بررسی تأثیر نقاشی نگارگری ایرانی بر نگارگری معاصر پاکستان (2021-1947م) | ||
فصلنامه نگره | ||
دوره 19، شماره 69، فروردین 1403، صفحه 39-61 اصل مقاله (1.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/negareh.2022.15964.2998 | ||
نویسندگان | ||
زهره پیرزاده1؛ علیاصغر فهیمیفر* 2؛ خشایار قاضی زاده3؛ صفا کاضمیان مقدم4 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشیار و عضو هیئتعلمی دانشگاه تربیت مدرس | ||
3استادیار دانشکده هنر دانشگاه شاهد | ||
4استاد دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
با حضور هنرمندان ایرانی در دربار حاکمان گورکانی مغول در شبه قاره از سال 1549م، شکل جدیدی از هنر نگارگری مغولی، با ترکیب دو سبک هندو ـ فارسی، ایجاد شد که آثار قابل توجهی از آن بر جامانده است. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر نقاشیهای نگارگری ایرانی بر نگارگری پاکستان (2021-1947) میپردازد. هنرمندان پاکستانی پس از استقلال پاکستان و هند در سال 1947م، بنا به دلایل سیاسی در پی ایجاد شکل هنری جدیدی بودند که تأثیرات کمی از هنر هند در آن نمایان باشد. به این ترتیب تلاش هنرمندان پاکستانی برای رسیدن به استقلال هنری، با تاثیر پذیری از هنر مسلمانان هند و ایران در دوران گورکانیان همراه شد و از این طریق زمینه هویت هنری مستقلی برای خود ایجاد نمود. به همین دلیل، با مطالعه آثار نگارگری در پاکستان، میتوان تاثیر هنر نگارگری ایرانی را در دوره های مختلف بر نگارگری پاکستانی به وضوح مشاهده کرد. هدف از این پژوهش نیز شناسایی و درک عمیق و غنای تأثیر نگارگری ایرانی بر نگارگری پاکستان و مطالعه عناصر هنری در نگارگری آن هاست، بنابراین مساله تحقیق بر این امر استوار بوده و تمرکز سؤالات بر این است که: چه عناصری از سبک ایرانی در هنر نگارگری جدید پاکستان وجود دارد؟ شیوه بازنمایی این عناصر در آثار نگارگری پاکستان چگونه است؟ نگارگری های پاکستان ازلحاظ بیان موضوع، متأثر از نگارگری های ایرانی هستند ؟روش تحقیق در این پژوهش, روش توصیفی –تجلیلی و جمع آوری روشی توصیفی ـ تحلیلی با مراجعه به اسناد و منابع کتابخانهای و مصاحبه میدانی با هنرمندان نگارگر معاصر پاکستانی و در کنار بازنمایی منتخبی از آثار نگارگری پاکستانی؛ تأثیر شگرف سبک ایرانی بر آثار پاکستانی به خصوص هنر جدید نگارگری پاکستان امروزی نمایان شد؛ نتایج حاکی از آن است که تاثیر نگارگری ایرانی بیشتر در جنبه های صوری و بیان بصری آشکار است ولی در جنبه های بیان موضوع اختلافات قابل توجهی وجود دارد، همچنین قابل ذکر است که اگرچه با گذشت زمان این تأثیر با کاستی و تغییرات مختلفی همراه بوده اما به طور کامل از بین نرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
نگارگری ایرانی؛ نگارگری پاکستان؛ گورکانیان هند | ||
مراجع | ||
ولایتی، ر.(1390). بررسی روابط فرهنگی، هنری و تاریخی ایران و هند در دوره هخامنشی.
جمالی، L. E. Y. L. I. (1392). رنگ آمیزی واژه ها: بازتولید ادبیات فارسی از طریق هنر مینیاتور ایرانی. در ادبیات و هنرهای متقابل؛ مقالات انتقادی (ص 29-52). La Rioja: Universidad de La Rioja.
کشیان، ف. ت. (1395). احیای هویت: بررسی هویت در آثار هنری ایران در دوره 1958-1966 در ارتباط با یک هنر زیبای معاصر. دانشگاه لنکستر (بریتانیا).
Abbasi, S.M., (2013). A Comparison Study between Rajput & Mughal Indian Miniature Paintings.
Alavi, A., 2019. A Note Persian Miniature Painting: Materials and Techniques.The British Institute of Persian Studies.https://www.bips.ac.uk/case-study/a-note-persian-miniature-painting-materials-and-techniques/
Beach, M.C., 1974. Indian Paintings from the Punjab Hills (A Survey and History of Pahari Miniature Paintings).
Barkeshli, M. (2008). Historical and scientific analysis of Iranian illuminated manuscripts and miniature paintings. In Contributions to the Symposium on the Care and Conservation of Middle Eastern manuscripts, R. Sloggett (Ed), Centre for Cultural Materials Conservation: The University of Melbourne (pp. 74-88).
Dimand, M.S., 1953.Mughal painting under Akbar the great. The Metropolitan Museum of Art Bulletin, 12(2), pp.46-51.
From Persian painting to Mughal miniatures
NIKI GAMM 2013Manjula, A., 1999. A Critical Study of Mughal Paintings During Akbar's Reign (Doctoral dissertation, Aligarh Muslim University).
See, P., 2021. Exhibition Review: Khadim Ali: Invisible Border, Institute of Modern Art
An artistic journey that transcends cultural and chronological boundaries.
Rödiger, E., 1856. The Journal of the Royal Asian Society of Great Britain and Ireland. Vol.XV, Vol.XVI, Part I.S
Soudavar, A. (1999). Between the Safavids and the Mughals: Art and Artists in Transition. Iran, 37(1), 49-66
Tubach, S., 2018. The Astounding Miniature Paintings of India’s Mughal Empire.
Zahra. F., 2018. Visual artist, trained in Indian, Mughal and Persian miniature painting. Indo- Persian Miniature Painting.Ziauddin, M., 2005. ROLE OF PERSIANS AT THE MUGHAL COURT: A HITORICAL STUDY DURIN 1526 AD TO 1707 AD (Doctoral dissertation, UNIVERSITY OF BALOCHEISTAN QUETTA, PAKISAN). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,050 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 778 |