رابطه علّی بین ذهن آگاهی با تنیدگی ادراکشده در دانشجویان: نقش میانجیگری خودکارآمدی و هوش هیجانی | ||
روانشناسی بالینی و شخصیت | ||
مقاله 7، دوره 16، شماره 2 - شماره پیاپی 31، اسفند 1397، صفحه 75-86 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/cpap.2020.2859 | ||
نویسندگان | ||
مهرنوش حیدری* 1؛ ذکراله مروتی2؛ رقیه خانبابایی1 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان | ||
2دانشگاه زنجان | ||
چکیده | ||
مقدمه: ذهن آگاهی، هشیاری غیر قضاوتی، غیر قابل توصیف و مبتنی بر زمان حال نسبت به تجربه ایست که در یک لحظه خاص در محدودهی توجه یک فرد قرار دارد و در کاهش تنیدگی و افزایش کیفیت زندگی افراد نتایج مثبتی داشته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه علّی بین ذهن آگاهی با تنیدگی ادراک شده در دانشجویان: نقش میانجی گری خودکارآمدی و هوش هیجانی در بین دانشجویان کارشناسی (دختر و پسر) دانشگاه آزاد زنجان بود. روش: در این مطالعه علّی - همبستگی، جامعه آماری کل دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد زنجان بودند که نمونه پژوهش شامل 200 دانشجو (99 دختر و 101 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش، ابزارهای ذهن آگاهی براون و رایان، تنیدگی ادراک شده کوهن، پرسشنامه خودکارآمدی شرر و هوش هیجانی شات و همکاران استفاده شدند.ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر نرمافزار (ایموس- 20) انجام گرفت. نتایج: بر اساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی روابط علّی بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بود. بحث و نتیجهگیری: به طور کلی، در مدل پیشنهادی پژوهش، نتایج نشان دادند که ذهن آگاهی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم از طریق خودکارآمدی و هوش هیجانی با تنیدگی ادراک شده رابطه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهن آگاهی؛ تنیدگی ادراک شده؛ خودکارآمدی؛ هوش هیجانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 756 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 809 |