اثربخشی آموزش خود - دلسوزی بر نگرشهای ناکارآمد و تحریفهای شناختی در زنان مطلقه بیبضاعت | ||
روانشناسی بالینی و شخصیت | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 2 - شماره پیاپی 31، اسفند 1397، صفحه 65-74 اصل مقاله (925.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/cpap.2020.2858 | ||
نویسندگان | ||
معصومه شفیعی1؛ مسعود صادقی1؛ گلاویژ محمدی* 2 | ||
1دانشگاه لرستان | ||
2دانشگاه علوم پزشکی ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: طلاق از آسیبزاترین فقدانها میباشد و بهعنوان یک عامل خطر، منجر به اختلالات روانی و صدمات روحی در خانواده و همچنین عامل به خطر انداختن سلامت روانی جامعه میشود. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش خود - دلسوزی بر نگرشهای ناکارآمد و تحریفهای شناختی زنان مطلقه بیبضاعت بود. روش: این پژوهش یک مطالعه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه شامل تمام زنانی بود که در نیمۀ دوم سال 1395 به دلیل مواجهشدن با رویداد آسیبزای طلاق و نداشتن توان مالی برای اداره زندگی خود، تحت حمایت کمیته امداد شهرستان گیلان غرب بودند (62=N). تعداد 40 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه 20 نفری بهتصادف جایگزین شدند. برای گروه آزمایش، آموزش متمرکز بر دلسوزی به مدت 8 جلسه و هر جلسه یک ساعت و برای گروه کنترل، هیچگونه آموزشی ارائه نگردید. برای هر دو گروه قبل از اعمال مداخله پیشآزمون و بعد از اعمال مداخله پسآزمون اجرا شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای اطلاعات جمعیتشناختی، نگرشهای ناکارآمد و تحریفات شناختی استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که بعد از تعدیل نمرات پیشآزمون، میزان میانگین نمرات نگرشهای ناکارآمد و تحریفات شناختی در گروه آموزش متمرکز بر دلسوزی بهطور معنیداری پایینتر از گروه کنترل است (0.001>p) و میزان میانگین گروه آموزش متمرکز بر دلسوزی در طرد بین فردی، توقع غیرواقعبینانه از روابط، سوءبرداشت بین فردی از زیرمؤلفههای تحریفات شناختی بهطور معنیداری پایینتر از گروه کنترل بود (0.01>p). بحث و نتیجهگیری: آموزش خود - دلسوزی در بهبود نگرشهای ناکارآمد و تحریفات شناختی در زنان مطلقه بیبضاعت مؤثراست. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش خود - دلسوزی؛ نگرشهای ناکارآمد؛ تحریف شناختی؛ زنان مطلقه بیبضاعت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 710 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 729 |