تبیین الگوی خانواده در باروری با رویکرد فراتحلیلی و استناد برآموزههای قرآنی | ||
دوفصلنامه مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 1، شهریور 1398، صفحه 81-108 اصل مقاله (554.02 K) | ||
نوع مقاله: تخصصی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه فرهادیان* 1؛ نرگس افشار2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه راغب، اصفهان. ایران | ||
2فارغالتحصیل سطح دو حوزه علمیه. اصفهان و کارشناسی مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان،ایران | ||
چکیده | ||
براساس دادههای منتشر شده از سوی سازمانهای مختلف جمعیتشناختی، نرخ باروری در بسیاری از کشورهای جهان و از جمله در ایران در حال کاهش است. این امر میتواند ناشی از دلایل متعددی باشد. با وجود این، دگرگونیهای فرهنگی طی چند دهه اخیر، در میان سایر تغییرات، بیشتر از همه خودنمایی میکنند. رشد فردگرایی و تفکرات اومانیستی، تغییرات باورها و نگرشها، رشد سکولاریسم، دگرگونی در ارزشهای خانوادگی و تحول خواهی در زمره مهمترین تحولات مرتبط با باروری است. هدف از این پژوهش، مطالعه عوامل مؤثر در باروری در حوزههای فردی، خانوادگی و اجتماعی و تبیین الگویی برای خانواده در زمینه باروری با استناد بر شواهد معتبر و با تکیه بر آموزه های دینی است. برایناساس، روش تحقیق در این مطالعه، از نوع کیفی و به صورت فراتحلیلی است. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه کاملاً معناداری میان متغیرهای فردگرایی، مدرنیزاسیون، دینداری، سکولاریسم و ارزشهای خانوادگی در خانواده ها و باروری وجود دارد؛ بهاین معنا که هر چه میزان التزام به باورهای دینی خانواده بیشتر، سطوح سکولاریسم و فردگرایی کمتر و هر چه میزان توجه به ارزشهای خانوادگی بیشتر باشد، نرخ باروری در آن خانوادهها بیشتر است. در این میان مدرنیزه شدن و تبعات متأثر از آن بر خانواده و بهویژه زنان سهم زیادی در تغییر نگرشها داشته است. بنابراین مهمترین اصل، تغییر در نگرش، باور و ارزش و کنش در سه سطح فرد، خانواده و جامعه است. نگرش ها در طول زمان و یک فرایند تحولی شکل میگیرند و سپس به به باورها و ارزشها و نهایتاً به کنش تبدیل میشوند و زمانی که شکل گرفتند تغییر آنها به سادگی امکان پذیر نمی باشد ازاینرو باید در این زمینه اقدامات مؤثری شکل بگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی باروری؛ استنادات قرآنی؛ فراتحلیل؛ نگرش؛ کنش؛ ارزش. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 397 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 399 |