نقش تربیت هنری دانشآموزان در کاهش آسیبهای فضای مجازی | ||
دوفصلنامه مطالعات اسلامی آسیب های اجتماعی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، شهریور 1398، صفحه 59-80 اصل مقاله (335.86 K) | ||
نوع مقاله: تخصصی | ||
نویسنده | ||
محمودرضا حقیقت* | ||
دانش آموخته ارشد پژوهش هنر،دانشگاه شاهد،تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
با تغییر یکباره نظام آموزش کشور از حضوری به مجازی، بروز آسیبهای حضور دانشآموزان در فضای مجازی دور از ذهن نبود که البته اگر آموزشوپرورش طبق سند تحول بنیادین حرکت میکرد دیگر با شرایط کرونایی یکباره به فضای مجازی پرتاب نمیشد، چراکه طبق این سند موظف به برنامهریزی برای آموزش مجازی بوده است. با گسترش حضور دانشآموزان در فضای مجازی، ترس از تخریب مبانی اخلاقی ـ اجتماعی و نداشتن امنیت روانی ـ فرهنگی ناشی از اطلاعات آلوده و مخرب در فضای مجازی بیش از پیش احساس شده است، تربیت هنری فرایندی است که شکوفایی و رشد مهارتهای فکری و شناختی و تولید ایدههای نوین در دانشآموزان را به همراه دارد. همچنین، یکی از مهمترین کارکردهای نظام آموزش اخلاقی پیشرو به شمار میآید و به شکلگیری هویت فرهنگی، رفتارسازی در جامعه و هدایت دانشآموزان بهسوی هنجارها میانجامد. بدین ترتیب، تربیت هنری به دانشآموزان در رسیدن به شناخت و خودآگاهی کمک میکند؛ ضمناً، نقش مهمی در ارتقای خلاقیت آنها خواهد داشت که در حوزههای مختلف زندگی نیز کاربرد دارد. تربیت هنری میتواند عاملی برای رشد و پرورش دانشآموزان باشد که عدم کجروی و انحراف در فضای مجازی را برای آنان درپی خواهد داشت. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تربیت هنری است که میتواند دانشآموزان را در استفاده درست از فضای مجازی یاری کند. نتایج حاصل از پژوهش، شناخت مهمترین آسیبهای فضای مجازی و نقش تربیت هنری در کاهش آن بین دانشآموزان است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی و جمعآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای و بررسی اسنادی بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژه: هنر؛ تربیت هنری؛ دانشآموزان؛ فضای مجازی؛ آسیبهای فضای مجازی. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 866 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 523 |