مبانی و راهبردهای لیبرالیسم در آموزش جنسی در مقایسه با دیدگاه اسلامی: یک تحلیل انتقادی | ||
دوفصلنامه مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، اسفند 1400، صفحه 57-84 اصل مقاله (380.64 K) | ||
نوع مقاله: تخصصی | ||
نویسندگان | ||
مسعود نور علیزاده میانجی* 1؛ عبدالله رحیمی2 | ||
1استادیار گروه روان شناسی،دانشگاه شاهد،تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد، روانشناسی مثبتنگر، مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، قم، ایران | ||
چکیده | ||
سلامت جنسی بهعنوان یکی از مهمترین دغدغههای انسانی است که از پیشنیازهای اساسی آن آموزش جنسی است. هر نوع آموزشی نیز دارای راهبردهایی مبتنی بر مبانی خاص است. روش این پژوهش از نوع تحلیل کیفی اَسناد است. تحلیلهای انتقادی نیز با استفاده از روش عقلی و تحلیل ثانویه انجام گرفت. استقلال دادن به انسان و بینیازی او از خداوند، اصالت بخشیدن به آزادیهای فردی و انکار اصول و ارزشهای ذاتی و ثابت اخلاقی، مادیگرایی، اصالت لذت در رفتارها و کنش با محوریت لذتجویی، ازجمله مهمترین مبانی لیبرالیسم در آموزش جنسی است. این در حالیست که از دیدگاه اسلامی باید بر اساس توحیدمحوری و اخلاقمداری پایهریزی شود و او را در مسیر رشد و بالندگی قرار دهد. انسان در لذتجویی دارای چارچوب با ارزشگذاری اخلاقی ثابت است. نظام تربیت جنسی در رویکرد اسلامی بر اساس پایههایی استوار است که سه مبنای 1) خدامحوری، 2) فطرتبنیان و 3) کرامت نفس از بیشترین اهمیت برخوردارند. آموزشهای مهارمحور و آموزش جامع جنسی بهعنوان راهبردهای آموزشی جنسی در غرب، بیشتر جنبه بهداشتی و کنترل بیماریهای جنسی دارند تا حذف روابط جنسی خارج از چارچوب ازدواج. مصونسازی مبتنی بر تهذیب، پرورش، و توانمندسازی، راهبرد اساسی اسلامی در تربیت جنسی است که میتواند در عین رشد سالم و متعادل جنسینگی، به خودکارآمدی و مدیریت رفتار جنسی و هدایت آن در مسیر طبیعی پاسخ جنسی کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش جنسی؛ لیبرالیسم جنسی؛ مبانی اسلامی؛ مصونسازی؛ اخلاق جنسی | ||
مراجع | ||
https://sccr.ir/Files/
http://book.karnil.com/wp-content/uploads/2017/06/409-sanade-2030.karnil.com_.pdf
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,468 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 637 |