استفاده از مدل ردهبندی درختی برای تعیین عوامل مؤثر بر مرگومیر پس از عمل جراحی کرونری بایپاس در بیماران غیر وابسته به دیالیز | ||
دانشور پزشکی | ||
مقاله 3، دوره 20، شماره 1 - شماره پیاپی 98، اردیبهشت 1391، صفحه 15-24 اصل مقاله (333.65 K) | ||
نویسندگان | ||
فرید زایری1؛ ریحانه صادقینژاد2؛ هدی نورکجوری2؛ جمشید باقری* 3؛ الهه غضنفری2 | ||
1گروه آمار زیستی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | ||
2دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3جراحی قلب و عروق، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: بیماریهای عروق کرونری قلب از علل شایع مرگومیر است و یکی از درمانهای رایج در بیماران جراحی بای پاس عروق کرونری بهشمارمیرود. از جمله عواملی که به افزایش مرگومیر و عوارض پس از عمل منجرمیشود، اختلال عملکرد کلیه است. هدف این پژوهش، شناسایی مهمترین عوامل تأثیرگذار در مرگومیر بیماران مبتلا به نارسایی کلیه و ارائه مدل درختی برای پیشبینی درصد فوت در اثر جراحی قلب است. مواد و روشها: دادهها از یک مطالعه مقطعی از 1390 بیمار در مدت سه سال از بیمارستان قلب شریعتی تهران جمعآوری و با توجه به هدف پژوهش، بیماران وابسته به دیالیز و بقای کمتر از یک سال از مطالعه خارج شدهاند. در مطالعه حاضر، برای پیشبینی پیامد فوت، مدلهای رگرسیون لجستیک و ردهبندی درختی با نرمافزارهای SPSS ویراست 18.0 و CART ویراست 6.0 برازش و نتایج با یکدیگر مقایسهشد. نتایج: در مدل ردهبندی با دقت 90 درصد متغیرهای نارسایی کلیوی شدید، کارگذاری بالن پمپ داخل آئورتی حین و پس از عمل، تنفس طولانیمدت از راه دستگاه، مدت زمان خونرسانی قلب حین عمل بیش از160 بهعنوان زیرگروههای دارای خطر بالای مرگ و افراد با عوارض قلبی- بطنی پس از عمل جراحی بهعنوان زیرگروه با خطر متوسط مرگ معرفیشدند. شاخصهای حساسیت و ویژگی برای این مدل بهترتیب 82 درصد و 89 درصد و برای مدل لجستیک 4/80 درصد و 88 درصد بهدستآمد. نتیجهگیری: مدلهای ردهبندی درختی و رگرسیون لجستیک متغیرهای مهم تقریبا یکسانی نتیجهدادند، اما مدل درختی، دقت بیشتری داشت. متغیر کارگذاری بالن پمپ داخل آئورتی تأثیرگذارترین عامل در مرگومیر معرفیشد که درصد مرگ ناشی از آن برای کل بیماران حین عمل 19 درصد و پس از عمل 1/54 درصد بهدستآمد. | ||
کلیدواژهها | ||
مرگومیر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 336 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 286 |