تبیین ابعاد و معیارهای آرمان شهر رضوی با تأکید بر عدالت در شهر و شهرسازی | ||
فصلنامه مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی | ||
مقاله 8، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 7، فروردین 1400، صفحه 231-258 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/nic.2021.14031.1081 | ||
نویسنده | ||
اصغر مولائی* | ||
استادیار شهرسازی – دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز. | ||
چکیده | ||
تبیین آرمان شهر بر مبنای آموزههای اسلامی، یکی از ضرورتهای نیل به سعادت جامعه اسلامی است. جامعه مسلمانان در عصر حاضر با مسائل عدیده اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی به ویژه در عرصه معماری و شهرسازی مواجه است که بازشناسی وضع موجود و ارائه الگویی اسلامی را ضروری مینماید. نبود معنویت و آرامش پایدار، دنیاطلبی و ثروتاندوزی، منفعتگرایی، افراط در مصرفگرایی، آشفتگی در فضاهای شهری، ساخت و سازهای نابسامان، روند فزاینده تخریب محیطزیست از جمله تهدیدهای مهم جامعه معاصر ایرانی محسوب میشوند. آرمان شهر رضوی که برمبنای آموزههای امام هشتم شیعیان تبیین میشود؛ راهکارهای حقیقتگرایی در تمامی ابعاد زندگی بشری را پیشروی انسان میگذارد؛ که سعادت وی را به دنبال دارد. از این رو سوال اصلی پژوهش عبارت است از اینکه اصول و راهبردهای نیل به آرمان شهر رضوی کدامند؟ این پژوهش با هدف ارائه الگویی جامع برای مطالعه شهرها از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب با محوریت آموزههای رضوی، با روش تحقیق تحلیلی، اسنادی و میانرشتهای و شیوههای مطالعه کتابخانهای و تحلیل محتوای متون انجام شده است. نتایج مطالعه بیانگر آن است که ارکان آرمان شهر رضوی شامل کرامت انسانی، تواضع، حسن خلق، همیاری، مهربانی و محبت، تکریم محیطزیست،اعتدال و میانه روی و احترام به طبیعت و خلقت زیست محیطی است که در حل مسائل شهرهای معاصر راهگشا هستند.. به طوری که برنامهریزی و طراحی قوانین، مقررات و قواعد موجود در حوزههای آموزشی و اجرایی بازشناسی و تصحیح گردد. سپس برای نهادینه نمودن آنها در تمامی ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی و کالبدی، در کنار برنامههای بلندمدت و میان مدت، اقدامات تشویقی، توصیهای و سلبی اتخاذ گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
آرمان شهر رضوی؛ اخلاق رضوی؛ عدالت؛ کرامت انسانی؛ مدیریت شهری | ||
مراجع | ||
قمی، حاج شیخ عباس، (1376)، منهتیالامال، قم: موسسه انتشارات هجرت.
ابنشهر اشوب، (1392)، مناقب آلابیطالب، جلد 4، موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (ع)، قابل دسترسی در پایگاه اینترنتی http://lib.ahlolbait.com
علامه مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی بن مقصودعلی، (1404ق )، بحارالانوار، بیروت، انتشارات الوفاء جلد 49.
شیخ مفید (عکبری بغدادی)، محمد بن محمد بن نعمان، (1413ق)، ارشاد، ترجمه سید هاشم رسولی محلاتی.
صنیعالدوله، محمدحسنخان، (1362)، مطلعالشمس، انتشارات (یساولی) فرهنگسرا، جلد2.
شیخ صدوق، (1378)، عیون اخبارالرضا، تصحیح استاد علی اکبر غفاری و ترجمه حمید رضا مستفید، انتشارات جهان.
طبرسی، (1392ق)، اعلامالوری، بیروت، دارالمعرفه، تصحیح علی اکبر غفاری جلد 1.
اباذری، یوسف و کاظمی، عباس، (1384)، رویکردهای نظری خرید، نامه علوم اجتماعی، (شماره 25): صص 167-195.
ساجدی، اکبر. نعمتی، علی، (1391)، تبلیغات بازرگانی در بستر اخلاق حرفهای، فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهشنامه اخلاق، سال پنجم، (شماره 15): صص 57-76.
کاظمی، عباس و اباذری، یوسف (1383)، زندگی روزمره و مراکز خرید در شهر تهران، فصلنامه علمی و پژوهشی نامه انسانشناسی، سال سوم. (شماره6): صص 97-116.
موسوی، یعقوب. احمدی، طیبه (1391)، تاثیر تبلیغات تجاری شهری بر مصرفگرایی زنان شهر تهران، فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی، دوره اول، (شماره 4): صص 99-123.
مطلبی، مسعود و نادری، محمدمهدی، (1388)، بررسی تطبیقی مفهوم آرمان شهر در اندیشه سیاسی اسلام، ایران و غرب، فصلنامه مطالعات سیاسی، سال دوم، (شماره 6): صص 146-125.
حکیمی، امیر مهدی، (1394)، زیستن زیر سایه خورشید، مشهد: انتشارات بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع).
فارابی، ابونصر، (1361)، سیاست مَدَنیه، مترجم: سید جعفر سجّادی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی .تهران: سازمان چاپ و انتشارات، چاپ اول. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 465 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 443 |