بررسی و نقد اندیشه تمدنی سید قطب | ||
فصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی | ||
مقاله 8، دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 9، فروردین 1401، صفحه 220-236 اصل مقاله (815.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/nic.2022.14752.1109 | ||
نویسندگان | ||
حسن زرنوشه فراهانی* 1؛ حامد مصطفوی فرد2 | ||
1استادیار الهیات و معارف اسلامی، دانشکدهی علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، جمهوری اسلامی ایران | ||
2استادیار علوم قرآن و حدیث، دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان، کرمان، جمهوری اسلامی ایران. | ||
چکیده | ||
ایدهی سید قطب (1906-1966) برای ایجاد جامعه یا تمدن اسلامی با چالشهایی همراه است که چیستی آنها، مسئلهی این پژوهش را شکل میدهد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، مطالعهی اسنادی است و اطلاعات با روش «توصیف و تحلیل» موردبررسی و نقد قرارگرفتهاند. بر اساس یافتههای این پژوهش، اندیشهی تمدنی سید قطب مبتنی بر دو رکن: 1)تقسیم جوامع به اسلامی و جاهلی و انکار وجود جامعهی اسلامی بالفعل 2) توسعهی مفهوم توحید به توحید در حاکمیت و تطبیق شریعت است. بر این اساس، او معتقد است تعالی معنوی برای ایجاد جامعهی اسلامی کفایت میکند و ضرورتی برای پیشرفتهای مادی وجود ندارد. اما این دیدگاه با چالشهای جدی مواجه است. ازجمله: اولاً: جاهلی و غیرمتمدن نامیدن تمام جوامع موجود، خلاف انصاف و حقایق تاریخی است و موجب برخورد و درگیری جوامع با یکدیگر میشود. ثانیاً: مشروط نمودن توحید به تطبیق شریعت، خلاف آموزههای پیامبر(ص) و امری بیسابقه در سنت اسلامی است که سرانجام آن نیز چیزی جز تکفیر و جنگ با تمام مسلمانان و غیرمسلمانان نخواهد بود. ثالثاً: انکار ضرورت پیشرفتهای مادی برای جامعهی اسلامی نیز ناشی از تفکر دوگانهی او نسبت به تمدن غرب است که از یک سو، به تمدن غرب میتازد و از سوی دیگر اخذ بیضابطه علوم تجربی غربی را مجاز میداند. | ||
کلیدواژهها | ||
سید قطب؛ جامعه اسلامی؛ جاهلیت؛ حاکمیت؛ تکفیر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 940 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 543 |