنویت نهفته در این آثار بیشتر معنویتی است که به دوره یا یک زمان خاص تعلق دارد و کمتر اثری به معنویت جهانی یا بیزمان اشاره داشته است. شکل ظاهری آثار بیشتر واقعگرایانه میباشد که به بیان دقیقِ واقعیت ترسیمشده نمیپردازد بلکه تمثیلی از چیز دیگری است. ازنظر شکل، کمتر اثر انتزاعی در میان آثار تقدیر شده مشاهده شد. به نظر میرسد با ارجاع به کارهای برگزیده منظور از کاربردیهای معناگرا، آثار سفالینی است که به معنویتی زمانمند اشاره دارد که یک رخداد یا رویداد خاص را بیان میکند و آثاری که به بیزمان، بیمکانی، معنویت ناب موردنظر کاندینسکی اشاره داشته باشد، کمتر موردتوجه بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کاربردیهای معناگرا؛ آثار سفالین؛ کاندینسکی؛ هنرهای صناعی | ||
مراجع | ||
آروین، شکوفه؛ دادور، ابوالقاسم، 1392، سینمای اشراقی، سینمای معناگرا از منظر آرای مرتضی شهید آوینی، دو فصلنامه نشریه مطالعات تطبیقی هنر، سال چهارم، شماره هفتم، 107-117.
اسفندیاری، عبدالله، 1384، مصادیق موضوعی سینمای معناگرا، نامههای معنوی، مجموعه مقالات نویسندگان مختلف درباره سینمای معناگرا، ویراستار: اکرم السادات ساکت تهران: بنیاد سینمای فارابی
اشرفی، نسیم، 1400. تبیین بینش معمار و کنش رفتاری مخاطب در خلق انواع معماری (فرمگرا، معناگرا و قدسی)، با تکیهبر انسانشناسی اسلامی، پژوهشهای اجتماعی اسلامی، سال 27، شماره اول، پیاپی 123، صص 156-188.
بینام،1382، هنر: نمایشگاه نگاه معنوی در موزه هنرهای معاصر تهران، بخارا، شماره 32، صص219-221.
بلخاری، حسن،1384، مصادیق موضوعی سینمای معناگرا، نامههای معنوی، مجموعه مقالات نویسندگان مختلف درباره سینمای معناگرا، ویراستار: اکرم السادات ساکت تهران: بنیاد سینمای فارابی.
بمانیان، محمدرضا و عظیمی، سیده فاطمه، 1389، انعکاس معانی منبعث از جهانبینی اسلامی در طراحی معماری، فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی، 1(2)، صص 39-48.
پوپ، آرتور اپهام، 1387، سیری در هنر ایران (از دوران پیشازتاریخ تا امروز)، زیر نظر سیروس پرهام. تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
دانش، مهرزاد، 1384. مقدمهای بر تبیین سینمای معناگرا، نامههای معنوی: مجموعه مقالات نویسندگی مختلف درباره سینمای معناگرا، ویراستار: اکرم السادات ساکت، تهران: بنیاد سینمای فارابی
رهبرنیا، زهرا و مهریزی ثانی، سمیه،1387، تبیین مرزهای بین عکاسی و واقعگرایانه، انتزاعی و تجریدی، نشریه هنرهای زیبا، دوره 2، شماره 33، صص85-94.
صالحی، نرگس و حاجی آقابابایی، محمدرضا، 1397، بیان مفاهیم عرفانی در سینمای معناگرا (مطالعه موردی: فیلم پری)، فصلنامه عرفان اسلامی، دوره 15، شماره 57، صص 83-103.
عالی گلوکانی، مرضیه، 1391، حیث مادی و معنوی از منظر واسیلی کاندینسکی، پایاننامه کارشناسی ارشد فلسفه هنر، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
کاندینسکی، واسیلی، 1379، معنویت در هنر (کاندینسکی)، مترجم اعظم نوراله خانی، تهران: شباهنگ.
کاندینسکی، واسیلی، 1392، نقطه، خط سطح، ترجمه پریسا محققزاده، تهران: مارلیک.
نقیزاده، محمد، 1387، مبانی هنر دینی در فرهنگ اسلامی، ج اول، مبانی و نظام فکری، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
نصری، امیر و عالی، مرضیه،1392، جایگاه کاندینسکی در نزاع میان صورت و محتوا، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره 18، شماره 2، صص87-94.
Kandinesky, Wassily, 2008, Concerning the Spirtual in Art, Edited and translated by Kenneth C. Lindsay and Peter Vergo, Da Capo Press, Auckland, New Zealand.
Kandinesky, Wassily 1994 Complete writing on Atr, Etited & Translated by Kenneth C, Lindsay and Peter Vergo. New York: Da Capo Press.
Helle, Reinhold ,1983, Kandinsky and Traditions Apocalyptic, Vol. 43, No. 1, Are We Ready to Memorialize Kandinsky,pp. 19-26.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 204 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 39 |