بررسی نقش و جایگاه دانش اجتماعی مسلمین در کنترل آسیبهای اجتماعی (با تأکید بر رویکرد خطابی) | ||
دوفصلنامه مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، اسفند 1400، صفحه 39-56 اصل مقاله (276.59 K) | ||
نوع مقاله: تخصصی | ||
نویسنده | ||
حمید فاضل قانع* | ||
دکتری دانش اجتماعی مسلمین، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، قم،ایران | ||
چکیده | ||
دانش اجتماعی مسلمین که از زوایای گوناگون به ژرفانگری در مسائل اجتماعی پرداخته است، با کنترل شایستهی آسیبهای اجتماعی در سدههای میانی، نقش مهمی در فراز تمدنیِ جامعهی مسلمان داشته است. از میان رویکردهای گوناگون دانش اجتماعی مسلمین، رویکرد خطابی بیشترین اثرگذاری را بر اندیشه و رفتار مردمان داشته و عمومیترین وجه از دانش اجتماعی مسلمین بوده است. متون رویکرد خطابی به دلیل توجه ویژه به آداب و رسوم و بسیاری از روابط میانفردی و اجتماعی، ترکیبی متوازن و متناسب با شرایط و اقتضائات زمانهی خویش ارائه کرده و به افراد، نگرشی سازنده در برابر موقعیتهای زندگی میبخشیدند. کامیابی دانش اجتماعی مسلمین در بروز رفتارهای بهنجار از سوی شهروندان، این پرسش را ایجاد میکند که آیا بازخوانی و روزآمد کردن الگوهای اثرگذار رویکرد خطابی بر جامعه و فرهنگ، در این روزگار نیز میتواند جامعهی مسلمان را در کنترل آسیبهای اجتماعی یاری کند؟ این پژوهش با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفیِ جهتدار، دیدگاهها و نظریههای اندیشمندان مسلمان را در رویکرد خطابی، بازآفرینی کرده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که آثار اندیشمندان مسلمان در رویکرد خطابی با تکیه بر ویژگیهایی مانند اخلاقگرایی، آگاهیبخشی، بهرهگیری از روش اقناعی و همچنین گستردگی و گوناگونی مخاطب، چهار محور اصلی را در کنترل بهینه آسیبهای اجتماعی مورد توجه قرار دادهاند: واقعنگری در رویارویی با آسیبهای اجتماعی؛ ترسیم چشمانداز قابل دستیابی از جامعهی مطلوب؛ بهبود جامعهپذیری و نهادینهسازی شبکهی اجتماعی؛ برجستهسازی بنمایههای اصیل فرهنگی در سبک زندگی. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیبهای اجتماعی؛ دانش اجتماعی مسلمین؛ رویکرد خطابی؛ سبک زندگی؛ اندرزنامهها | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 585 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 482 |