ارزشیابی مداخله آموزشی مبتنیبر مدل پرسید پروسید بهمنظور ارتقای سبک زندگی نوجوانان | ||
دانشور پزشکی | ||
مقاله 8، دوره 20، شماره 1 - شماره پیاپی 98، اردیبهشت 1391، صفحه 59-68 اصل مقاله (207.2 K) | ||
نویسندگان | ||
محسن صفاری* 1؛ نجمهالملوک امینی2؛ حسن افتخار اردبیلی2؛ محمود محمودی3؛ هرمز سنایی نسب4 | ||
1گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج) | ||
2گروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت و انستیتیو تحقیقات بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران | ||
3گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت و انستیتیو تحقیقات بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران | ||
4گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: نوجوانی دورهای سرنوشتساز است که زمینهساز سبک زندگی در دورانهای بعدی زندگی است. هدف از این مطالعه، ارزیابی تأثیر مداخله آموزشی مبتنیبر مدل پرسید پروسید روی سبک زندگی در میان نمونهای از نوجوانان است. مواد و روشها : یک کارآزمایی شاهد دار گروهی تصادفی برای بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر سبک زندگی روی تعداد 365 نوجوان (192 دختر و 173 پسر) تهرانی طراحی شد. از پرسشنامه سبک زندگی نوجوان (ALQ) و پرسشنامه دموگرافیک برای جمعآوری اطلاعات استفادهشد. دادهها در دو مرحله پیش آزمون و دو هفته پس از مداخله با توجه به مدل پرسید پروسید جمعآوریشد. آزمونهای آماری نظیر کای اسکوئر، تی مستقل و تی زوج در قالب نرمافزار SPSS نسخه 17 برای آنالیز اطلاعات بهکاررفتند. نتایج : بهطورکلی، میانگین سنی نوجوانان 74/0 ± 77/15 بود. در فاصله میان پیشآزمون و پسآزمون، افزایش معنیداری در نمره سبک زندگی شرکتکنندگان در مداخله حاصل شد (P < 0.01). میانگین نمره استانداردشده فعالیت فیزیکی در پسران بیشتر از دختران و میانگین نمره استانداردشده حمایت اجتماعی در دختران بیشتر از پسران مشاهدهشد. نتیجهگیری : یافتههای مطالعه نشانمیدهند که مداخله آموزشی مبتنیبر مدل پرسید پروسید تأثیری معنیدار در افزایش بهبود سبک رندگی نوجوانان درپیدارد. با توجه به نتایج بهدستآمده، لزوم آموزش شیوه زندگی سالم در جهت بهبود سبک زندگی سالم در میان نوجوانان با توجه به جنسیت میبایست در دستور کار قرارگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک زندگی؛ نوجوانان؛ مدل پرسید پروسید | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 449 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 688 |