تأثیر آموزش «شیوههای صحیح مدیریت رفتار» بر میزان افسردگی و اضطراب مادران کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی- کمبود توجه | ||
روانشناسی بالینی و شخصیت | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 18، شهریور 1391، صفحه 45-56 اصل مقاله (278.16 K) | ||
نویسندگان | ||
ولی اله موسوی* 1؛ مریم کوشا2؛ مهناز خسرو جاوید1؛ ماندانا عبدالکریمی | ||
1دانشگاه گیلان | ||
2دانشگاه علوم پزشکی گیلان | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرآموزش�شیوه های صحیح مدیریت رفتار بر میزان افسردگی و اضطراب مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی _ کمبود توجه است. مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی است. برای انجام این مطالعه تعداد 20 نفر از مادران مراجعه کننده به مرکز تخصصی مشاوره و درمان کودکان و نوجوانان گیل( مستقر در شهر رشت ) که دارای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی _ کمبود توجه( در سنین 6 تا 12سالگی بودند ) از طریق انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین گردیده و در مطالعه شرکت داده شدند. مادران هر دو گروه که از نظر برخی عوامل جمعیت شناختی همگن شده بودند، پرسشنامه های افسردگی بک و اضطراب کتل را قبل از شروع جلسات و دو هفته بعد از پایان جلسه نهم تکمیل کردند. دادهها ی پژوهش پس از استخراج با استفاده از نرم افزار SPSS و از طریق روش آماری تحلیل واریانس (طرح اندازهگیری های مکرر) تحلیل گردید. نتایج و نتیجه گیری: نتایج حاکی از کاهش�قابل�توجه در میزان افسردگی و میزان اضطراب در گروه آزمایش ( نسبت به گروه شاهد ) بود (01/0 ≥ p ) نشان داد که کاربرد آموزش شیوه های صحیح مدیریت رفتار می تواند در ارتقاء سلامت خانواده و کاهش میزان افسردگی و اضطراب مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- کمبود توجه مؤثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مادران؛ اختلال بیش فعالی _ کمبود توجه؛ آموزش شیوه های صحیح مدیریت رفتار؛ افسردگی؛ اضطراب | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 546 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 534 |