مقایسه میزان تأثیر دو روش آموزشی فیلم و مقاله مروری (پاورپوینت) در افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد پزشکان شهر اراک در خصوص سرطان پستان | ||
دانشور پزشکی | ||
مقاله 2، دوره 18، شماره 5 - شماره پیاپی 90، دی 1389، صفحه 9-16 اصل مقاله (233.99 K) | ||
نویسندگان | ||
کامران مشفقی1؛ ایمان فانی2؛ اعظم بخشایشی2؛ علی فانی3؛ ابوالفضل محمد بیگی* 4 | ||
1گروه انکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک | ||
2دانشگاه علوم پزشکی اراک | ||
3گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک | ||
4عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: سرطان پستان، شایعترین سرطان در زنان محسوب میشود و تشخیص زودرس آن در کاهش ابتلا و میرایی ناشی از آن، نقشی مهمی بازیمیکند بهطوریکه تشخیص زودرس، میزان بقا را تا 95درصد افزایشمیدهد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان تأثیر دو روش متفاوت آموزشی در افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد پزشکان شهر اراک، طراحی و اجراگردید. مواد و روشها: طی مطالعهای نیمهتجربی، پس از تقسیم تصادفی نمونه مورد مطالعه به دو گروه 64 نفره، دو روش مختلف آموزشی (فیلم و مقاله مروری) بهکارگرفتهشد تا میزان تغییرهای آگاهی، نگرش و عملکرد پزشکان ، در خصوص مهارتهای غربالگری سرطان پستان با هم مقایسهشود. دادههای مورد نیاز با استفاده از یک پرسشنامه ساختاریافته جمعآوری و پس از ورود به نرمافزار با استفاده از آزمونهای استقلال دو گروه، t جفتی و من ویتنی در سطح معنیداری 5درصد تجزیهوتحلیل شد. نتایج: میانگین نمره کل آگاهی، نگرش و عملکرد و زیرمجموعههای آنها قبل و بعد از مداخله با یکدیگر اختلاف آماری معنیداری را نشانداد بهطوریکه در هر سه حیطه، نمره کل آگاهی، نگرش و عملکرد افزایشیافتهبود (05/0>P )؛ اما تغییرهای نمره آگاهی، نگرش و عملکرد و زیرمجموعههای آنها در دو گروه مورد مطالعه یکسان بود و تفاوت معنیدار آماری نشاننداد (05/0 | ||
کلیدواژهها | ||
مداخله آموزشی؛ سرطان پستان؛ پزشکان؛ آگاهی؛ نگرش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 526 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 346 |