مقایسه اثربخشی مداخلات گروهی بین فردی روانپویشی و هیجانمحور بر اختلال اضطراب فراگیر نوجوانان دختر | ||
روانشناسی بالینی و شخصیت | ||
مقاله 7، دوره 17، شماره 1 - شماره پیاپی 32، فروردین 1398، صفحه 61-70 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/cpap.2020.2884 | ||
نویسندگان | ||
زینب ارجایی1؛ رضا کرمینیا* 2؛ محسن احمدی طهور سلطانی2 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
2دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف پژوهش بررسی و مقایسۀ اثربخشی دو مداخلۀ گروهی بین فردی روانپویشی و هیجانمحور بر اختلال اضطراب فراگیر نوجوانان دختر بود. روش: روش پژوهش از نوع آزمایشی با گروه گواه و طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری شامل تمامی نوجوانان دختر 15 تا 17 سال دارای اختلال اضطراب فراگیر مدارس شهر شیراز در سال تحصیلی 96-1395 بود. از این میان، تعداد 45 نوجوان با روش نمونهگیری خوشه ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گروه گواه و در هر گروه 15 نفر گمارده شدند. ابزار پژوهش، مقیاس اختلال اضطراب فراگیر-7 بود که در سه مرحله و برای هر سه گروه اجرا شد. درمان بین فردی روانپویشی طی16 جلسۀ 90 دقیقهای، و درمان هیجانمحور طی 8 جلسۀ 90 دقیقهای، یک بار در هفته، بر روی گروههای آزمایشی اجرا شدند. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که دو مداخلۀ گروهی بین فردی روانپویشی و هیجانمحور در کاهش اختلال اضطراب فراگیر تأثیر معنیداری داشتند، اما میان اثربخشی آنها تفاوت معنیداری وجود نداشت. این نتایج در پیگیری سه ماهه نیز پایدار بودند و تنها اثر درمان هیجانمحور بر کاهش اختلال اضطراب فراگیر، پایدار باقی نمانده بود. بحث و نتیجهگیری: درمان بین فردی روانپویشی گروهی و درمان هیجانمحور گروهی میتوانند به عنوان روشهای مداخلهای مؤثر برای اختلال اضطراب فراگیر در نوجوانان دختر به کار روند. | ||
کلیدواژهها | ||
روان درمانی بین فردی روانپویشی گروهی؛ درمان هیجانمحور گروهی؛ اختلال اضطراب فراگیر؛ نوجوانان دختر | ||
مراجع | ||
1-Clements-Nolle K, & Rivera CM. (2013). The Epidemiology of Adolescent Health. Handbook of Adolescent Health Psychology. New York, NY: Springer press. pp. 77-97. 2-American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual disorder. 5th edition. American Psychiatric Publishing, Arlington, Virginia, USA. Interview (CIDI). Int J Methods Psychiatr Res. Vol 13: pp. 93–12. 3- Burstein, M., Beesdo-Baum, K. & Merikangas, K. R. (2013). Threshold and subthreshold generalized anxiety disorder among US adolescents: prevalence, sociodemographic, and clinical characteristics. Psychological Medicine. Vol 44: pp. 2351-2362. 4- Merikangas, K. R., He, J. P., Burstein, M., Swanson, S. A., Avenevoli, S., Cui, L., et al. (2010). Lifetime Prevalence of Mental Disorders in U.S. Adolescents: Results from the National Comorbidity Survey Replication–Adolescent Supplement (NCS-A). Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. Vol 49: pp. 980 –989. 5-Angst, J., Gamma, A., Baldwin, D.S., Ajdacic-Gross V., Rossler W. (2009). The generalized anxiety spectrum: prevalence, onset, course and outcome. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience: Vol 259: pp. 37–45. 6- Kessler, R. C., Avenevoli, S., Costello, J., Green, J. G., Gruber, M. J., McLaughlin, K. A., Petukhova, M., Sampson, N. A., Zaslavsky, A.M., Merikangas, K. R. (2012) Severity of 12-month DSM-IV disorders in the National Comorbidity Survey Replication Adolescent Supplement. Archives of General Psychiatry. Vol 69: pp. 381–389. 7- Rubio, G., Lopez-Ibor, J. J. (2007). Generalized anxiety disorder: a 40-year follow-up study. Acta Psychiatr Scand. Vol 115: pp. 372–379. 8- Copeland, W. E., Angold, A., & Shanahan, L., Costello, E. J. (2014) longitudinal patterns of anxiety from childhood to adulthood: the Great Smoky Mountains study. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry: Vol 53: pp. 21–33. 9- Hale, W. W., Klimstra, T. A., Branje, S. T., Wijsbroek, S. M., Meeus, W. J. (2013). Is adolescent generalized anxiety disorder a magnet for negative parental interpersonal behaviors? Journal of Depression and Anxity. Vol 30: pp. 849–856. 10- Ejict, F. V., Brange, S. T., Hale, W. W., & Meeus, W. J. (2012). Longitudinal Associations between Perceived Parent-Adolescent Attachment Relationship Quality and Generalized Anxiety Disorder Symptoms in Adolescence. Journal of Obnormal Child Psychology. Vol 40: pp. 871-883. 11- امانی رزیتا. نقش کارکرد خانواده در اضطراب و افسردگی نوجوانان. (1394). روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار سابق). سال 13، شماره 2، صص 77-۸۴. 12-Fisak, B., Mann, A., Heggeli, K. (2013). The association between perceptions of parent worry and generalised anxiety disorder symptoms in a community sample of adolescents. International Journal of Adolescence and Youth. Vol 18: pp. 226-235 13- Davila, J., La Greca, A. M., Starr, L. R., Landoll, R. R. (2010). Anxiety disorders in adolescence. In J. G. Beck (Ed.), Interpersonal processes in the anxiety disorders: Implications for understanding psychopathology and treatment. Washington, DC: American Psychological Association. pp. 67-124 14- Beesdo, K., Pine, D. S., Lieb, R., Wittchen, H. U. (2010) Incidence and risk patterns of anxiety and depressive disorders and categorization of generalized anxiety disorder. Arch Gen Psychiatry. Vol 67: pp. 47–57. 15- Tasca, G. A., Mikail, S., & Hewitt, P. (2005). Group psychodynamic interpersonal psychotherapy: A manual for time limited treatment of binge eating disorder. In M. E. Abelian (Ed.), Focus on psychotherapy research. Hauppauge, NY: Nova. pp. 159–188. 16- Tasca, G. A., Ritchie, K., & Balfour, L. (2011). Practice review: Implications of attachment theory and research for the assessment and treatment of eating disorders. Psychotherapy Research: Vol 48: pp. 249–259. 17- Tasca, G. A., Ritchie, K., Conrad, G., Balfour, L., Gayton, J., Daigle, V., & Bissada, H. (2006). Attachment scales predict outcome in a randomized controlled trial of two group therapies for binge eating disorder: An aptitude by treatment interaction. Psychotherapy Research: Vol 16: pp. 106–121. 18- Gallagher, M.E., Tasca, G. A., Ritchie, K., Balfour, L., Bissada, H. (2014). Attachment Anxiety Moderates the Relationship Between Growth in Group Cohesion and Treatment Outcomes in Group Psychodynamic Interpersonal Psychotherapy for Women With Binge Eating Disorder. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice: Vol 18: pp. 38–52. 19- Hewitt, P. L., Mikail, S. F., Flett, G. L., Tasca, G. A., Flynn, C. A., & Deng, X. et al. (2015). Psychodynamic/interpersonal group psychotherapy for perfectionism: Evaluating the effectiveness of a short-term treatment. Psychotherapy. Vol 52: pp. 205-217 20- Tschuschke, V., Anbeh, T., & Kiencke, P. (2007). Evaluation of long term analytic group psychotherapy. International Journal of Group Psychotherapy. Vol 40: pp. 140-159. 21- Greene, L. R. (2012). Group Therapist as Social Scientist, With Special Reference to the Psychodynamically Oriented Psychotherapist. American Psychologist. Vol 67: pp. 477–489. 22- Robinson, A.l., Maccague, E.A., Whissell, C. (2014). “That chair work thing was great”: a pilot study of group-based emotion-focused therapy for anxiety and depression. Person-Centered & Experiential Psychotherapies: Vol 13: pp. 263-277 23- Greenberg L. (2010). Emotion-focused therapy: A clinical synthesis. The Journal of Lifelong Learning in Psychiatry. Vol 3: pp. 32–42. 24- Turpyn, C. C., Chaplin, T. M., Cook, E. C., Martelli, A. M. (2015): A person-centered approach to adolescent emotion regulation: Associations with psychopathology and parenting. Journal of Experimental Child Psychology. Vol 136: pp. 1–16. 25- سپهریان آذر فیروزه، اسدی مجره سامره. (1394). آزمون مدل ارتباطی محیط هیجانی خانواده با استرس ادراکشده: نقش میانجی دشواریهای تنظیم هیجان. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار سابق). سال 12، شماره 22. صص ۸۹-۱۰۰. 26- Jounson, S. (2009). Attachment theory and emotionally focused therapy for individuals and couples. In: Obegi, J. H., & Berant, E. (Eds). Attachment Theory and research in clinical work with adults. Guilford Press. pp: 410-434 27- Timulak, L., & McElvaney, J. (2016). Emotion-Focused Therapy for Generalized Anxiety Disorder: An Overview of the Model. J Contemp Psychother. Vol 46: pp. 41–52. 28- Greenberg L.S., Warwar S.H., Malcolm W.M. (2008). Differential Effects of Emotion-Focused Therapy and Psychoeducation in Facilitating Forgiveness and Letting Go of Emotional Injuries. Journal of Counseling Psychology. Vol 55: pp. 185–196. 29- نائینیان محمدرضا، باباپور جلیل، گروسی فرشی تقی، شعیری محمدرضا، رستمی رضا. (1391). مقایسه تأثیر آموزش نوروفیدبک و دارو درمانی بر کاهش نشانه های اضطراب و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار سابق). سال 7، شماره 2. صص 1-۱۴. 30- Markin, R. D., & Marmarosh, C. (2010). Application of adult attachment theory to group member transference and the group therapy process. Psychotherapy. Vol 47: pp. 111–121. 31- Fresco, D. M., Mennin, D. S., Heimberg, R. G., Ritter, M. (2013) Emotion Regulation Therapy for Generalized Anxiety Disorder. Cognitive Behavior Practic. Vol 20: pp. 282-300. 32- Knekt, P., Lindfors, O., Sares-Jask, L., Vitala, E., & Harkanen, T. (2013). Randomized trial on the effectiveness of long and short-term psychotherapy on psychiatric symptoms and working ability during a 5-year follow-up. Nordic Journal of Psychiatry. Vol 67: pp. 59-68. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 800 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 640 |