بررسی نظر دانشجویان دانشگاههای تهران در مورد درس جمعیتشناسی و تنظیم خانواده | ||
دانشور پزشکی | ||
مقاله 3، دوره 16، شماره 3 - شماره پیاپی 82، شهریور 1388، صفحه 15-22 اصل مقاله (235.78 K) | ||
نویسندگان | ||
دکتر علی دواتی* ؛ دکتر فرهاد جعفری | ||
چکیده | ||
مقدمه: ایران در حال حاضر هجدهمین کشور پر جمعیت جهان است. میزان باروری کلی در ایران با از سرگیری فعالیتهای مرتبط با کنترل موالید و عوامل تأثیرگذار دیگر به حدود 2 فرزند رسیدهاست. از این عوامل تأثیرگذارمیتوان به قانون تنظیم خانواده اشاره کرد که در ماده دوم آن، واحدی درسی به نام جمعیتشناسی و تنظیم خانواده ایجاد گردید، هدف از این مطالعه، بررسی نظر دانشجویان در خصوص این واحد درسی است تا در برنامهریزیهای آموزشی از نتایج آن استفاده گردد. روش کار: این مطالعه از نوع مقطعی ( Cross Sectional ) بود که در دانشگاههای شاهد، تهران، شهید بهشتی و آزاد اسلامی تهران صورت پذیرفت. ملاک ورود به مطالعه، گذراندن این واحد درسی و تمایل شرکت در مطالعه بود که طی آن 1000 نفر از دانشجویان دانشگاههای فوق مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن طی یک مطالعه مقدماتی و با نظر افراد صاحبنظر مورد تأیید قرار گرفته بود. دادهها با کمک نرمافزار آماری SPSS و آزمونهای کای دو، منویتنی و سایر آزمونهای مرتبط مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین سنی دانشجویان 32/23 سال با انحراف معیار 45/2 بود. 4/64 درصد دانشجویان، زن و مابقی مرد بودند. مبحث درسی تنظیم خانواده در 70 درصد موارد برای دانشجویان ارائه میگردید که بیش از نیمی از دانشجویان از تعداد واحدهای این درس رضایت داشتند. 3/85 درصد افراد معتقد به لزوم ارائه این درس بودند. از دید دانشجویان، بهترین زمان ارائه این درس سال آخر تحصیل بود. در تحلیل صورت پذیرفته بین جنسیت با زمان و لزوم ارائه این واحد درسی، ارتباط معناداری وجود داشت(05/0 p | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم خانواده؛ جمعیتشناسی؛ دانشجو | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 326 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 251 |