اثربخشی درمان DBT (رفتار درمانی دیالکتیک) بر نیازهای خودتعیینگری (SDN) و معنای تحصیل (MOE) دانشآموزان دختر مبتلا به افسردگی | ||
روانشناسی بالینی و شخصیت | ||
مقاله 8، دوره 16، شماره 2 - شماره پیاپی 31، اسفند 1397، صفحه 87-98 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/cpap.2020.2860 | ||
نویسندگان | ||
مهدی یوسفوند1؛ عزتاله قدمپور* 1؛ فضلاله میردریکوند1؛ حسین حسینی2؛ علیاصغر فرخزادیان3 | ||
1دانشگاه لرستان | ||
2دانشگاه خوارزمی | ||
3دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان | ||
چکیده | ||
مقدمه: افسردگی در دانشآموزان از موضوعات مهم در گستره علم روانشناختی است. دانشآموزان مبتلا به این اختلال دچار مشکلات زیادی از جمله احساس شایستگی پایین و بی میلی نسبت به ادامه تحصیل میشوند. از روشهای مختلفی برای درمان اختلال مربوطه استفاده شده است، که درمان دی. بی. تی. از جمله مهمترین و اثربخشترین روشهای درمان این اختلال روانشناختی میباشد. بنابراین هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی درمان دی. بی. تی. (رفتاردرمانی دیالکتیک) در تغییر سطح نیازهای خودتعیینگری و معنای تحصیل دانشآموزان دختر افسرده شهر الشتر بود. روش: این پژوهش به صـورت شـبه تجربـی بـود کـه در آن از طـرح پیشآزمون - پسآزمون بـا گـروه کنتـرل اسـتفاده شـد. نمونـه پـژوهش 40 آزمـودنی بـود کـه از میـان دانشآموزان دختـر دبیرسـتانی دارای افسردگی شـهر الشتر انتخـاب و بـه صـورت تصـادفی در گـروههـای آزمـایش(رفتـاردرمـانی دیـالکتیکی) و گواه گمارده شـدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 2 ساعته تحت رفتاردرمانی دیالکتیک قرار گرفتند. در طی این مدت گروه کنترل هیچ نوع مداخلهای دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس نیازهای خودتعیینگری سوریبو و همکاران (2009) و پرسشنامه معنای تحصیل هندرسون – کینگ و اسمیت (2006) در مراحل پیشآزمون و پسآزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه استفاده شد. دادههای پژوهش با روش تحلیل کواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. تحلیل دادهها به کمک نرمافزار «اس. پی. اس. اس.» 21) انجام گرفت. نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس و معناداری بالینی تفاوت معنیداری بین دو گروه نشان داد. بحث و نتیجهگیری: یافتهها حاکی از آن بود که رفتاردرمانی دیالکتیک در افزایش سطح نیازهای خودتعیینگری و معنای تحصیل، اثربخش است. بنابراین چنانچه بتوان دانشآموزان مبتلا به افسردگی را شناسایی کرد و به آنها در کاهش این اختلال به روش درمانی «دی. بی. تی.» کمک کرد، میتوان سطح نیازهای خودتعیینگری و معنای تحصیل را در آنها به میزان قابل ملاحظهای افزایش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتاردرمانی دیالکتیک؛ معنای تحصیل؛ نیازهای خودتعیینگری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 602 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 679 |