سیر تحول تصویر اسب از دورۀ ماد تا دورۀ هخامنشی | ||
فصلنامه نگره | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 28، بهمن 1392، صفحه 41-57 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لیلا شریفی* 1؛ ادهم ضرغام2 | ||
1کارشناس ارشد نقاشی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه تربیت مدرس، شهر تهران، استان تهران. | ||
2استادیار دانشکدۀ هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، شهر تهران، استان تهران. | ||
چکیده | ||
بررسی سیر تحول تصویر اسب و شناخت جایگاه اسب بهلحاظ ساختاری و مفهومی از دورۀ ماد تا دورۀ هخامنشی هدف این پژوهش است. پرسش آن است که اشکال مختلف اسب بهلحاظ مفهوم، ساختار زیباییشناسی و کارکرد چه جایگاهی در دورههای ماد و هخامنشی داشته است. در انجام این تحقیق، تصویر اسب از دستساختههای دورۀ ماد تا نقشبرجستههای دورۀ هخامنشی بهلحاظ هماهنگی زیباییشناسی اسب و تناسبات کاربردی ابزار، نقش تعیینکنندۀ اسب در ظروف ترکیبی و اسب در جایگاه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بررسی میشود. اسب آیینی و مقدس دورۀ ماد که با اشکال ساده و انتزاعی و با مفاهیم نمادین و آیینی همراه بوده است برای عبور از دنیای پس از مرگ در کنار صاحبش دفن میشده و نقش نگهبانی از مرده را در برابر نیروهای منفی داشته است و در دورۀ هخامنشی بهصورتی طبیعتگرایانه و ساخته و پرداختشده در کنار انسان با مقاصد اجتماعی در تشریفات درباری ظاهر میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
ماد؛ هخامنشی؛ مفاهیم آیینی؛ اسطوره؛ نماد؛ تصویر اسب | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,527 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,524 |