. عسکری، مارال؛ نادری، فرح؛ احتشام زاده، پروین؛ عسکری، پرویز؛ حیدری، علیرضا. (1396). اثربخشی مداخله ترکیبی طرحواره درمانی و درمان دلبستگی با مادران، بر رابطه والد- کودک. نشریه پرستاری کودکان، سال 4، شماره 1، صص 7-16.
- Polanczyk, G. V., Salum, G. A., Sugaya, L. S., Caye, A., & Rohde, L. A. (2015). Annual research review: A meta‐analysis of the worldwide prevalence of mental disorders in children and adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry. Vol 56, No 3: PP. 345-365.
- سید موسوی، پریسا سادات.، قنبری، سعید.، مظاهری، محمد علی. (1394). اثربخشی مداخله دلبستگی محور با روش پسخوراند ویدیویی بر کاهش بازنماییهای منفی و اضطراب جدایی کودکان. مجله علمی پژوهشی یافته، سال 17، شماره 2، صص 90-104.
- طلایینژاد، نعیمه.، مظاهری، محمد علی.، و قنبری، سعید. (1394). اثربخشی آموزش گروهی دلبستگی محور مادران بر کاهش نشانههای اضطراب جدایی کودکان پیش دبستانی. فصلنامه اندیشه و رفتار، سال 10، شماره 35، صص 37-46.
- Manning, R. P., Dickson, J. M., Palmier-Claus, J., Cunliffe, A., & Taylor, P. J. (2017). A systematic review of adult attachment and social anxiety. Journal of Affective Disorders, Vol 211: PP. 44-59.
- جانسون، سوزان. ام.، و والری، ای. ویفن. (2005). فرایندهای دلبستگی در زوجدرمانی و خانوادهدرمانی، ترجمه فاطمه بهرامی، عذرا اعتمادی، سعیده بطلانی، روناک عشقی، مهناز جوکار، محمدمسعود دیاریان، ناصر یوسفی، شیوا رضوان، پریسا نیلفروشان، علی نویدیان و اعظم صالحی (1397)، تهران: دانژه.
- Mesman, J., Van IJzendoorn, M. H., & Sagi-Schwartz, A. (2016). Cross-cultural patterns of attachment: Universal and contextual dimensions. In J. Cassidy & P. R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications (3rd ed., pp. 852-877). New York: Guilford.
- Brumariu, L. E., Kerns, K. A., & Seibert, A. (2012). Mother–child attachment, emotion regulation, and anxiety symptoms in middle childhood. Personal Relationships, Vol 19, No 3: PP. 569-585.
- Groh, A. M., Narayan, A. J., Bakermans-Kranenburg, M. J., Roisman, G. I., Vaughn, B. E., Fearon, R. M. P. & Van Ijzendorn, M. H. (2017). Attachment and temperament in the early life course: A Meta analytic review. Child development, Vol 88, No 3: PP. 770-795.
- Lickenbrock, D. M., & Braungart- Rieker, J. M. (2015). Examining antecedents of infant attachment security with mothers and fathers: An ecological systems perspective. Infant Behavior and Development, Vol 39: PP. 173-187.
- Koehn, A. J., & Kerns, K. A. (2018). Parent–child attachment: meta-analysis of associations with parenting behaviors in middle childhood and adolescence. Attachment & Human Development, Vol 20, No 4: PP. 378-405.
- Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2016). Attachment in Adulthood: Structure, Dynamics, and Change (2 ed.). New york: guilford press.
- خانجانی، زینب؛ هاشمی، تورج؛ الهام فر، فریبا. (1390). بررسی رابطه شیوههای فرزندپروری و سبکهای دلبستگی با نشانههای افسردگی نوجوانان. فصلنامه علوم تربیتی، سال 4، شماره 14، صص 91-106.
- سادوک، بنجامین؛ سادوک، ویرجینیا؛ روئیز، پدرو. (2015). خلاصه روانشناسی کاپلان و سادوک بر اساس DSM-5، ترجمه مهدی گنجی (1393)، تهران: نشر ساوالان.
- Schwartz, C., & Waddell, Ch. (2012). Treating anxiety disorders. Journal of Children's Mental Health Research, Vol 6, No 2: PP. 1-16.
- Talepasand, S., & Nokani, M. (2010). Social phobia symptoms: prevalence and sociodemographic correlates. Archives of Iranian Medicine (AIM), Vol 13, No 6: PP. 522-527.
- American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders 5th ed. Washington, D.C.: American Psychiatric Association.
- کریمی، سمانه. (1398). اثربخشی مشاوره گروهی براساس منابع تکوین خود بر افسردگی، اضطراب و استرس مادران دارای فرزند با اختلال طیف اتیسم (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
- Pahl, K. M., Barrett, P. M., & Gullo, M. J. (2012). Examining potential risk factors for anxiety in early childhood. Journal of Anxiety Disorders, Vol 26, No 2: PP. 311-320.
- Shwartz., C, & Waddell, Ch. (2012). Treating anxiety disorders. Journal of children's Mental Health Research, Vol 6: PP. 21-36.
- Chen, N.T., & Clarke, P.J. (2017). Gaze-based assessments of vigilance and avoidance in social anxiety: A review. Current psychiatry reports, Vol 19, No 9: PP. 59.
- شهنی، راضیه؛ داودی، ایران؛ مهرابیزاده، مهناز؛ زرگر، یدالله. (1396). اثربخشی مداخله والد محور بر نشانههای اضطراب و مشکلات برونسازی کودکان 6 تا 9 سال. مجله روانشناسی بالینی، سال 9، شماره 1(پیاپی 33)، صص 51-63.
- هاشمی، تورج؛ احمدبیگی، نسرین؛ پرواز، سهیلا؛ کریمی شهابی، رقیه. (1394). نقش سبک دلبستگی در اضطراب اجتماعی با توجه به اثرات میانجی عزت نفس. مجله دست آوردهای روان شناختی، سال 22، شماره 1: صص47-66.
- احمدی فارسانی، مریم؛ باقری، ناصر؛ شریفی، طیبه. (1399). تأثیر آموزش مادران بر رابطۀ والد-کودک در دانش آموزان دارای اضطراب. فصلنامه خانواده و پژوهش، سال 17، شماره 3: صص 127-142.
- Money, R., Wilde, S., & Dawson, D. (2021). The effectiveness of Theraplay for children under 12–a systematic literature review. Child and Adolescent Mental Health, Vol 26, No 3: PP. 238-251.
- Wettig, H. H., Coleman, A., & Geider, F. J. (2011). Evaluating the effectiveness of Theraplay in treating shy, socially withdrawn children. International Journal of Play Therapy, Vol 20, No 1: PP. 26.
- Bogoliubova-Kuznetsova, D. (2019). Theraplay in the work with child with ASD. Autism and Developmental Disorders, Vol 17, No 4: PP. 21-28.
- Salo, S., Flykt, M., Mäkelä, J., Lassenius-Panula, L., Korja, R., Lindaman, S., & Punamäki, R. L. (2020). The impact of Theraplay® therapy on parent-child interaction and child psychiatric symptoms: a pilot study. International Journal of Play, Vol 9, No 3: PP. 331-352.
- Wettig, H. Golman, A. & Geider, F. (2011). Evaluating the effectiveness of theraplay in treating shy, socially withdrawn children. International Journal of play theraplay, Vol 20, No 1: PP. 26- 37.
- دلاور، علی. (1396). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: انتشارات رشد.
- Kelley, M. (2020). Evaluating the marschak interaction method: Convergent validity in social emotional assessment of young children (Thesis degree level Ph.D.). Department of Special Education and Clinical Sciences, University of Oregon.
- Spence, S. H. (1997). Structure of anxiety symptoms among children: A confirmatory factor-analytic study. Journal of Abnormal Psychology, Vol 106, No 2: PP. 280–297.
- موسوی، رقیه؛ مرادی، علیرضا؛ مهدوی هرسینی، سید اسماعیل. (1386). بررسی اثربخشی خانواده درمانی ساختاری در بهبود اختلال اضطراب جدایی. مطالعات روانشناختی، سال 3، شماره 2: صص 7-28.
- جرنبرگ، آن. ام؛ بوث، فیلیس، ب. (1398). بازی درمانی با روش تراپلی. ترجمه مهرداد اکبری، سپیده صالحی و سرور سعدیان، تهران: نشر پرنده.
- Gast, D. L. (2010). Single subject research methodology in behavioral sciences. New York and London: Routledge.
|