مقایسه سبکهای هویت و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد و غیرشاهد | ||
روانشناسی بالینی و شخصیت | ||
مقاله 5، دوره 16، شماره 2 - شماره پیاپی 31، اسفند 1397، صفحه 53-64 اصل مقاله (828.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/cpap.2020.2857 | ||
نویسنده | ||
منیژه رضاپور* | ||
دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، مقایسه سبکهای هویت و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد و غیرشاهد است. روش: روش پژوهش علی - مقایسهای و از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان شاهد دانشگاه رازی کرمانشاه است که در سال تحصیلی 92-1391 مشغول به تحصیل بودند. برای برآورد حجم نمونه دانشجویان شاهد، از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد و برای انتخاب دانشجویان غیرشاهد، از روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای و همتاسازی با دانشجویان شاهد استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه سبکهای هویت برزونسکی و میانگین نمرات واحدهای انتخابی دانشجویان به عنوان ملاک پیشرفت تحصیلی بود. دادههای پژوهش با آزمون تحلیل واریانس چند متغیری، آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون وارسی گردید. نتایج: نتایج بدست آمده نشان داد بین سبکهای هویت دانشجویان شاهد و غیرشاهد تفاوت معنیداری وجود دارد، بین میانگین پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد و غیرشاهد نیز تفاوت معنیداری وجود دارد، بین سبک هویت جهتگیری اطلاعاتی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد رابطه معنیداری مشاهده شد، اما بین سبک هویت هنجاری و سبک سردرگم / اجتنابی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد رابطه معنیداری مشاهده نشد. همچنین رابطه معنیداری بین سه سبک هویت و میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان غیرشاهد مشاهده نشد. بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که سبک هویت جهتگیری اطلاعاتی دانشجویان شاهد بیشتر از دانجویان غیرشاهد است. همچنین پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد پایینتر از دانشجویان غیرشاهد است. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای هویت؛ پیشرفت تحصیلی؛ دانشجویان شاهد؛ دانشجویان غیرشاهد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 517 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 684 |