برنامهریزی درسی در دانشگاه به کمک مدلسازی دو مرحلهای برنامهریزی ریاضی | ||
نشریه علمی راهبردهای بازرگانی | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 1، تیر 1385، صفحه 87-96 اصل مقاله (324.75 K) | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا علیرضائی* ؛ مسعود خلیلی؛ سیدمهدی منصورزاده | ||
چکیده | ||
در مسأله برنامهریزی درسی در دانشگاه، لزوم در نظر گرفتن متغیرهای متناظر با دروس، اساتید، کلاسها، روزهای هفته و ساعات قابل برنامهریزی در روز سبب میشود که با یک مسأله برنامهریزی ریاضی از نوع برنامهریزی خطی با اعداد صحیح و با ابعاد بزرگ مواجه باشیم. غالباً مسأله آنقدر بزرگ میشود که با ابزارهای موجود قابل حل نیست و به جای استفاده از مدلهای برنامهریزی ریاضی، مجموعهای از الگوریتمهای ابتکاری برای حل آن پیشنهاد شده است. در این مقاله، ضمن تشریح مسأله و دستهبندی شرایط به شرایط سخت که حتماً باید برقرار باشند و شرایط نرم که حتیالمقدور بهتر است برقرار باشند مسأله را بهصورت یک مسأله برنامهریزی خطی با اعداد صحیح فرمولبندی میکنیم. آنگاه با وارد کردن متغیرهای قابل برنامهریزی، طی دو مرحله، مسأله را حل میکنیم. ضمناً بر اساس مدل پیشنهادی، یک سیستم نرمافزاری طراحی و ساخته شده که ضمن ارائه این سیستم آنرا با دادههای واقعی مربوط به نیمسال دوم 83-82 دانشکده ریاضی دانشگاه علم و صنعت ایران اجرا کرده، برنامهریزی درسی را انجام میدهیم و نتایج حاصل را با برنامهریزی صورت گرفته دستی مقایسه میکنیم. | ||
کلیدواژهها | ||
: برنامهریزی درسی؛ جدول زمانبندی؛ مسأله برنامهریزی خطی با اعداد صحیح؛ الگوریتمهای ابتکاری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 220 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 221 |