پیشگوییکنندههای مصرف میوه و سبزی در دانشآموزان: کاربرد نظریه رفتار برنامهریزیشده | ||
دانشور پزشکی | ||
مقاله 5، دوره 23، شماره 3 - شماره پیاپی 118، شهریور 1394، صفحه 35-42 اصل مقاله (676.61 K) | ||
نویسندگان | ||
توحید بابازاده* 1؛ محمدحسین تقدیسی1؛ زهرا صدقی فرد2؛ کمال اعظم2؛ محمدرضا وفا3؛ فاطمه مرادی4؛ یوسف شری زاده5 | ||
1آموزش بهداشت، مرکز پژوهشهای سلامت مبتنی بر مشارکت جامعه، پژوهشکده کاهش رفتارهای پرخطر، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران | ||
2دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران | ||
3دانشکده پیرا پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
4مدیریت شهری و کارشناس مسئول اداره کل سلامت شهرداری تهران ، تهران، ایران | ||
5آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: مصرف ناکافی میوه و سبزی در دانشآموزان، نوعی عامل خطر برای [ابتلا به] برخی از بیماریهای مزمن، مانند سرطانها و بیماریهای قلبی- عروقی در بزرگسالی محسوبمیشود. این مطالعه با هدف تعیین میزان مصرف روزانه میوه و سبزی در دانشآموزان شهرستان چالدران انجامشدهاست. مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی، 184 دانشآموز ابتدایی بهصورت تصادفی خوشهای از مدارس پسرانه انتخابشدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته و یادآمد 24 ساعته میوه و سبزی بود. پایایی سازههای پرسشنامه محققساخته با 82/0=α تأییدشد. پس از تأیید پایایی و روایی پرسشنامه، اطلاعات جمعآوریشدند و سپس، با نرمافزار 20SPSS و آنالیزهای آماری تحلیل رگرسیون خطی، همبستگی پیرسون و آزمونهای توصیفی، مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفتند. نتایج: نتایج نشاندادند که میانگین (انحراف معیار) مصرف میوه و سبزی، 47/1 (32/0) واحد در روز است. براساس آنالیز رگرسیونی، «هنجارهای انتزاعی، میزان پول توجیبی و قصد رفتاری»، 39% تغییرهای مصرف میوه و سبزی را پیشبینیمیکنند ( =0.39, F=10.72, p < 0.001)؛ هچنین براساس این مدل، نگرش، 20% تغییرهای قصد مصرف میوه و سبزی را پیشبینیمیکند( =0.20, F=6.68, p=0.01). نتیجهگیری: مصرف میوه در دانشآموزان، از مقدار توصیهشده سازمان بهداشت جهانی، کمتر است؛ همچنین براساس یافتههای این مطالعه، بایستی در طراحی مداخلات آموزشی برای دانشآموزان ابتدایی، به متغیرهای» قصد رفتاری و هنجارهای انتزاعی» توجهکرد؛ علاوهبرآن، وضعیت اقتصادی هم میتواند عاملی مؤثر در مصرف میوه و سبزی بهشمارآید. | ||
کلیدواژهها | ||
میوه و سبزی؛ نظریه رفتار برنامهریزیشده؛ دانشآموزان ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 392 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 319 |