طبقهبندی رنگها در بازیهای دیجیتالی، و آسیبشناسی آنها از منظر اسلام | ||
دوفصلنامه مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی | ||
دوره 1، شماره 1، شهریور 1398، صفحه 207-234 اصل مقاله (552.29 K) | ||
نوع مقاله: تخصصی | ||
نویسندگان | ||
حبیب داستانی بِنیسی* 1؛ حسن غفاری فر2 | ||
1دانش آموخته سطح چهار و مدرس فقه سطوح عالی حوزه علمیه، قم،ایران | ||
2دانش آموخته سطح چهار اندیشه اجتماعی معاصر مسلمین، مؤسسه امام رضا(ع)، قم، ایران | ||
چکیده | ||
جذّابیّتهای متعدّد بازیهای دیجیتالی (اعمّ از: بازیهای رایانهای، اندرویدی، و...) و دسترسی آسان به آنها، موجب توجّه روزافزون اقشار مختلف جامعه به این رسانۀ جدید شده است، به گونهای که امروزه بخش عمدهای از شبانهروز بسیاری از کودکان، نوجوانان و جوانان به استفاده از بازیهای دیجیتالی اختصاص مییابد. تمایل فراوان مردم جهان و ایران به این مقولۀ نو رسانهای، سبب توجّه و سرمایهگذاری فراوان صاحبان اندیشه و سرمایه در این صنعت گردیده است تا بتوانند ضمن درآمدزایی سرشار از آن، به ترویج و نهادینهسازی تفکّرات خود بپردازند و در حقیقت، بازی دیجیتالی، یکی از بهترین و پُربازدهترین راهکنشهای قابل انتخاب با بالاترین سطح تأثیرگذاری در مخاطبین است. بهرهگیری از تکنیکهای مختلف فنّی و پیچیده (فارغ از سطوح: راهبرد، راهکنش، و اهداف موضوعی) در راستای مقاصد توسعهدهندگان بازیهای دیجیتالی و افراد پشتپردۀ تولید، از مهمترین دلایل تأثیرگذاری بازیها بر روی بازیبازان میباشد، که به شدّت مورد غفلت پژوهشگران قرار گرفته است، و هیچگونه آسیبشناسی تخصّصی در این زمینه صورت نپذیرفته است. «رنگ» به عنوان یکی از پرکاربردترین تکنیکهای مورد استفاده در بازیهای دیجیتالی، دارای ابعاد فنّی و محتوایی فراوانی است که در این مقاله تلاش میشود ضمن ارائۀ این پژوهش بینارشتهای برای نخستینبار، به بررسی روشهای استفاده از رنگ در بازیها و تبیین روشهای تأثیرگذاری آن و آسیبشناسی این موضوع از منظر اسلام و روانشناسی بپردازد. در این مقاله، از روشهای توصیفی تحلیلی تبیینی و کیفی مانند تحلیل محتوا و نشانهشناسی، و در مباحث دینی از روشمطالعات کتابخانهای و نرمافزاری استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیهای دیجیتالی؛ رنگ؛ القای محتوا؛ آسیب اجتماعی؛ آموزههای اسلام | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 336 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 273 |