نقش مخاطب در میدان هنر چندرسانهای جدید با تأکید بر آثار احمد نادعلیان | ||
فصلنامه نگره | ||
دوره 18، شماره 66، تیر 1402، صفحه 197-209 اصل مقاله (1000.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/negareh.2022.14682.2801 | ||
نویسنده | ||
راضیه مختاری دهکردی* | ||
استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد | ||
چکیده | ||
هنر چندرسانهای درصدد تبیین زبان تصویری جدیدی است که نقش مخاطب در ارائه اثر هنری را محور اصلی قرار میدهد و تعامل مخاطب با اثر، مورد اهمیت قرار میگیرد. احمد نادعلیان، یکی از هنرمندان معاصر ایرانی و پیشگام در هنر چندرسانهای با خلق آثارش، تعامل پویایی در خوانش اثر برای مخاطب فراهم ساخته است. این پژوهش چگونگی عملکرد مخاطب در هنر چندرسانهای جدید و نوع تعامل او با اثر چندرسانهای را با تأکید بر آثار نادعلیان را شناسایی کرده است. هدف اصلی شناسایی و تبیین نوع مخاطب و نحوه تعامل او در ارائه این آثار است؛ بنابراین آثار چندرسانهای جدید احمد نادعلیان که از مؤلفههای فرهنگ و هنر ایرانی استفاده نموده، موردمطالعه قرار گرفت. بر این اساس مقاله در پی پاسخگویی به این سؤالات است: 1. چه کسانی مخاطب هنر چندرسانهای جدید هستند؟ 2. مخاطب چگونه با هنر چندرسانهای تعامل برقرار میکند؟ در پژوهش پیش رو بهمنظور پاسخ دادن به سؤالات مطرحشده از روش تحقیق کیفی با ماهیتی اکتشافی استفادهشده است. علاوه بر این آثار چندرسانهای احمد نادعلیان بهعنوان جامعه آماری از طریق روش اسنادی و مجموعه شخصی هنرمند گردآوریشدهاند و به شیوه تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. چهار نمونه از چند رسانههای نادعلیان بر اساس شاخصهای تعیینشده بین شانزده مخاطب، مورد مصاحبه هدایتشونده قرار گرفتند. نتایج پژوهش مبین این امر است که هنر چندرسانهای به دلیل ارتباطی که با طیف وسیعی از مخاطبان دارد میدان گستردهتری را در برمیگیرد و مخاطبین از هر طیفی در ارائه اثر سهیم میشوند و مخاطب خاص به مخاطب عام تبدیل میگردد. مخاطبان کنشی متفاوت با اثر چندرسانهای دارند که از بازی و سرگرمی تا جستوجو و کشف رازهای نهفته در اثر حکایت دارد. از طرفی دیگر به مدد فناوریهای الکترونیکی، ایجاد شرایط یکسان و عمومی، هنر چندرسانهای بستری است با پتانسیلهای بالا که بهعنوان زبان و بیان فرهنگ جامعه در عصر معاصر محسوب میشود. مخاطب در چند رسانههای احمد نادعلیان در هر موقعیت فرهنگی، اجتماعی یا اقتصادی در شرایط یکسانی قرار میگیرند تا با انتخاب و گزینش عناصر به هر بخشی از اثر بهطور دلخواه اعتبار بیشتری ببخشند و کنشهای متفاوتی داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر چندرسانهای؛ میدان هنر؛ مخاطب؛ تعامل؛ احمد نادعلیان | ||
مراجع | ||
بوردیو، پیر (۱۳۷۹). تکوین تاریخی زیباییشناختی ناب، ترجمه مراد فرهاد پور، ارغنون، شماره ۱۷، زمستان.
بوردیو، پیر (۱۳80). نظریه کنش: دلایل عملی و انتخاب عقلانی، ترجمه مرتضی مردیها، تهران: انتشارات نقش و نگار.
پورمند، فاطمه (1396). افق بینا ذهنی هنرمند و مخاطب در هنر تعاملی معاصر (با نگاهی به پروژه تعاملی کتابخانه قلب)، مجله مبانی نظری هنرهای تجسمی، سال دوم شماره ۱، پیاپی ۳، بهار و تابستان، صص 61-76.
رهبر نیا، زهرا و خیری، مریم (1392). هنر تعاملی بهمثابهی یک متن، با اشاره به یکی از آثار تعاملی به نمایش درآمده در دوسالانه ونیز 2011 اثر نورما جین، دوره 8، شماره 1، صص 92-113.
گرمارودی، غلامرضا. مرادی، علی. (۱۳۸۹) طراحی ابزار اندازهگیری وضعیت اقتصادی اجتماعی در شهر تهران، نشریه پایش، سال نهم، شماره دوم، صص ۱۳۷- ۱۴۴.
مختاری دهکردی، راضیه و نادعلیان، احمد و مراثی، محسن (1397). ماهیت فضا و زمان در آثار چندرسانهای کتی پاترسون، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره 23، شماره 3، صص 21-30.
مختاری دهکردی، راضیه (1399). شیوه بازنمایی دیداری و شنیداریِ فضا و زمان در آثار چندرسانهای رومن اوپالکا، فصلنامه پیکره، دوره نهم، شماره 20، صص 46-53.
Lucie Smith, Edward (2004). Art Terms (Dictionary of Art Terms), London, Thames& Hudson.
Donsbach, W (2008). The international Encyclopedia of Communication, Singapore: Blackwell.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 591 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 521 |