نقد و تحلیل مؤلفههای تزیین و زینت در هنر اسلامی از دیدگاه الگ گرابار | ||
فصلنامه نگره | ||
دوره 20، شماره 73، فروردین 1404، صفحه 47-61 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/negareh.2023.17749.3234 | ||
نویسندگان | ||
الهام پورافضل1؛ هادی ربیعی* 2؛ ایرج داداشی2 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه هنر تهران، ایران | ||
2استادیار دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مسئله تزیین در تاریخنگاری هنر اسلامی، از موضوعات بحثبرانگیزی بوده است که شناخت و طبقهبندی آنها از شکلگیری رویکردهای شرق شناسانه به سرزمینهای اسلامی آغاز شد. در سده بیستم، مورخان و متفکران به روششناسی و تعریف مفاهیم تزیین پرداختند و همچنان پژوهشهای معاصر در جهان، دربارة تعریف مفاهیم و چیستی، چرایی و چگونگی تزیینات اسلامی در حال انجام و انتشار است. روشها و رویکردهای مختلف و حتی متمایزی در این عرصه مطرحشدهاند که یکی از این دیدگاهها، رویکرد تاریخی الگ گرابار است. وی درصدد برآمده است تا اصول و چارچوبی برای فهم معانی تزیین در هنر اسلامی و تفسیر آن تبیین کند. نظر به تأثیر و اهمیت آرای گرابار در پژوهشهای معاصری که در باب هنر اسلامی انجام میشود، هدف از پژوهش حاضر تحلیل و تبیین زوایای چارچوب نظری گرابار در ارتباط با ماهیت مبهم تزیین است تا شناخت بیشتری از رویکرد گرابار حاصل شود. ازاینرو، سؤالات این پژوهش عبارت است از: 1. ارکان نظریه گرابار در باب تزیین کدام است؟ 2. بر اساس نظریه گرابار، مخاطب در مواجهه با تزیین، چه ادراکاتی از آن میتواند داشته باشد؟ روش تحقیق این مقاله، بهمنظور رسیدن به شناخت دقیقتر از دیدگاه الگ گرابار در باب تزیین، با تحلیل نظریات وی، به شیوة توصیفی-تحلیلی و بر مبنای گردآوری کتابخانهای انجامشده است. بر اساس نتیجه این پژوهش، گرابار سه پیشفرض کلی «جهانشمولی»، «امکانپذیری» و «قابلیت گروهبندی» را در بیان نظریه خود در نظر میگیرد و نظریه وی بر مبنای سه مؤلفه «لذت آنی»، «تداعیگری» و «میانجیگری» شکلگرفته است که پیوند مستقیمی با ادراک «بصری- نشانهای» نزد مخاطب دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر اسلامی؛ تزیین؛ زینت؛ الگ گرابار | ||
مراجع | ||
آرنهایم، رودلف، (1394)، هنر و ادراک بصری: روانشناسی چشم خلاق، سمت.
قیومیبیدهندی، مهرداد، (1383)، آثار و افکار الگ گرابار، دانشنامه، شماره 3.
Alberti,Leon Battista, 1991, On the Art of Building in Ten Books, The MIT Press.
Ballard, Elder M. Russell 1996, Filling the world with goodness and truth, Ensign, 10 -14.
Bloomer, kent, 2006, A Critical Distinction between Decoration and Ornament. In Abruzzo Emily & Jonathan Solomon.
Carlson-Reddig, Kelly, 1996, detail I, Detail I, Ornament, and decoration: A Taxonomy. Proceeding of 84th ACSA annual meeting: theory and criticism.
Coomaraswamy, Ananda, 1977, Ornament , Selected Papers I. Traditional Art and Symbolism, Princeton University Press, Princeton, New Jersey.
Criticos, Mihaela, 2004, The ornamental dimension: Contributions to a theory of ornament, New Europe College Yearbook Special.
Crowther , Paul, 1994, More Than Ornament: The Significance of Riegl, Art History, Volume17, Issue3.
Diamond, Murice, 1930, A handbook of Mohammedan Decorative Arts, The Metropolitan Museum of Arts. Harries, Karsten.,1998, The Ethical function of Architecture. Cambridge, MA: MIT Press.
Flood, Finbarr Barry ,2019, Bodies, Books, and Buildings. Economies of Ornament in Juridical Islam,Clothing sacred scriptures. Book art and book religion in Christian, Islamic and Jewish cultures p. 49-68
Hillenbrand, Robert, 2012, Oleg Grabar: the scholarly legacy. Journal of Art Historiography, (6), 1
Hogarth, William, 1753, The analysis of beauty: Written with a view of fixing the fluctuating ideas of taste. Georg Olms Verlag.
Grabar, André, 1969, Christian iconography: a study of its origins, The AW Mellon lectures in the fine arts ,35.
Grabar, Oleg, 1992, The Mediation of Ornament. Princeton University Press.
Grabar, Oleg, 2006, The Aesthetics of Islamic Art, In Islamic Art and Beyond, volume III, Constructing the Study of Islamic Art. Hampshire: Ashgate Publishing Limited, 2006.
Grabar, Oleg, 2006, "Art and Architecture." In Islamic Art and Beyond, volume III, Constructing the Study of Islamic Art. Hampshire: Ashgate Publishing Limited.
Grabar, Oleg,1994, Different but Compatible Ends, In Islamic Art and Beyond, volume III, Constructing
the Study of Islamic Art. Hampshire: Ashgate Publishing Limited, 2006. First published in Art Bulletin, 76.
Grabar, Oleg, 1982, On the Universality of the History of Art, Art Journal 42.
Grabar, Oleg, 2003, From the icon to aniconism: Islam and the image, Museum international 55.2
Grabar, Oleg, 2004, An Art of the Object, In Islamic Art and Beyond, volume III, Constructing the Study of Islamic Art. Hampshire: Ashgate Publishing .
Gombrich,Ernest,1980, The Sense of Order: A Study in the Psychology of Decorative Art, Newyork University Press.
Jones, Owen, 2016, The Grammar of Ornament: A Visual Reference of Form and Colour in Architecture and the Decorative Arts-The complete and unabridged full-color edition. Princeton University Press.
Ivins, William. M, 1933, The Philosophy of Ornament, The Metropolitan Museum of Art Bulletin 28.5
Kennedy, John. M, 1974, A psychology of picture perception. San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers.
Kuhne, Ernst, 1983, The Arabesque: Meaning and Transformation of an Ornament, Published by Verlag Fur Sammler, Graz.
Moussavi, Farshid & Kubo, Michael, 2006, The Function of Ornament. Cambridge: Actar.
Massey, Jonathan, 2013, Ornament and Decoration, The Handbook of Interior Architecture and Design. A&C Black.
Morrall, Andrew, 2017, Ornament as evidence. In History and material culture (pp. 51-70). Routledge.
Palaguta, Ilia, 2020, Studies of Ornament: Main Trends and Prospects, Вестник СПбГУ. Искусствоведение. 2020. Т. 10.
Papapetros, Spyros, 2012,Ornament and object-ornament as object, Journal of Art Historiography 7.
Rabbat, Nasser, 2010, Mamluk history through architecture: Monuments, culture and politics in medieval Egypt and Syria. Bloomsbury Publishing.
Riegl, Alois, 2018, Problems of Style: Foundations for a History of Ornament, Publisher: Princeton University Press.
Rose, Gilbert. J, 1991, Abstract Art and Emotion: Expressive Form and the Sense of Wholeness. Journal of the American Psychoanalytic Association, 39(1).
Rykwert , Joseph, 1991, On the Art of Building in Ten books, The MIT Press.
Ruskin, John, 1886,The Stones of Venice: The Foundations. Vol 1.
Sedgwick, H. A, 2022, Ibn al-Haytham’s ground theory of distance perception. I-Perception, 13(5).
Shalem,Avinoam &Troelenberg, Eva-Maria, 2012, Beyond Grammar and Taxonomy: Some Thoughts on Cognitive Experiences and Responsive Islamic Ornaments, Beiträge zur islamischen Kunst und Archäologie, Band 3: In memoriam Marianne Barrucand, Wilesbaden.
Smith, sara, 2019, A Meeting of Two Minds: Oleg Grabar and Amy Goldin on the Met's Islamic Galleries , With Pleasure: Pattern and Decoration in American Art 1972-1985, Yale University Press.
Stamatopoulou, Despina, 2008, Embodied imagination and expressive perception as fundamental mechanisms of our engagement with art, Tuesday August 19.
Thomas Thiis-Evensen, 1987, Archetypes in Architecture, Oxford University Press, Oxford and Norwegian University.
Thiis-Evensen, Thomas, 1987, Archetypes in Architecture. Norway: Norwegian University Press.
Trilling, James, 2003, Ornament: a modern perspective. University of Washington Press.
Ward, James, 2010, The Principles of Ornament, Nabu Press.
Ward, James, 1909, Historic ornament treatise on decorative art and architectural ornament, Chapman and Hall.
Etynonline.com
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 388 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 32 |