بررسی نقش زوایای عکاسی در درک و دریافت مفهوم هنر محیطی | ||
فصلنامه نگره | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 51، مهر 1398، صفحه 83-99 اصل مقاله (691.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22070/negareh.2019.3587.1970 | ||
نویسنده | ||
فرزانه نجفی* | ||
استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشگاه گلستان، شهر گرگان | ||
چکیده | ||
هنرمندان هنر محیطی برای خلق آثارشان ظاهر، ساختار و مواد موجود در طبیعت و محیط پیرامونشان را تغییر میدهند. در این صورت، ارائه این نوع از آثار در مفهوم واقعی هنر محیطی برای نمایش در فضای بسته گالری غیرممکن است. بنابراین، رسانه عکاسی در کنار ویدئوهای ضبطشده از روند شکلگیری آثار هنر محیطی همواره در کنار هنرمندان بوده است و گواهی بر اثبات وجود آثار اجراشده توسط آنان است. هدف این پژوهش بررسی نقش عکاسی بهعنوان رسانهای مهم در ثبت هنر محیطی در بین دانشجویان هنر است. سؤالهای اصلی پژوهش پیش رو عبارتند از: 1- آیا عکاسی، به عنوان یک رسانه، میتواند عملکرد مناسبی برای معرفی آثار هنر محیطی به مخاطب داشته باشد؟ 2- کدام زاویه عکاسی میتواند بیشترین تأثیر را در درک و دریافت مفهوم پیام اثر هنر محیطی و نشانههای موجود در اثر، در بیننده ایجاد کند؟ 3- آیا در دریافت مبانی، مفاهیم و نشانههای تصویری در آثار هنر محیطی از طریق عکاسی در بین دانشجویان دختر و پسر رابطه معناداری وجود دارد؟ روش تحقیق در این پژوهش به صورت توصیفی-تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات از نوع پیمایشی است. محقق، برای پاسخ به سؤالهای تحقیق به جمعآوری اطلاعات از دانشجویان دختر و پسر چهار دانشگاه از دانشگاههای دولتی در رشته گرافیک در تهران اقدام نموده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که در پروژههای هنر محیطی تنها دیدن یک فریم عکس ثبت شده از پروژه هنرمند، برای درک و دریافت مخاطب، کافی نیست. بنابراین، نمایش عکسهایی با هر دو زاویه باز و بسته و حتی نمایش عکسهایی با زاویای بیشتر و در موقعیتهای جوی متفاوت و نیز ساعات مختلفی از شبانهروز، به مخاطبان این اجازه را میدهد تا برای شناسایی و درک کاملتر نشانهها و مفاهیم موجود در عکسهای نمایش داده شده، کمتر دچار سردرگمی شوند. همچنین، نتایج این پژوهش نشان داد که در درک، دریافت مفهوم و شناخت نشانههای تصویری و پیامهای موجود در عکسهای نمایشدادهشده در آثار هنر محیطی بین دانشجویان دختر و پسر رشته گرافیک، تفاوت معناداری وجود دارد، بدین معنی که دانشجویان دختر قادر به درک و تشخیص ویژگیهای اثر و دریافت پیام هنرمند با دیدن هر یک از دو فریم عکس ارائهشده بصورت جداگانه بودهاند. در صورتیکه، دانشجویان پسر بر خلاف دانشجویان دختر، بر اساس ساختار ذهنی و شناختی خود برای شناخت مفاهیم ارائهشده در عکسهای هنر محیطی نیازمند دیدن عکسهای نمایش دادهشده از هر دو زاویه باز و بسته بصورت همزمان بودهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
هنر محیطی؛ زوایه باز؛ زاویه بسته؛ عکاسی؛ دانشجویان هنر؛ هنر معاصر ایران | ||
مراجع | ||
ترکی باغبادرانی، زهرا. 1393، نقش هنر محیطی در بهبود سطح تعامل با محیط( مطالعه موردی: ایران)، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر و معماری. حدادی، زینب. 1390، باغ ایرانی، نمونه والایی از هنرهای محیطی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشکده هنر، دانشگاه شاهد. خاص، عاطفه. 1393. هنرمحیطی در ایران در دهه اخیر، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه الزهرا. رضا زاده، میثم.1389. معمای گمشده قسمت دوم- راز تمدن ها(قوم مایا و صحرای نازکا)، تاریخ دسترسی: 5 تیر 1398، http://antimasonic.blogfa.com/post/18. صدیق اسکویی، اعظم؛ مراثی، محسن.1387. بررسی عملکرد عکاسی در هنرهای جدید ایران، فصلنامه تحلیلی پژوهشی نگره، شماره 9و8 ، 95-83. محمدیان، آسیه. 1392. بررسی هنر محیطی با رویکرد نشانه شناسی فرهنگی(مورد مطالعه: احمد نادعلیان، کریس دراری)، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشکده هنر و معماری، واحد تهران مرکزی. میرزایی، داود. 1390. بررسی نسبت میان انسان با طبیعت و تکنولوژی در هنر محیطی، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشکده هنر و معماری، واحد تهران مرکزی. نادعلیان، احمد. 1390. تجلی نقش مایه های بدوی و کهن در هنر زمین، پژوهشنامه هنرهای دیداری، (1)1، 57-65. Amizlev, Iris. )2001(. Land art: Layers of memory, The use of prehistoric references in land art. Doctoral dissertation, Montreal, Canada.
Bate, David. (2009). Photography: The Key Concepts, UK: Berg.
Belenky, Mary Field., Blythe McVicker Clinchy, Nancy Rule Goldberger, and Jill Mattuck Tarule.(1986). Women’s ways of knowing: the development of self, voice, and mind. NewYork: Basic Books.
Bosch-Domènech,A., Brañas-Garza, P., Espín, Antonio M.(2014). Can exposure to prenatal sex hormones (2D:4D) predict cognitive reflection?. Psychoneuroendocrinology, Vol (43), pp.1-10.
Chang, , Dempsey., Dooley, Laurence., & Tuovinen, Juhani. E. (2002). Gestalt theory in visual screen design: A new look at an old subject. Paper presented at the Proceedings of the Seventh world conference on computers in education, Australian topics,Vol (8), pp. 5-12.
Edwards, Steve. (2006). Photography: A very short introduction, New York: Oxford University Press.
Fulks, Michael.(1997). Gestalt Theory and Photographic Composition. Retrieved April 19, 2013, from http://www.apogeephoto.com.
Gordon, Ian. E. (2004). Theories of visual perception (3nd ed.). New York: Psychology Press.
http://www.nooshinnaficy.com.
Jing, Yang. )2016 .(Rising Ecological Awareness in Chinese Contemporary Art : An Analysis of the Cultural Environment,Tahiti: taidehistoria tieteenä, Univercity of Jyvaskyla: Finland.
Koh, Hong Kyu. (2013). Art Critiques and Ecological Perspectives of Contextuality, Equity, and Harmony: Recommendations for Korean Art Education, Doctoral dissertation. School of Visual Arts, The Pennsylvania State University.
Krages, Bert.P. (2005). Photography: The art of composition. New York: Skyhorse Publishing Inc.
Lailach, Michael. (2007). Land Art, Cologne: Taschen.
Long, Ben. (Ed.). (2014). Complete Digital Photography (8th ed.), Boston: Cengage Learning.
Lucie-Smith, Edvard. (2002). Art tomorrow, Michigan: Terrail ,University of Michigan.
McCain, Thomas A., & Divers, Lawrence.(1973). The effect of body type and camera shot on interprersonal attraction and source cerdibility, paper presented at the annual meeting of the speech communication assosiation, New York: State Univercity, pp.1-27.
Miller, David I., & Halpern, Diane F. (2014). The new science of cognitive sex differences. Trends in cognitive sciences, 18(1), pp. 37-45.
Najafi, Farzaneh. (2014). The Effects of Photographic Presentation Modes on Semiotic Understanding of Land Art among Iranian Art Students, Doctoral dissertation. University of Since Malaysia, Penamg, Malaysia.
Rapoport, Tamar. (1991). Gender-Differential Patterns of Adolescent Socialization in Three Arenas. Journal of Youth and Adolescence, 20(1), pp.31-51.
Reeves, Joy. B., & Boyette, Nydia. (1983). What Does Children's Art Work Tell Us About Gender? . Qualitative Sociology, 6(4), pp.322-333.
Solberg, Ingunn. (2016). Land Art in Preschools. An Art Practice, International Journal of Education & the Arts, 17 (21) , pp.
Sonesson, Goran. (1989). Semiotics of photography: On tracing the index. In Pictorial Meanings in the Society of Information, Lund University: Sweden.
Sontag, Susan. (Ed.). (2014). On Photography (3rd ed.), London: Penguin Group.
Tufnell, Ben. )2006(. Land art, London: Tate.
Van Dijck. Jose. )2008(. Digital photography: Communication, identity, memory, Visual Communication, 7(1), pp.57-76.
Zikmund, William G. (2013). Business research methods(6nd ed.). USA: Harcourt. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 999 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,268 |